D Daniel 109 skrev:
När ringhals lades ner och tiden där efter var elpriserna låga. Det var inte ett orimligt beslut.
Det var så stollarna resonerade när de i princip la ned försvaret i början på 2010-talet. Typ det är lugnt i närområdet nu och sen var det ju lugnt några år till, smart tänkt.

När de gäller elen var det ju nästan ännu mer korkat eftersom de visste att elanvändningen förväntades öka i framtiden. Sen blir det ju dubbelfel eftersom lösningen man investerar i bara fungerar om vädergudarna är med på noterna.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Ja, den skulle öka i framtiden. Att då satsa på ett kraftverk som skulle falla för åldersstrecket när ökningen väntas ske är väl inte så smart va?
 
R Riverground skrev:
Varför inte? Som mina källor i tråden visar så var reaktorerna lönsamma och nyrenoverade, att fortsätta driva dem var ingen stor kostnad eftersom de kostar nästan lika mycket som avstängda. I och med satsningar på datahallar och stålproduktion så kommer även elkonsumtionen öka kraftigt, 100% räknas det med.

Förutom det så minskade överföringskapaciteten från norr i och med att reaktorerna stängde och de var även ansvariga för att starta om elnätet i söder vid ett elavbrott, något som nu blir väldigt svårt, om det inte blåser kraftigt.
Som jag sagt i typ 100 trådar vid det här laget, den allmänna opinionen har varit emot kärnkraft, i stort sätt sedan 70-talet (med en kort stund "för" innan olyckan i Fukushima). Det är svårt att genomföra såpass opopulära beslut under såpass lång tid...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som jag sagt i typ 100 trådar vid det här laget, den allmänna opinionen har varit emot kärnkraft, i stort sätt sedan 70-talet (med en kort stund "för" innan olyckan i Fukushima). Det är svårt att genomföra såpass opopulära beslut under såpass lång tid...
Opinionen idag säger att 60% av svenskarna är för kärnkraft idag, inte konstigt då det inte finns någon ersättning som kan ersätta den planerbara kraften i närtid.

Sedan anser jag att vi ska avskaffa kärnkraften på sikt men det förutsätter att det finns produktion som kan ersätta kärnkraften men det finns inte idagsläget.

Vind och sol är bra men tyvärr löser det inte problemet årets alla dagar
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Opinionen idag säger att 60% av svenskarna är för kärnkraft idag, inte konstigt då det inte finns någon ersättning som kan ersätta den planerbara kraften i närtid.

Sedan anser jag att vi ska avskaffa kärnkraften på sikt men det förutsätter att det finns produktion som kan ersätta kärnkraften men det finns inte idagsläget.

Vind och sol är bra men tyvärr löser det inte problemet årets alla dagar
Jo, men att lägga ner (eller bygga ny) kärnkraft är ju en process som tar 10 år... Vad spelar det för roll att opinionen har skiftat till "för" på de senaste 6 månaderna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som jag sagt i typ 100 trådar vid det här laget, den allmänna opinionen har varit emot kärnkraft, i stort sätt sedan 70-talet (med en kort stund "för" innan olyckan i Fukushima). Det är svårt att genomföra såpass opopulära beslut under såpass lång tid...
Visar bara på att det inte är bra att låta någon opinion besluta om viktiga saker...

Väljare bryr sig bara om bröd och skådespel, det visste man redan för 2000år sedan.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den skulle öka i framtiden. Att då satsa på ett kraftverk som skulle falla för åldersstrecket när ökningen väntas ske är väl inte så smart va?
Tanken var ju att det skulle renoveras och få längre livslängd. Det verkar ju gå att hålla liv i dessa kraftverk lång längre än man trodde vid t.ex. kärnkraftsomröstningen. Nu hade det ju även investerats massor med pengar i renoveringar som bara kastades bort.
 
Hur mycket som har investerats är irrelevant. Det ska man inte ta hänsyn till i sådana beslut. Även om det ofta är svårt att bortse ifrån.
 
M mnils skrev:
Visar bara på att det inte är bra att låta någon opinion besluta om viktiga saker...

Väljare bryr sig bara om bröd och skådespel, det visste man redan för 2000år sedan.
Tja, då väntar vi bara på att du kommer på alternativet till demokrati, så vi kan lämna det här hemska systemet där politiker måste bry sig om vad folket tycker och bara kan fokusera på vad de tror att vi behöver...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, då väntar vi bara på att du kommer på alternativet till demokrati, så vi kan lämna det här hemska systemet där politiker måste bry sig om vad folket tycker och bara kan fokusera på vad de tror att vi behöver...
Varför skulle vi, folket, få säga vår åsikt i energifrågan när vi inte fick det i invandringsfrågan?

Vissa saker är nog faktiskt bättre att experter tar exekutiva beslut om, istället för ideologiskt övertygade aktivister.
 
  • Gilla
  • Wow
Proffstyckaren och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, men att lägga ner (eller bygga ny) kärnkraft är ju en process som tar 10 år... Vad spelar det för roll att opinionen har skiftat till "för" på de senaste 6 månaderna?
Märkligt sätt att de denna fråga på, men visst stäng ner resten också så får vi ha el när solen lyser eller det blåser tillräckligt. Finns ju några därute som tror vi klarar elförsörjningen på enbart vind och solkraft..
 
E erikjakan skrev:
Varför skulle vi, folket, få säga vår åsikt i energifrågan när vi inte fick det i invandringsfrågan?

Vissa saker är nog faktiskt bättre att experter tar exekutiva beslut om, istället för ideologiskt övertygade aktivister.
Vet inte vad invandringspolitik har med det här att göra, men nog fick "öppna era hjärtan" från Reinfeldt hyfsat stort stöd.. Det gick att bilda regering på i alla fall...
Sen att han inte var helt ärlig om varför invandringen var ett måste i Sverige är ju synd, för hade han bara kläckt ur sig det så kanske vi inte haft massa muppar i knätofs som ropar "they took our jobs".
 
  • Gilla
Anne1515 och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Märkligt sätt att de denna fråga på, men visst stäng ner resten också så får vi ha el när solen lyser eller det blåser tillräckligt. Finns ju några därute som tror vi klarar elförsörjningen på enbart vind och solkraft..
Antar att du menar "se".

Nej, det är inget konstigt sätt att se något på. Vi har monterat ner kärnkraften eftersom opinionen (i stora delar av världen, inte bara Sverige) varit emot den. Det finns ingen att åtala.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Antar att du menar "se".

Nej, det är inget konstigt sätt att se något på. Vi har monterat ner kärnkraften eftersom opinionen (i stora delar av världen, inte bara Sverige) varit emot den. Det finns ingen att åtala.
”Se” skulle jag ha skrivit;)

Inte konstigt? Så du menar på allvar att du tycker vi ska montera ner resterande kärnkraft, så tolkar jag ditt svar iallafall..

Nej, tyvärr har våra politiker inget tjänstemanna ansvar och det är ju högst olyckligt.

Tycker det är intressant att det finns några få därute som anser att den kärnkraft som finns kvar bör stängas ner utan någon ersättning vilket inte finns idag, varken i Sverige eller något annat land.

Och vad händer med elpriserna om ingen kärnkraft finns, då kan vi så småningom börja avveckla mänskligheten på planeten..
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
”Se” skulle jag ha skrivit;)

Inte konstigt? Så du menar på allvar att du tycker vi ska montera ner resterande kärnkraft, så tolkar jag ditt svar iallafall..

Nej, tyvärr har våra politiker inget tjänstemanna ansvar och det är ju högst olyckligt.

Tycker det är intressant att det finns några få därute som anser att den kärnkraft som finns kvar bör stängas ner utan någon ersättning vilket inte finns idag, varken i Sverige eller något annat land.

Och vad händer med elpriserna om ingen kärnkraft finns, då kan vi så småningom börja avveckla mänskligheten på planeten..
Jag berättar för dig hur verkligheten ser ut.

Jag har (i den här tråden) inte skrivit något om vad jag tycker om kärnkraft, men för att du ska kunna sova gott inatt kan jag berätta att jag är "för" kärnkraft. Det enda jag gjort för att påverka är att under de år jag haft egna elabbonemang (ungefär 25 år) alltid valt företag som kunde garantera att jag fick kärnkraftsel. I början var det möjligt att få 100% sådan, men på senare år har det varit svårare.

Edit: jag är också "för" ny kärnkraft, men jag är inte säker på att jag tycker det är värt att betala 1,3 kr/kWh, vilket verkar vara det billigaste det går att bygga kärnkraft för..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.