Du har ju fått ett cirka pris hur mycket var den summan på
 
Dave13 skrev:
6250 kr.
3000 kr material.
3250 kr arbete, före ROT.
Rätt nära skulle jag tro, men vill nog ha jobbet till 5000:- dvs totalt 8000:-
De e rörisar vi snackar om!
Även om skråväsendet avskaffades 1846 så lever det foirtfarande kvar - fast i annan form och andra namn...
 
Tack för alla svar!

Jag måste bara klargöra att jag inte är chockad över priset på fakturan, och är varken upprörd eller besviken på firman. De har gjort ett kanonjobb. Jag tycker bara det är intressant att diskutera prissättningen.

Priset jag har fått är säkert rätt, men det är väl just hur prissättningen går till som skapar denna debatt.
Det finns flera variabler som jag tycker är intressanta;

Varför är det samma prislapp på en lärling som på en rutinerad hantverkare? (Jo, för att firman bakom ska tjäna äääännu mer pengar)

De körde och handlade i samband med deras frukost, något jag alltså då också får betala för (frukosttiden). Rimligt?

Fakturan är ej specificerad, varför då? För att dölja det faktum att de vill tjäna lite extra pengar?

Vill poängtera, jag vill inte vara en gnällspik, jag hoppas inte det är den bilden som presenteras. Jag vill bara diskutera med likasinnade!
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Angående cirkapriset;

Jag citerar ägaren på firman (inte de killarna som utförde arbetet);
"Det lilla tar vi på timmar. Det kommer gå på 2500 kr, absolut max 3000 kr."

Och jag vet vilka regler som gäller kring offerter, och jag vet vad som gäller kring muntliga överenskommelser (det är inte där jag vill att diskussionen skall hamna). Men om man nu överstiger det här cirkapriset, borde man inte rimligen ta kontakt med kunden och förklara/motivera varför priset blev som det blev?
 
Redigerat:
Snooby skrev:
Angående cirkapriset;

Jag citerar ägaren på firman (inte de killarna som utförde arbetet);
"Det lilla tar vi på timmar. Det kommer gå på 2500 kr, absolut max 3000 kr."

Och jag vet vilka regler som gäller kring offerter, och jag vet vad som gäller kring muntliga överenskommelser (det är inte där jag vill att diskussionen skall hamna). Men om man nu överstiger det här cirkapriset, borde man inte rimligen ta kontakt med kunden och förklara/motivera varför priset blev som det blev?
Jag hade blivit vansinnig, men jag är nog inte lika överseende och god person som du är...
 
Mikael_L
Det är frestande att tycka att jobbet bara borde ta en timme.
Men det är ju att plocka fram, och städa undan, och skriva lite papper osv, så bara där far nog en halvtimme rätt lätt.
Sen vet jag inte hur besvärligt det var med att gå på befintliga rör.
Hur gjorde dom där?
Var de tvungna att tömma något rörsystem?, frysa rören? eller fanns det trevliga avstängningsventiler?

Så som jag ser det så skulle jag inte själv se det som jättemärkligt att det kan bli tre timmar.
Men däremot är det ju lite knepigt att de är två på ett enmansjobb, de flesta moment kan ju inte utförts av två samtidigt då de bara skulle varit i vägen för varandra.

Och att ta full timpenning för en lärling/praktikant är också riktigt uselt.

När de är på praktiktid mitt i sin utbildning så kostar de inte företaget ett endaste dugg mer än besväret att ha dom med.
En del praktikanter gör lite nytta, andra är håglösa, eller kan inte släppa sin mobil osv och kunde lika gärna stanna hemma.
För lärlingstiden efter utbildning kostar dom företaget lön, även om den är lägre.
 
Mikael_L
Snooby skrev:
Angående cirkapriset;

Jag citerar ägaren på firman (inte de killarna som utförde arbetet);
"Det lilla tar vi på timmar. Det kommer gå på 2500 kr, absolut max 3000 kr."

Och jag vet vilka regler som gäller kring offerter, och jag vet vad som gäller kring muntliga överenskommelser (det är inte där jag vill att diskussionen skall hamna). Men om man nu överstiger det här cirkapriset, borde man inte rimligen ta kontakt med kunden och förklara/motivera varför priset blev som det blev?
Egentligen är max vad du ska behöva betala då 3000:- + 15% = 3450:-

Men om det är innan eller efter ROT vettetusan ... ;)
 
  • Gilla
Snooby och 1 till
  • Laddar…
Ts: Jag skulle definitivt prata med den som gav prisuppgiften, och låta honom förstå att fakturan stämmer dåligt med vad han sa. Och se fram emot en krystad förklaring.

Mikael: en prisuppgift är väl alltid ink moms och före rot. Det går inte att förutsätta varlen att det finns rot-utrymme eller att beställaren ens är berättigad till rot.

Ts: min "faktura" var mest avsedd att återspegla de avarter som finns vid ffa badrumsrenoveringar i stockholm.
Ironivarning: Självklart åker de ju bägge till dahl och fikar (materialet har de väl redan i servicebilen, varför skulle de annars ta betalt för den?), lika självklart är att de tar fullt betalt för lärlingen (kunden vet ju inte att det är en lärling, det kan ju lika gärna vara nån som är tillbaks från 5 års föräldraledighet). Och det finns åtskilliga exempel här i forumet på att vvsmaterial kan kosta hur mycket som helst.

Din firma är väl rätt ok, om det varit ett helt eget jobb. Men givet förutsättningarna slulle jag gnälla och se fram mot förklaringen.
 
Inget jag höjt på ögonbrynen för direkt...
 
Här finns både rätt och fel tycker jag.....

Det är svårt att säga något om timmarna då varje fall skiljer sig åt, att därmed säga att lärlingen har lika mycket betalt som den fullbetalda går ju inte då vi inte vet hur många timmar som gått åt och till vilket pris.

Några saker tycker jag företaget gör fel:

1. Det verkar vara luddigt med prisförslaget, var det med eller utan rot ex? detta är ett vanligt misstag när allting snurrar i 200 knyck för både företagare och kund, det blir missförstånd.
Vad företaget borde ha gjort är att tydligare gått igenom vilka förutsättningar som gäller. Eller ännu hellre skippat ca.priset och antingen kört löpande ELLER fastpris. Takpris och ca.priser är som gjort för att misslyckas i affärsuppgörelser, förstår inte att företag(are) trasslar in sig i sådan skit....

2. Fakturaspecen är givetvis ett skämt, nuff said

3. Självklart tar man inte betalt för frukostrasten var man nu än må ta den. Är du säker på att dom tagit betalt för den tiden??



Hur borde då företaget gjort?
Så här tycker jag:

alt 1. Räknat fram ett fastpris och presenterat för kunden och sedan utfört jobbet rent ut sagt, hur fan dom vill.

alt 2. Sagt att vi kör det löpande till x-kronor i timman och y-kr mtrl alt. mtrl enl. ök. (kan finnas många varianter tex prislista eller inköpspris och ev + eller- rabatt på det).

Sedan åker hantverkaren ut, kollar vad som behövs, har denne det som behövs utför han jobbet, annars åker han och hämtar det. ev. raster dras givetvis ifrån debiterad tid. lärling debiteras rimligen mellan 30-90% beroende av var denne är i sin lärlingstid. Man åker 1och hämtar material ! alt. räknar ifrån den andres tid!
 
Jag har en hel del erfarenheter och försökt få energirådgivningen att stävja detta med konsument info. Generellt gäller: Att tänka på är att när ni köper material av installatören betalar ni ett överpris och inte i närheten av butikspris. Butikspriset kan dessutom vara långt mycket dyrare än internetpris. Tex: vattenmätarhållare kostar 620:- på nätet och 1800 i butik och därmed ännu dyrare av vvsnissen. Ett annat problem är att vvs installatörerna säljer på dej onödiga komponenter när det du redan har går att fortsätta använda och dina gamla delar som cirkulationspumpar, beredare, shuntautomatik, koppar stjäl hantverkaren o säljer på blocket privat. Raden på ansvarslöst säljande o dåliga konstruktioner är långt. Men sen installerar ni konsumenter saker som kräver övervakning av er själva men det säger inte vvsnissen o ni läser inte era manualer. Tex: när rensade ni era smutsfilter i värmesystemet vilket tar 5 min och om inte kan paja er värmepump och ge dålig ekonomi dess innan.
 
Då jag drar det allt inom vatten hemma men ej utbildad inom området. Jag gör ovan nämnda arbete på mindre än 2 timmar. Hur kan en yrkesman behöva 6 h på sig. Materialet till det jobbet har de flesta rörpulare i bilen, eller borde ha, ser ut att vara mest standard grejer.
 
Snooby skrev:
Angående cirkapriset;

Jag citerar ägaren på firman (inte de killarna som utförde arbetet);
"Det lilla tar vi på timmar. Det kommer gå på 2500 kr, absolut max 3000 kr."

Och jag vet vilka regler som gäller kring offerter, och jag vet vad som gäller kring muntliga överenskommelser (det är inte där jag vill att diskussionen skall hamna). Men om man nu överstiger det här cirkapriset, borde man inte rimligen ta kontakt med kunden och förklara/motivera varför priset blev som det blev?
Mitt tips är att prata med ägaren på firman som gett dig priset så kanske det löser sig direkt. Ägaren vet förhoppningsvis också precis vad som gäller när de lämnat en prisuppgift och självklart så ska man ta kontakt med kunden om något oförutsett händer så priset blir högre.
 
Hej igen alla.

Först och främst vill jag tacka er alla för era tips och prisuppfattningar. Ni är verkligen kanon!

Jag valde att betala fakturan som den var, och förklaringen är att jag är lite bekant med ägaren på firman och känner att det inte är lönt att skapa en konflikt för en sketen femhundring. Och detta är tack vare era prisuppgifter, då jag fick en känsla av att priset ändå är helt ok för ett sådant jobb (även om det finns flera frågetecken i just denna situation).

Lärdomar; Kommer dessvärre inte anlita dem igen. Jag kommer istället anlita den andra firman som varit här tidigare vid framtida VVS arbete, den firman har jag större förtroende för.
Jag kommer dessutom undvika att anlita firmor där jag känner någon vagt, just för att det kan skapa situationer som denna där man egentligen vill ta konfrontationen men väljer att undvika den på grund av de sociala aspekterna.
Ytterligare lärdom är att priser kan variera från företag till företag och ort till ort :)

Tack igen alla, ni är fantastiska!
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Jag räknar 1000kr metern/rör för sånna jobb,
Så 10,000kr skulle jag tagit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.