Jag har bergvärme och upplever att vår övriga elförbrukning är relativt låg - ingen elbil. Det är alltså värme som påverkar mest.

Jag jämförde förbrukningen i september med fjolåret och då hade vi en minskning med 11%. Rimligt med tanke på vädret som varit i september.

När jag jämförde oktober 1-17 så har vi en ökad förbrukning med 22%!!

Jag kollade historiska väderdata och jämfört med i fjol har det varit kallare ca 3 grader i medel över dygnens 24 timmar. Lägst temperatur i år -2,5 (i fjol -1,5).

Antal tillfällen temperatur under 0 i år är 6 st varav av ett varade ett par timmar. Antal tillfällen i fjol 2 tillfällen.

Är det rimligt att denna ändå lilla skillnad i väder kan ge upphov till 22% ökad energiförbrukning? Ca 600 kwh jämfört med fjolårets 500 kwh.

Vad är er upplevelser av bergvärme. Hur känslig är förbrukningen för små förändringar i temperatur?

När jag skriver detta så inser jag att vi nog eldade mer i kaminen i fjol för att spara på elräkningen givet de höga priserna. Kanske är förklaringen…
 
J juanxxx skrev:
Jag jämförde förbrukningen i september med fjolåret och då hade vi en minskning med 11%. Rimligt med tanke på vädret som varit i september.
J juanxxx skrev:
Är det rimligt att denna ändå lilla skillnad i väder kan ge upphov till 22% ökad energiförbrukning? Ca 600 kwh jämfört med fjolårets 500 kwh.
Att räkna procent kan bli väldigt fel.
Det är den faktiska ändringen av energiförbrukningen som är det väsentliga.

Hur mycket var energiförbrukningen i år och föra året i september?

Sen får man tänka på att procenten är olika beroende på om det är sänkning eller ökning.
Om du sänker från 100 till 75 så har du gjort en sänkning på 25%, men när du går från 75 till 100 så har du ökat med 33,3%.
 
  • Gilla
Fredric_n och 1 till
  • Laddar…
Så du har ökat 100kWh, eller 3.33kWh per dygn. Och temperaturen har varit 3K kallare. Så 1.11kWh/K
Ligger din elförbrukning i krokarna av 8-9000kWh?

Under uppvärmningsperioden så ökar vår förbrukning (som exempel) med ca 2.3 kWh per dygn för varje grad jag värmer upp huset. Så din ökning låter rimligt, tom lite lågt, men det är ju inte uppvärmning dygnet runt varje dag än iofs.
 
Men min fråga är ju om den lilla skillnaden i väder ska ge så stor förändring i behov av värme.

Jag undrar om det finns andra med bergvärme som kan delge sina erfarenheter i jämförelse?

Som svar på frågan hade jag 722 kwh i september i år kontra 811 i fjol. Dvs en minskning med 11%.

Hittills i år 600 kwh i oktober att jämför med 500 kwh i oktober i fjol (t.o.m. 17 oktober alltså). Dvs en ökning med 20%.
 
O [old rusty] skrev:
Så du har ökat 100kWh, eller 3.33kWh per dygn. Och temperaturen har varit 3K kallare. Så 1.11kWh/K
Ligger din elförbrukning i krokarna av 8-9000kWh?

Under uppvärmningsperioden så ökar vår förbrukning (som exempel) med ca 2.3 kWh per dygn för varje grad jag värmer upp huset. Så din ökning låter rimligt, tom lite lågt, men det är ju inte uppvärmning dygnet runt varje dag än iofs.
Tack för svar.

Vi har en förbrukning på 14000 ungefär. Ingen aning om hur mycket som är värme men kanske 9-10 tusen?

Ja det värmer ju mer på kvällar/nätter.
 
Beror väl mycket på hur vädret varit, soligt och varmt behöver inte pumpen alls gå, Kallt och blåsigt då jäklar får den jobba. Du får passa på att jämföra hur vädret var för de olika veckorna.

Jag plottar gärna vår effektförbrukning mot medeltemperaturen:
Två linjediagram: övre visar ökande temperatur och energiförbrukning över tid, nedre visar säsongsvariationer i förbrukning och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre är glidande 12mån medelvärde, den nedre är per månad.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Jag har också bergvärme och har noterat liknande mönster. Nästan exakt samma förbrukning i september i år och förra året. Men i oktober hittills har det gått åt 420 kWh. Under hela oktober förra året förbrukade vi 570 kWh, så det kommer förstås att sticka iväg i år om det inte händer något alldeles oväntat.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Det har ju även varit rejält blåsigt. Det kan också påverka en hel del.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror också du underskattar hur mkt övrig förbrukning du har. Du säger att du tror 10k av 14k är värme.
Är ni familj, dator, diskar och tvättar mm har ni nog mer än 350 kWh/mån i allt annat. Bara tomgång på ett hus brukar ligga där.
När man väl har värmepump så brukar den övriga elförbrukningen visa sig. Vi har ungefär 60% av förbrukningen i värme med luft-vatten pump och vi är rätt snåla.
Sätt en mätare på bergvärmen så ver du.
 
J juanxxx skrev:
Men min fråga är ju om den lilla skillnaden i väder ska ge så stor förändring i behov av värme.

Jag undrar om det finns andra med bergvärme som kan delge sina erfarenheter i jämförelse?

Som svar på frågan hade jag 722 kwh i september i år kontra 811 i fjol. Dvs en minskning med 11%.

Hittills i år 600 kwh i oktober att jämför med 500 kwh i oktober i fjol (t.o.m. 17 oktober alltså). Dvs en ökning med 20%.
Men 100kWh hit eller dit brukar falla inom normalvariationen även sommartid. Då alltså ingen värme behövs. Vari denna variation ligger har jag aldrig forskat i. Men under sommarhalvåret förbrukar jag allt emellan 475 och 625kWh på en månad. Nu bor jag visserligen i stort hus på landsbygden med garage och annat. Men hur jämn är din förbrukning under sommarmånaderna?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men 100kWh hit eller dit brukar falla inom normalvariationen även sommartid. Då alltså ingen värme behövs. Vari denna variation ligger har jag aldrig forskat i. Men under sommarhalvåret förbrukar jag allt emellan 475 och 625kWh på en månad. Nu bor jag visserligen i stort hus på landsbygden med garage och annat. Men hur jämn är din förbrukning under sommarmånaderna?
Senaste två åren.
Juni 23/22 690/725 -5%
Juli 23/22 557/674 -17%
Aug 23/22 692/744 - 7%

Kan ju vara så att när det blir kallare som nu i oktober drar även golvvärme i källarbadrum mer.
 
G guggen skrev:
Jag tror också du underskattar hur mkt övrig förbrukning du har. Du säger att du tror 10k av 14k är värme.
Är ni familj, dator, diskar och tvättar mm har ni nog mer än 350 kWh/mån i allt annat. Bara tomgång på ett hus brukar ligga där.
När man väl har värmepump så brukar den övriga elförbrukningen visa sig. Vi har ungefär 60% av förbrukningen i värme med luft-vatten pump och vi är rätt snåla.
Sätt en mätare på bergvärmen så ver du.
Jag har för mig att jag läst att 5000kvm är en normal förbrukning (bortsett från värme) för en villa.

Vi har små barn så inte så mycket aktivitet i datorer och annat. Visst vi tvättar men troligtvist inte mer än i fjol.
 
Vi har bara hushållsel och den varierar en del år från år,
Energianvändning och genomsnittstemperaturdiagram månadsvis för flera år, presenterat av energiföretag e.on.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är fjv-förbrukningen, den varierar också en del år från år,
Stapeldiagram visar data över flera år, månatlig fördelning, jämförelse mellan 2019 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under juni-augusti så är det bara tappvarmvatten.
 
Vi har bara hushållsel och den varierar en del år från år,
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]

Här är fjv-förbrukningen, den varierar också en del år från år,
[bild]
Under juni-augusti så är det bara tappvarmvatten.
så Klart den varierar.

Jag var bara fundersam över att en medeltemperaturskillnad på 3 grader skulle ge en ökad energiförbrukning med hela 20%
 
J juanxxx skrev:
Vi har bara hushållsel och den varierar en del år från år,

så Klart den varierar.

Jag var bara fundersam över att en medeltemperaturskillnad på 3 grader skulle ge en ökad energiförbrukning med hela 20%
Återigen, du ska inte fundera på procenten (tvärs emot Helge).

I vinter när utetemperaturen är några grader kallare så kommer en 3⁰ temperaturvariation vara betydligt lägre än 20%ig variation av energiförbrukningen.

Har man en låg förbrukning, tex 300 kWh/månad så blir procenten hög när förbrukningen varierar med +- 50 kWh.
Men har man en hög förbrukning, tex 2000 kWh/månad så blir procenten låg när förbrukningen varierar med +-50 kWh.
 
  • Gilla
juanxxx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.