Villavilse skrev:
Snyggt! Lyckades inte få något ljud så du kanske sa det, men hur gjorde du med golvet om du inte isolerade med isodrän? Blev det varmt ändå? Har fått tips av en äldre konstruktör om tunnare isolering än isodrän, men det finns väl anledning att isodrän nu rekommenderas?
Ursäkta, såg ovan hur du gjorde nu med platonmatta, hur blev "klimatet" av det?
 
Nja, det finns inget ljud på videon, så det var tur att du inte fick fram något ljud, då hade jag blivit orolig. ;)

Jag kan ha fel men Isodrän används väl bara för yttersidan av källarväggar ?? inte i golv??

Platon - XPS 20 mm - foam - 19 mm parkett upplevs inte som kallt golv.

Obs uppvärmningen sker genom vägghängda radiatorer således finns inte golvvärme.
 
Villavilse skrev:
Ursäkta, såg ovan hur du gjorde nu med platonmatta, hur blev "klimatet" av det?
Ja, jag vet inte vad du menar med "klimatet".

Idén är att när man går på golvet så sviktar detta något och det blir en pumpande effekt så luften cirkulerar under platonmattan och ut genom de ventilerade golvlisterna.

Nu var det en i grunden väldigt torr och fin källare. Detta kanske inte fungerar så bra om mycket fukt kommer upp ur plattan. Detta kan man testa genom att tejpa plast på några kvadratmeter golv och se om det blir vatten ånga under.

Om det är mycket fukt får man kanske överväga ett mekaniskt ventilerat golv.
 
MrXman skrev:
Wow, inser precis att jag sparat en förmögenhet på att göra grovjobbet själv!
Att bila är olika svårt beroende på golv. Jag hade ett hus från 40-talet. "Plattan" var bara två cm icke armerad betong. Bilning var då busenkel, däremot bökigt att gräva ut. En kvadratmeter, 50 cm djupt blir lätt drygt 1 ton material... isoleringen är inte heltäckande under pga att de gamla htterväggarna var kvar men funkar tillräckligt bra ändå.
vår platta sår ut att vara 20cm när vi dränerade och armerad...
 
Villavilse skrev:
vår platta sår ut att vara 20cm när vi dränerade och armerad...
Om du menar från utsidan så är det normalt sett en kantförstyvning ute i kanterna där källarväggarna och husets belastning ligger.
Detta brukar övergå till ca 10 cm tjocklek i golven där det inte finns väggar.

Har du ingen konstruktionsritning där du kan se hur plattan är konstruerad?
Om inte annat så brukar det finnas ritningar i kommunens arkiv från bygglovet.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Nja, det finns inget ljud på videon, så det var tur att du inte fick fram något ljud, då hade jag blivit orolig. ;)

Jag kan ha fel men Isodrän används väl bara för yttersidan av källarväggar ?? inte i golv??

Platon - XPS 20 mm - foam - 19 mm parkett upplevs inte som kallt golv.

Obs uppvärmningen sker genom vägghängda radiatorer således finns inte golvvärme.


Njaaa, flera firmor rekommenderade isodrän i golvet, finns info tex här:

http://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare
 
Som jag läser det så är det under förutsättning att det ligger under betonggolvet. Observera att isodrän innehåller tjära eller om det är asfalt.(???). Detta bör inte läggas inne i bostaden.

Min lösning innebär att betongen inte behöver bilas upp men ändå få en hyfsad innemiljö.
 
Varför lägga så mycket pengar på golvvärme i en del av huset ni inte kommer bo i själva? Det kommer ju knappast göra att ni kan ta en högre hyra.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Adam F skrev:
Varför lägga så mycket pengar på golvvärme i en del av huset ni inte kommer bo i själva? Det kommer ju knappast göra att ni kan ta en högre hyra.
golvvärme är kanske inte viktigast, utan ett bra isolerat golv som håller värme och avleder fukt... men har nu fått höra åsikten att golvet bör bilas upp för att öka takhöjden vilket skulle öka husets värde, kanske blir det lättare att hyra ut, och vi tänkte kanske bo där som pensionärer... ;-)
 
Villavilse skrev:
golvvärme är kanske inte viktigast, utan ett bra isolerat golv som håller värme och avleder fukt... men har nu fått höra åsikten att golvet bör bilas upp för att öka takhöjden vilket skulle öka husets värde, kanske blir det lättare att hyra ut, och vi tänkte kanske bo där som pensionärer... ;-)
:wow: Då tänker du alltså sänka golvet??
Hur hade du tänkt att göra med den balk som väggarna står på. Den brukar ju vara bredare än själva väggen?
 
roland53 skrev:
:wow: Då tänker du alltså sänka golvet??
Hur hade du tänkt att göra med den balk som väggarna står på. Den brukar ju vara bredare än själva väggen?
Nej vi har inte bestämt oss ännu. Menar du sulan? Det kommer en kille hit imorgon som jag ska fråga om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.