Hej!

Fick i dagarna faktura från min rörmokare på badrummet och efter att ha läst här: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum så blir jag lite fundersam.

Förutsättningarna var ett tomt skal på 7 kvm där innerväggar och golv var rivna, det fanns befintligt avlopp och vatten i rummet eftersom det var toalett där innan. Så det fanns alltså gott om plats att dra nya rör precis som de ville. Det som skulle kopplas in var:

Handfat i kommod
Vägghängd toa, byggt en separat liten vägg för elementet och rören.
Dusch, helt vanlig kombidusch
Varmvattenberedare (satt VVB i detta utrymme förut så rör till kök m.m. fanns)
Tvättmaskin
Två avlopp, ett för vvb och tvätt, ett för dusch.

Materialkostnad: 23.000:-, arbetskostnad: 44.000:-

All inredning (toa, handfat, kommod, vvb, dusch, blandare, kommod) var på separat faktura.

Slutsumman hamnade på lite drygt 67.000:- (inkl. moms och före ROT) och de har fakturerat för 77 timmar. Jag hade fått ett muntligt pris på att det skulle hamna på "runt 40" så det känns inte överdrivet kul när det blir 65% dyrare. Har inte pratat med rörmokaren ännu och inte heller betalt, tänkte se om man kunde få lite synpunkter här först.
 
Menade han runt 40 för arbetet endast när han sa så kanske? Sa han tydligt att den prisuppgiften var inklusive material? Om materialet var lite rör och kopplingar, så kanske 23 000 för dem också är lite dyrt. Men material till rörmokeri är dyrt.
 
Jag frågade efter pris på inredning och vad resten skulle kosta. Inredningen fick jag specad på papper och när jag pratade med honom om vad resterande skulle kosta så sa han "runt 40".

Naturligtvis så skulle jag varit mycket mer tydlig och bett om att få priset på papper men det är "känt folk" så jag nöjde mig med det svaret.
 
Han sa "runt 40" och det slutade på 44 000 kr? Är inte det ganska bra? Eller ångrar du att du accepterade den muntliga offerten från början?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Han sa "runt 40" och det slutade på 44 000 kr? Är inte det ganska bra? Eller ångrar du att du accepterade den muntliga offerten från början?
Nja, när jag frågade vad resten skulle kosta så trodde ju jag att han även räknade med att det skulle behövas lite krökar, muttrar och annat som rörmokare använder vid installation. Han visste precis alla förutsättningar så nog tycker jag att han borde haft det i åtanke när jag frågade hur mycket det skulle kosta utöver inredningen.

Ångrar mig gör jag inte, är bara lite fundersam när man läser att totalpriset för en röris för ett badrum på 10 kvm hamnar på ca 11500, mitt är lite mindre men många gånger dyrare.

Men men, som förstagångsbeställare av hantverkare har jag nu lärt mig att det går inte vara för tydlig med vad man vill ha gjort.
 
J
varför tog du inte in offerter innan ???
 
Vad har han specat för timpris? Om man räknar enkelt med 500 kr/timme hamnar man ju på 88 timmar??

Måste varit mycket speciella förutsättningar? Eller extremt mycket kromade rör som skall bockas och dras både hit och dit?

Har du fört dagbok? Det brukar jag försöka göra när jag har hantverkare... då har man i alla fall något mer att komma med när man diskuterar saltade räkningar.

/S
 
Som sagt så har jag nu lärt mig att vara väldigt noga när jag ska beställa och dessutom se till att ta ledigt så man kan vara närvarande så mycket som möjligt. När jag pratade med firman så hade jag ju inte så mycket konkret att komma med förutom att jag tyckte att det blev orimligt dyrt.

Men allt är nu betalt och läxan är lärd så när nu köket ska fixas från golv till tak så blir det papper på allt :)
 
Låter ju som ett bra pris! Nästan lite billigt.....
 
Jag jobbar som rörmokare på bravida och tyckte själv att arbetstiden var lite lång. Finns ju en lista att gå efter typ som att montera en duschablandare högst får. Ta en timme mm. Gjort ett badrum nyss och förarbetet för innan kakel och golv tar typ en dag och sedan en dag för att montera ihop allt. Ibland gör man till och med 3 badrum per dag.
 
Låter helt oseriöst. Ta in fler offerter. Eller så kröker rören själv på en helg med rätt rörkrök. Köp allt material och en rörbock på Sigro eller rinkaby. Kan du åka på en sommarsemester i stället.
 
Tycker det låter helsjukt...

INGA badrum jag renoverat har tagit mer än två arbetsdagar för rörisen...

EN dag till ombyggnaderna i samband med att det rivits ner väggmaterial och annat.
EN dag att montera blandare, toastol, handdukstork m.m m.m när allt är kakelsatt och klart.
 
Nästan 10 arbetsdagar är helt befängt. Båda gångerna vi total renoverat badrum har de tagit rörisen 2 dagar. Om det då tog 16h vet jag inte. Men han var inte där mer än så.
 
Byggis1976 skrev:
Låter ju som ett bra pris! Nästan lite billigt.....
67000 för hela badrummet låter som ett bra pris. Om det bara var rörisens faktura var den lite saftig.
 
Tackar så hemskt mycket för era synpunkter. Ska lägga fram det för rörisen och se vad han säger om det. Jag har inga som helst förhoppningar om att få några pengar tillbaka men jag vill att han ska veta att jag vet att han är extremt dyr! Samtidigt så kommer han få besked om att han inte får göra badrummet på övervåningen eller köket.

Till Byggis1976: Det var enbart rörisens faktura. Totalt gick hela badrummet på ca 180k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.