Om jobbskatteavdraget minskar eller försvinner blir det lägre skatt på pensionssparandet för pensionärer som inte arbetar. Liksom på den övriga pensionen.
 
nyfniken. det var ett skämt att skylla på borgarna men faktum är väl att marginalskattegränsen (statlig skatt) gick vid ca 25000 kr för 6 år sedan och nu ca 35000. Det innebär att det är färre som tjänar på at pensionsspara. lönerna har inte ökat med 10 000 på dessa 6 år.

kamilenski. vad menar du med bara grundpension? de som är födda 1984 har väl samma system som vi som födda på 60-talet? Man har den indexreglerade delen + den valfia delen att investera. sen har man ett hyfsat tillskott i tjänstepension. om det sen blir 40 eller 70% av lönen beror på hur bra investyeringarna gått och hur många år man jobbat. Jag har själv förlorat många år som högskolesudent där jag inte fick tillgodoräkna mig detta. Några 40 års jobb inom det nya systemet kommer jag inte upp i.
 
Något man bör ha i åtanke när man läser om diverse försäkrings- eller fondbolag som skriver om hur dålig pensionen kommer att bli för dagens ungdom, är att dessa bolag lever på att du sparar pengar till pensionen hos dem.

Jag skulle säga att det förekommer många överdrifter om hur fattigt det ser ut att bli för framtidens pensionärer; överdrifter som ivrigt påhejas av pensionsbolagen.
 
Det viktigaste är självklart som redan påpekats att betala av sina huslån så snabbt som möjligt. Det är en otrolig skillnad mellan att ha höga räntekostnader som pensionär och att bo gratis.

Sitter man sedan med en massa tillgångar som riskerar att hamna hos Allmänna Arvsfonden så skall man givetvis göra något åt den saken.

I USA förekommer reverse-mortage för pensionärer, dvs man tar ett ränte- och armorteringsfritt huslån som är upplagt så att banken betalar ut en månatlig summa mot säkerhet i huset.

När man trillar av pinn så tar givetvis banken sin säkerhet.

Jag tror att man som svensk kan få liknande lån i danska banker.
 
mycke_nu skrev:
Det viktigaste är självklart som redan påpekats att betala av sina huslån så snabbt som möjligt. Det är en otrolig skillnad mellan att ha höga räntekostnader som pensionär och att bo gratis.

Sitter man sedan med en massa tillgångar som riskerar att hamna hos Allmänna Arvsfonden så skall man givetvis göra något åt den saken.

I USA förekommer reverse-mortage för pensionärer, dvs man tar ett ränte- och armorteringsfritt huslån som är upplagt så att banken betalar ut en månatlig summa mot säkerhet i huset.

När man trillar av pinn så tar givetvis banken sin säkerhet.

Jag tror att man som svensk kan få liknande lån i danska banker.
Det är flera institut som gör så i sverige. Man kan dock säga att man säljer sitt hus medan man lever för 30% av värdet.

Stackars arvingar :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.