M MrDizzy skrev:
Håller med om att inflationen måste ned.
Men tyvärr spär räntehöjningen i detta läge bara på inflationen då inflationen inte är som normalt lönedriven utan beror på el & drivmedel.

Varför tror jag nu detta?
Jo, iom högre ränta minskar köpsuget på marknaden. Men iom att inflationen är el & drivmedelsdriven då företagen måste kompensera för dessa högre kostnader så kommer inte inflationen att gå ned öht.
Kvar har vi då minskat köpsug som betyder mindre intäkter för företagen som måste höja priserna (ökar på inflationen) för att kompensera bortfallet av intäkter för att ens kunna gå runt.
Skulle älska om jag hade fel och hoppas innerligt på det, men jag håller det tyvärr inte sannolikt

Enl mitt tycke så fungerar Riksbankens "vi måste höja räntan om inflationen stiger" faktiskt rätt bra OM inflationen här "hyffsad" normal & inte beror rakt av på omvärldsfaktorer.
I dagens situation får det som sagt motsatt effekt och de verkar inte ens fatta det. Skrämmande
Troligen har Riksbankens styrelsen liiiiite mer kunskap och fakta än vad pöbeln sitter med så det kanske är läge att vara lite ödmjuk...
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Räntan påverkar valutakurserna, för låg ränta ger högre priser på allt som importeras, USD har gått upp från 8,60 i våras (april) till 10,80 idag det är 25% på ett halvår! Höjningarna borde ha kommit långt tidigare.
Absolut, det är ju en ytterligare aspekt hus man synkar mellan olika delar av världen. Tänkte nog lite mer generellt på världens samlade centralbanker och att de inte direkt sitter i förarsätet för hur inflationen kommer att utvecklas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligen har Riksbankens styrelsen liiiiite mer kunskap och fakta än vad pöbeln sitter med så det kanske är läge att vara lite ödmjuk...
Tex att inflationen bara är tillfällig och beror på förra vinterns elpriser. För visst var det det som riksbankens kunskap och fakta gav vid handen?
 
  • Gilla
RalleB och 4 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:
Problemet med räntan är ju att man legat på extremt låg ränta så pass länge att man har etablerat någon form av normalläge där marknaden anpassat sig till dessa nivåer.

Senast vi låg på dessa räntenivåer så kostade ju även en bostad nästan hälften av vad den gör idag så i absoluta tal pratar vi ju helt klart om någon form av ränterekord, framförallt för de som är nya på marknaden.
Så är det. Man kan kalla det konsolidering. En handel sker kring samma pris en längre tid kommer en trögrörlighet uppstå. Inom aktiehandel är detta kallat motstånd/botten. Hade denna handel endast skett över en kort tid skulle det vara lätt att gå vidare. Nu är varenda människa nedsmetad med miljonlån som inte har någon större marginal. Jag tror ändå att de flesta klarar både el och ränta. Det som bekymrar en är konsumtion av varor. Här gräver företagen sin egen grav med sina idiotiska höjningar av priser.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Äh, en futtig procentenhet. Kommer håg när räntan höjdes från 75 procent till 500 procent.
 
M
K Kallens skrev:
Absolut, det är ju en ytterligare aspekt hus man synkar mellan olika delar av världen. Tänkte nog lite mer generellt på världens samlade centralbanker och att de inte direkt sitter i förarsätet för hur inflationen kommer att utvecklas.
Tvärt om världens centralbanker har verkligen suttit i förarsätet när det gällt att skapa inflation genom att trycka enorma mängder med nya pengar som man skickat ut i systemet. Vi har ju sett det genom stigande fastighetspriser och aktiekurser under många år, nu flyttar pengarna och det är varor och energi som blir dyrare istället. Det är tryckandet av pengar som skapar inflation, inte prishöjningar på varor det är bara ett symptom.
 
  • Gilla
Helenafixtrix och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Tvärt om världens centralbanker har verkligen suttit i förarsätet när det gällt att skapa inflation genom att trycka enorma mängder med nya pengar som man skickat ut i systemet. Vi har ju sett det genom stigande fastighetspriser och aktiekurser under många år, nu flyttar pengarna och det är varor och energi som blir dyrare istället. Det är tryckandet av pengar som skapar inflation, inte prishöjningar på varor det är bara ett symptom.
Njae, visst har de tryckt pengar, men det är ju den plötsliga förändringen i tillgång på varor och energi som gett inflationen vi ser nu. Att det finns pengar kanske man kan säga är en förutsättning, men inte orsaken (denna gång iaf). Man kan ju tänka sig scenarion där all produktion (el och varor främst nu då) är intakt, men där man tryckt så mycket pengar att de ändå inte räcker till. Hade det varit fallet nu hade jag hållit med dig.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Tex att inflationen bara är tillfällig och beror på förra vinterns elpriser. För visst var det det som riksbankens kunskap och fakta gav vid handen?
Förra vinterns elpriser består ju fortfarande, så där kan de ju dock få rätt..
 
Excel Excel skrev:
Tack MP och S för höga elpriser, (pga nedlagd kärnkraft)
Tack MP och S för höga drivmedelspriser (pga reduktionsplikt)

Både dessa bidrar till högre inflation och därigenom högre räntor. (Utöver redan skenande el och drivmedelspriser)
Tacka senast sittande regering för ett gemensamt beslut långt tidigare?
Samma nonsens som upprepas av en viss typ förenklande medlemmar.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M
K Kallens skrev:
Njae, visst har de tryckt pengar, men det är ju den plötsliga förändringen i tillgång på varor och energi som gett inflationen vi ser nu. Att det finns pengar kanske man kan säga är en förutsättning, men inte orsaken (denna gång iaf). Man kan ju tänka sig scenarion där all produktion (el och varor främst nu då) är intakt, men där man tryckt så mycket pengar att de ändå inte räcker till. Hade det varit fallet nu hade jag hållit med dig.
Vi har haft en enorm inflation åtminstone de senaste 10-åren, problemet är bara att man inte räknar med tillgångsinflation utan man stirrar sig blinda på KPI. Vad som händer nu är att priset på fastigheter och företag går ner (sjunkande P/E tal) medans priset på övriga varor och pengar går upp.
 
J
M mnils skrev:
Tvärt om världens centralbanker har verkligen suttit i förarsätet när det gällt att skapa inflation genom att trycka enorma mängder med nya pengar som man skickat ut i systemet. Vi har ju sett det genom stigande fastighetspriser och aktiekurser under många år, nu flyttar pengarna och det är varor och energi som blir dyrare istället. Det är tryckandet av pengar som skapar inflation, inte prishöjningar på varor det är bara ett symptom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-kan-inflationen-falla-snabbare-an-vi-tror

Tydligen håller de lärda inte med om det längre - även om jag som lekman kan tycka att det är logiskt.

En kolumnist i Aftonbladet som källa jag vet... jag skäms.
 
M mnils skrev:
Vi har haft en enorm inflation åtminstone de senaste 10-åren, problemet är bara att man inte räknar med tillgångsinflation utan man stirrar sig blinda på KPI. Vad som händer nu är att priset på fastigheter och företag går ner (sjunkande P/E tal) medans priset på övriga varor och pengar går upp.
Det har du rätt i, men det motsäger inte vad jag skrev. Det är fortfarande inte riksbankerna som genom för stor tillgång på pengar gjort att priserna på det som ingår i KPI går upp just nu, utan de relativt plötsliga minskningarna i tillgången på varor och energi. Men såklart är allt delar i ett system. Man kan ju argumentera att hade mindre pengar och därigenom efterfrågan funnits, hade världen inte blivit lika drabbad av brist när tillgången minskade, men det är fortfarande inte den utlösande faktorn.
 
Än så länge är det lugnt för min del, behöver inte lämna hus och hem och kan leva på som vanligt.
Känns skönt, värre är väll för dom som lever över sina tillgångar, men det är väll nått man fick lära sig i tidig ålder så vet inte om man ska tycka synd om sådana ?? :thinking:
 
T TheGame skrev:
Än så länge är det lugnt för min del, behöver inte lämna hus och hem och kan leva på som vanligt.
Känns skönt, värre är väll för dom som lever över sina tillgångar, men det är väll nått man fick lära sig i tidig ålder så vet inte om man ska tycka synd om sådana ?? :thinking:
Tycka synd behöver man inte göra om någon. Möjligen beklaga att somliga haft mer oflyt än andra i lotteriet.

För dem lär det bli tufft, om än lärorikt. Men det går att argumentera för att ju tidigare man lär sig desto bättre. Gropen hinner inte bli lika djup. Möjligen minskar det även skadan man åsamkar andra.
 
J Jonobe skrev:
[länk]

Tydligen håller de lärda inte med om det längre - även om jag som lekman kan tycka att det är logiskt.

En kolumnist i Aftonbladet som källa jag vet... jag skäms.
Gillar kanske inte allt Cervenka gjort, han var väl tidigare på DI (vars webbsida är marginellt bättre än aftonbladet) och skrev diverse smörja. Men tycker ändå denna krönika var lite ödmjuk, och avslutningen håller jag verkligen med om. "Nationalekonomi är trots allt gissningarnas katedral. Eller som en ekonom uttryckte det efter finanskrisen 2008: Nu förstår jag att jag inget förstår. Men jag förstår i alla fall det."
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.