J JohanLun skrev:
Jag har hyvlat lite på några karmar hemma...
Några lärdomar du vill bjussa på? Saker att tänka på eller misstag att undvika?
 
Har du testat att rikta så som jag beskrev då det ofta räcker utan att man behöver ändra varken karm eller gångjärn?
Jag har gjort så på väldigt många dörrar både ytter och innerdörrar.
 
G gdsn00b skrev:
Några lärdomar du vill bjussa på? Saker att tänka på eller misstag att undvika?
Enklare hyvla än att ta loss karmen.

Karm går att bygga en ny om den blir för förstörd. Dörr svårare att återställa.

Rikta dörren är jättesvårt.
 
G gdsn00b skrev:
Tack. Själva gångjärnet är insänkt i karmen så jag behöver troligen ta ett stämjärn och göra plats för att flytta ut - ser du några problem med det eller något jag ska tänka på?
Jo, men det är väl väldigt lite trä som man behöver bort med, ganska enkelt att spackla igen och måla om testen inte föll väl ut.
Tänker att detta är det enklaste att prova först innan man sätter igång och hyvlar karm/tröskel.
 
1 123abc skrev:
Har du testat att rikta så som jag beskrev då det ofta räcker utan att man behöver ändra varken karm eller gångjärn?
Jag har gjort så på väldigt många dörrar både ytter och innerdörrar.
Jag testade faktiskt det förut, men dörren känns rätt elastisk, känns inte som att det hjälper så mkt. Hade det funkat hade det ju varit lättare att böja upphängningen lite på det sättet, än att flytta ut nedre gångjärnet som är först på tur att pröva. Dina dörrar som du fixat med din metod - hade de samma problem som min?
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, men det är väl väldigt lite trä som man behöver bort med, ganska enkelt att spackla igen och måla om testen inte föll väl ut.
Tänker att detta är det enklaste att prova först innan man sätter igång och hyvlar karm/tröskel.
Nej det är väl ingen stor sak egentligen. Ska försöka pröva detta i helgen kanske. Tack för tips!
 
G gdsn00b skrev:
Dina dörrar som du fixat med din metod - hade de samma problem som min?
Det är inte bara mina dörrar utan kunders när jag åtgärdat i yrket men ja detta används vid den typen av fel.
Du kanske inte tryckte hårt nog eller behövde något större i mellan, det fungerar inte alltid men oftast.
Jag gungar så dörrbladet flexar tills det hittar rätt form och stämmer med karmen igen.
 
1 123abc skrev:
Det är inte bara mina dörrar utan kunders när jag åtgärdat i yrket men ja detta används vid den typen av fel.
Du kanske inte tryckte hårt nog eller behövde något större i mellan, det fungerar inte alltid men oftast.
Jag gungar så dörrbladet flexar tills det hittar rätt form och stämmer med karmen igen.
Jag förstår! Jag testar igen imorgon. Jag var kanske lite för försiktig. Tack för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.