Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, du ska inte fundera på procenten (tvärs emot Helge).

I vinter när utetemperaturen är några grader kallare så kommer en 3⁰ temperaturvariation vara betydligt lägre än 20%ig variation av energiförbrukningen.

Har man en låg förbrukning, tex 300 kWh/månad så blir procenten hög när förbrukningen varierar med +- 50 kWh.
Men har man en hög förbrukning, tex 2000 kWh/månad så blir procenten låg när förbrukningen varierar med +-50 kWh.
Köper ditt resonemang. Inget att oroa sig för. Försöker bara förstå svängningarna :)
 
Har du städat av kyl och frys, eller kanske tvättat och torktumlat lite mer? Jobbat hemma mer?

Jobba hemifrån ger påtagligt högre förbrukning. Allt ifrån att köra dator i 8 timmar till lunchmat och att det går åt lite mer varmvatten.

Kanske varit lite mindre soltimmar och mer blåst jämfört med förra årets månad? Sol som lyser in värmer ju rätt bra.

Har du någon form av värmeåtervinning på frånluft så ger ju vedeldning en hel del tillbaka och eldar du ved när det är kallt så kommer ju bergvärmen dra mindre eftersom termostatstyrningen märker att huset är varmt.
 
1262 kWh i oktober. Upp med ca 250kWh eller 27%.

Medeltemperatur var 4,2 grader i år att jämföra med 7,5 i fjol.

Jämfört med en månad tidigare med medeltemperatur runt 4 grader och då är kWh jämförbara.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Jag har bergvärme och upplever att vår övriga elförbrukning är relativt låg - ingen elbil. Det är alltså värme som påverkar mest.

Jag jämförde förbrukningen i september med fjolåret och då hade vi en minskning med 11%. Rimligt med tanke på vädret som varit i september.

När jag jämförde oktober 1-17 så har vi en ökad förbrukning med 22%!!

Jag kollade historiska väderdata och jämfört med i fjol har det varit kallare ca 3 grader i medel över dygnens 24 timmar. Lägst temperatur i år -2,5 (i fjol -1,5).

Antal tillfällen temperatur under 0 i år är 6 st varav av ett varade ett par timmar. Antal tillfällen i fjol 2 tillfällen.

Är det rimligt att denna ändå lilla skillnad i väder kan ge upphov till 22% ökad energiförbrukning? Ca 600 kwh jämfört med fjolårets 500 kwh.

Vad är er upplevelser av bergvärme. Hur känslig är förbrukningen för små förändringar i temperatur?

När jag skriver detta så inser jag att vi nog eldade mer i kaminen i fjol för att spara på elräkningen givet de höga priserna. Kanske är förklaringen…
Jag installerade bergvärme i augusti och har installerat en energimätare just på BVP och har noterat att bergvärmen ligger på 1/3 av den totala elförbrukningen. Värmde tidigare upp huset med ved och el i kombination. Har även LVP i garaget och förrådet med 8 grader och haft det några år.
 
Vad för energimätare installerade du och var satte du den? På elskåpet? Är nyfiken på en sådan lösning.
P Putte 9497 skrev:
Jag installerade bergvärme i augusti och har installerat en energimätare just på BVP och har noterat att bergvärmen ligger på 1/3 av den totala elförbrukningen. Värmde tidigare upp huset med ved och el i kombination. Har även LVP i garaget och förrådet med 8 grader och haft det några år.
 
J juanxxx skrev:
Vad för energimätare installerade du och var satte du den? På elskåpet? Är nyfiken på en sådan lösning.
Qubino pro för Z vave 3 fas meter och direktmätare. Koppla den mellan 3 fas säkring och BVP. Sedan kan jag logga in i telldus på datorn och se förbrukningen. Kräver lite mer utrustning för det smarta hemmet men finns ju andra modeller som du läser av direkt i elskåpet
 
J juanxxx skrev:
Jag har bergvärme och upplever att vår övriga elförbrukning är relativt låg - ingen elbil. Det är alltså värme som påverkar mest.

Jag jämförde förbrukningen i september med fjolåret och då hade vi en minskning med 11%. Rimligt med tanke på vädret som varit i september.

När jag jämförde oktober 1-17 så har vi en ökad förbrukning med 22%!!

Jag kollade historiska väderdata och jämfört med i fjol har det varit kallare ca 3 grader i medel över dygnens 24 timmar. Lägst temperatur i år -2,5 (i fjol -1,5).

Antal tillfällen temperatur under 0 i år är 6 st varav av ett varade ett par timmar. Antal tillfällen i fjol 2 tillfällen.

Är det rimligt att denna ändå lilla skillnad i väder kan ge upphov till 22% ökad energiförbrukning? Ca 600 kwh jämfört med fjolårets 500 kwh.

Vad är er upplevelser av bergvärme. Hur känslig är förbrukningen för små förändringar i temperatur?

När jag skriver detta så inser jag att vi nog eldade mer i kaminen i fjol för att spara på elräkningen givet de höga priserna. Kanske är förklaringen…
Hej juanxxx

Jag installerade min varvstyrda IVT 15X (bergvärmepump utan elspets) i början på december 2006.

Medelvärdet för husets totala energianvändning (elkraft + lite olja och ved) under 10 år innan installationen var ca 42 600 kWh. Året efter installationen (2007) använde jag totalt 16 319 kWh elkraft varav 8 679 kWh till värmepumpen (separat mätare).

Eftersom varmvattenberedaren som användes var inbyggd i el/ved/oljepannan så slösade den genom den naturligt dåliga isoleringen mycket värme framför allt på sommaren. Jag trimmade själv värmeanläggningen under de första åren, de senaste tio åren behövs i princip bara tillsyn av värmeanläggningen.

Genom att under de senaste 10 åren bl.a. byta vitvaror och till LED- lampor är jag nu nere i ca 14 000 kWh/år. Arbetet med att sänka elbehovet fortsätter.

I samband med renoveringen av det ca 50 år gamla köket (med nya vitvaror) påbörjade jag även försterbyten (av 50 år gamla fönster), det arbetet pågår. Den post som tydligast har ökat de senaste åren, men som jag i alla fall tills vidare får acceptera, är att insamling och lagring av mätdata (samt utveckling av tekniken) tar en hel del elenergi.

Vad som är ”Rimlig förändring i elförbrukning med bergvärme” varierar naturligtvis på omständigheterna. Kan man göra en bra förberedelse och planering och sedan en uppföljning och egen intrimning den första tiden, då kan resultatet bli riktigt bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.