Väntar med spänning på svaret från företagaren! Rapportera gärna när och om du får något!!
 
Pratade med ägaren precis och han kommer ut och tittar på jobbet nästa fredag. Han var iaf trevlig på telefon och sa att vi skulle försöka komma fram till en lösning, så vi får se hur det går.
 
M
Jag fattar inte varför det behövs två man för att åka och köpa material? Vettigast är väl att de kommer på morgonen kommer fram till vad som behöver köpas extra, en gubbe gör det, den andra stannar och förbereder hål, rördragning, tömning av gas osv. Något standardmaterial måste de väl ändå ha med i bilen.
 
Varför tömmer dom enheten på gas ? Bara att fånga in den i utedelen (en riktig kyltekniker ska veta detta om jag som glad amatör vet det) och sen vakuumsuga och släppa på original gasen igen ? Jag förutsätter att pumpen fungerade utan anmärking och rätt mängd gas fanns i systemet från början.
 
Är man seriös så suger man ut befintlig gas och fyller på ny. Annars blir det alltid lite spill. Iallafall brukar dom hävda det, men det kanske bara är för att motivera ytterligare en kostnad...
 
Vad gäller handlingen av material så hade jag mätt upp sträckan på arbetsledarens förfrågan för att de skulle kunna ha rätt material med....
Gasen kan jag inte svara på, har iaf fått betala 800 + moms för den.
 
Då har ägaren varit här tillsammans med kylteknikern. De ansåg att tidsåtgången var rimlig, jag skulle vara glad över att det var klart på en dag.... Mitt påstående om att de var här i 3,5 timmar var inte rimligt och man fick räkna med att det tar tid att handla material och lämna den avtappade gasen. Beställer man inte jobb på fast pris får man stå sitt kasst om det drar iväg. Han tyckte att jag som kund hade ett ansvar i att undersöka hur dyrt det skulle bli.

De backade dock på momsen på timkostnaden och skulle skicka en ny faktura. Jag svarade med att min bestridan står kvar varpå de kontrade med att de skulle koppla in sina jurister. De åkte igen med ett väldigt otrevligt "ha en bra dag".
 
När jag ifrågasatte att de dessutom fakturerat 9 timmar när de var här 8-17 minus lunch och frukost så hävdade kylteknikern att det tog så lång tid att lasta bilen på morgonen "De hade ju allt med sig utom rör, lister och benställning"
Det skulle alltså ta en timme för två man att lasta in vacuumpumpen i bilen....

När jag ifrågasatte att de var två man på det här jobbet så sa de att jag skulle vara glad att de var två på en gång för annars hade det tagit två dagar.
 
Oseriöst sätt att bemöta en kund! Varför inte dra av lite och försöka vinna tillbaka lite förtroende?
 
Min erfarenhet är att så fort kylmediet ska tappas av/på i en LVVP så kostar det runt 10000 kr oavsett hur mycket arbetstid som går åt, i alla fall om en seriös certifierad firma gör det. Så totalsumman är nog inte orimlig i förhållande till vad det kostar i branschen, däremot är ju specifikationen av timmar märklig.
 
Här kommer en uppdatering i ärendet. 5 dagar efter besöket kom en ny faktura korrigerad för momsen på kylteknikern. De hade satt förfallodatun till samma dag som den anlände. Då det var nytt fakturanummer så gjorde jag en ny bestridan och hänvisade till tidigare korrespondens. Fick i fredags ett kravbrev från en jurist där det stod en uppsjö felaktigheter. Bland annat så påstår de nu att de upplyst mig om att jobbet skulle ta hela dagen. Detta är en direkt lögn.

Min tanke är att bara ignorera detta så får de ta det till tinget bäst de vill.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Det där bör du ta in en annan firma på för att få en verkligare uppskattning av tiden.
Någon försöker lura dig, helt klart.
Jag köpte ny värmepump till huset och flyttade innerdelen I garaget.
Detta arbete var inte helt okomplicerat av olika anledningar.
Det tog en person 9 timmar att utföra detta arbete inklusive kafferaster och lunch.

Det arbete du nämner är ett enmansjobb I mina ögon.
Stå på dig!
 
Diablito skrev:
Här kommer en uppdatering i ärendet. 5 dagar efter besöket kom en ny faktura korrigerad för momsen på kylteknikern. De hade satt förfallodatun till samma dag som den anlände. Då det var nytt fakturanummer så gjorde jag en ny bestridan och hänvisade till tidigare korrespondens. Fick i fredags ett kravbrev från en jurist där det stod en uppsjö felaktigheter. Bland annat så påstår de nu att de upplyst mig om att jobbet skulle ta hela dagen. Detta är en direkt lögn.

Min tanke är att bara ignorera detta så får de ta det till tinget bäst de vill.
Omöjligt att bli annat än ledsen när man läser om sådana hantverkare.
Hoppas det löser sig och stå på dig! Kom ihåg att det alltid är bra att ha en annan firma att kolla på vad det borde ha kostat / tagit tid och använda det som underlag, som tidigare nämnt.

Du kan även koppla in ARN i det så har du lite juridisk backning där.
 
Jag kommer troligtvis att anmäla det till ARN.
Kan tillägga att jag pratat med en släkting som är arbetsledare på en större rörfirma som finns över hela landet. Han jobbar alltså dagligen med offerter på rördragning inklusive arbeten som kräver kyltekniker. Han ansåg att jag maximalt skulle betala för 2x5 timmar. När de gör jobb på sådana pumpar (gas) så tömmer kyltekniker systemet, en vanlig rördragare gör all rördragning och kylteknikern kommer tillbaka och fyller på systemet igen. Inga kunder skulle acceptera att två man spenderat en hel dag på ett sådant jobb.

Han så även att det är typiskt för branschen att det tar en timme att lasta bilen även när allt redan finns i bilen och att de anställda saltar notan, jobb som bör ta 4-5 timmar tar alltid 8. Svårt att få tag på folk så arbetsgivaren kan inte gå på för hårt, när kunderna klagar på fakturorna så får de ofta justera ner dem då tiderna inte är rimliga.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fick detta via mail igår, förstår inte riktigt hur de lyckas få det till att jag nu är skyldig nästan det dubbla mot vad jag bestridit.

"Jag får härmed presentera mig som ombud för Trelleborgs Rörservice Aktiebolag.



Jag kontaktar dig med anledning av rubricerad angelägenhet. Bifogat brev har tidigare tillsänts dig vi post, men eftersom ingen återkoppling har skett översänder jag härmed detta mail.



Per dagens datum uppgår fordran till 7 313 kr, inklusive beloppet som är föremål för skattereduktion, jämte ränta.

För det fall du omgående erlägger resterande betalning enligt fakturan om 3 938 kr, kan Trelleborgs Rörservice därefter ansöka om ROT-utbetalning och tvisten därmed avslutas.



För det fall betalning uteblir kommer Trelleborgs Rörservice vidta rättsliga åtgärder varmed bolaget kommer yrka ersättning från dig avseende hela fordran jämte ränta."

Någon som anser att jag behöver svara på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.