De flesta flesta av oss kommer väl att få lite mindre i pension än vad man kan önska. men många kommer att ha hus som är helt eller delvis betalda vid pensionen. Om man nu råkar ha ett bundet kapital på en eller flera miljoner och inte har några arvingar att tänka på borde man väl på nytt belåna till max och leva upp pengarna? Jag är lite splittrad. Dels försöker jag betala av mitt hus innan jag är pensionär för att inte ha så höga boendekostnader och dels tycker jag det känns onödigt att ha flera miljoner bundet när man passerat 70 år.

Vad har ni för strategier?
 
Microkatten
Ja, håller med på båda dina dels! :p Strategin är att få billiga boendekostnader när det är pensionsdags, dvs amortera av lånen så gott det går. Man vill ju inte behöva flytta när man blir pensionär.

Under pensionsåren ser man helt enkelt hur mycket monetära behov man har, och har då möjlighet att belåna huset, och leva gott tills man bärs ut med fötterna före. Svårt iofs och veta om man blir 70 eller 100, men antagandet är i alla fall att man uppnår pensionsåldern!
 
Som pensionär får man svårt att belåna sitt hus, eftersom bankerna faktiskt tittar på återbetalningsförmågan. Av naturliga skäl ser det lite mörkt ut för de flesta pensionärer, månadsinkomsten är låg eller i alla fall lägre än förut.

Flera banker har börjat med ett omvänt "pensionärslån" där man varje månad får plocka ut några tusenlappar som läggs på huslånen. Den effektiva räntan är högre än vanliga hypotek.

Min mamma slåss/har slagits med det där nyligen. Det slutade med att hon sålde villan och flyttade till lägenhet för att få loss pengar. Först var det med stor sorg, men nu är hon lycklig som en lärka varje gång det snöar och hon slipper skotta.
 
Den absolut bästa strategin ekonomiskt sätt är säkert att sälja sitt betalda hus vid 65 och ha flera miljoner utöver pensionen att leva på. Det förutsätter att man tröttnat på att bo i hus och eftersom jag köpte hus förra året så känns inte det så lockande. Man kanske skall vänta till ca 60 år och tänka efter om man tror sig vilja bo kvar tills man dör eller om den största glädjen med att ha hus redan börjat dala. har man så smått börjat tröttna kan man lanera att sälja inom 5-10 år. Vill man bo kvar tills man dör så får man väl belåna huset maximalt och helst amorteringfritt vid 60 år om banken tillåter det.
Bankernas pensionärslån kanske är en ide men som vanligt är det väl en metod att lura folk. fast kanske bättre än att dö med miljoner i tillgångar.
 
Själv har jag en ganska bra bit kvar till pensionsåldern och min strategi fungerar nog fram tills du blir ungefär 50, sedan börjar det bli försent.

Mitt råd är att amortera av lånen och se till att huset är så friskt som möjligt. Det skall dra lite energi, ha bra värmekälla och om du bygger nytt skall du helst förbereda så att du kan bo där som pensionär utan att bygga om huset om du skulle mista förmågan att gå eller liknande. Ett betalat hus är nämligen det billigaste boendet du kan ha. Som Göteborgare vet jag också hur svårt det är att få lägenhet (dessutom är det inte snällt att stjäla hyresrätter som ungdomar skulle behöva istället, det är bostadsbrist) och en bostadsrätt är dyrare per månad än huset och kostar en stor del av miljonerna i insats.

Mitt råd är istället för att vänta till 60-65 och försöka frigöra kapital från huset kan du göra något åt inkomsterna nu. Bli aktiv i ditt pensionssparande, investera dina sparpengar smartare, undvik något onödigt och spara pengarna istället. Lev på 90% av dina inkomster och stoppa undan 10% i någon månadssparfond som inte har så hög risk.

Fler tips kan vara att bygga en lägenhet ovanpå garaget (om du har dubbelgarage i alla fall) och hyra ut den med mera. Alltså, istället för att minska kostnaderna, öka inkomsterna. Och förhandla alltid med baken. Hägsta möjliga ränta och lägsta möjliga avgifter på allt sparande.
 
hallberg-rassy skrev:
Lev på 90% av dina inkomster och stoppa undan 10% i någon månadssparfond som inte har så hög risk.
Tyvärr är förvaltningen av fonder ofta både dyr och slentrianmässig. Generellt bättre resultat har investmentbolag som Investor, Industrivärden och Lundbergs (fastigheter). Genom aktier i dessa bolag får man i princip samma spridning bland börsens olika bolag som i en aktiefond. Men slipper förvaltningskostnaden!
 
Henri skrev:
Tyvärr är förvaltningen av fonder ofta både dyr och slentrianmässig. Generellt bättre resultat har investmentbolag som Investor, Industrivärden och Lundbergs (fastigheter). Genom aktier i dessa bolag får man i princip samma spridning bland börsens olika bolag som i en aktiefond. Men slipper förvaltningskostnaden!
Ja, naturligtvis har du rätt, men jag tänkte ge ett generellt råd och det är inte alla som vill vara så pass aktiva i sitt sparande. Vill och kan man skall man naturligtvis investera i saker som ger bättre avkastning, även om jag tror medelsvensson faktiskt mår bäst av fondsparande.
 
Jag sparar redan ca 10% av lönen i fonder och ca 20% av lönen i form av amortering på huset. Så jag är absolut inte orolig för att inte ha pengar som pensionär även om det oranga hotbrevet visar negativa siffror. Betalt hus vid 62 och billigt underhåll samt en lagom stor del pengar fonderade för diverse renovering t.ex ny värmepump. jag kan bara inte acceptera tanken att dö med 2 miljoner i tillgångar. Jag vet att det verkligen är ett lyxproblem väldigt få förunnande i världen. Det beror helt enkelt på ganska enkla vanor och behov och medelbra inkomst och inte en unge som ruinerar mig. jag tillhör defininitivt inte den skara som inväntar pensionen för att börja resa eller liknande. Tvärtom.
 
Föresten är inte vanligt pensionspar en riktigt dålig affär med dagens skattesystem. Man måste ju tjäna minst 35000 för att få göra det högre avdraget (50%) och sedan skattar man över 30% när man tar ut pengarna. Om man drar av 30% nu och skattar 30% sen + att banken och staten drar viss skatt och vissa avgifter för sparandet så låter det inte som en bra affär. vanligt privat sparande verkar bättre fast det förutsätter att förmögenhetsskatten inte återinförs.
 
Bo i huset tills man blir 70.
Sen flytta in i en lägenhet och bränna pengarna.

Alla bör ha minst 2 000 000 i dagens penningsvärde när man blir 65.
Barnen eller staten kommer inte att hjälpa en ekonomiskt.

p.s. spara endast i fastigheter. Helst skog, mark...
 
storkarp skrev:
Föresten är inte vanligt pensionspar en riktigt dålig affär med dagens skattesystem. Man måste ju tjäna minst 35000 för att få göra det högre avdraget (50%) och sedan skattar man över 30% när man tar ut pengarna. Om man drar av 30% nu och skattar 30% sen + att banken och staten drar viss skatt och vissa avgifter för sparandet så låter det inte som en bra affär. vanligt privat sparande verkar bättre fast det förutsätter att förmögenhetsskatten inte återinförs.
Som du är inne på så är privat pensionssparande en bra affär endast under förutsättning att man betalar högre inkomstskatt när man gör avdraget än när man lyfter pensionen. Själv hade jag en marginalskatt under 80-talet på över 80 %. Då lönade det sig verkligen att göra avdrag för pensionssparande!
 
kamilenski. Menar du 2 miljoner exkl det vanliga pensionsparet? Jag utgår från att man åtminståne får 40% av lönen i pension. Nu säger man 50-60% men det kan ju bli lite sämre. Jag tror jag kan räkna med kanske 10 000 kr i dagens penningvärde. Boendekostnad på max 4000 kr med betalt och välunderhållet hus. Pengarna borde räcka till att leva men utan guldkant. belåning av husets 2 miljoner borde räcka till 7 jordenruntresor, motorcykel, sportbil och 400 flaskor champagne och lite till. Jag tror man kan ha stor glädje av guldkantpengar de första 5-10 åren som pensionär men sen i takt med åldern orkar man inte resa, kan inte köra bil och dricker hellre kaffe än champagne (OBS.Symboliskt)
 
henri. Jävla borgare som sänkt skatten så mycket att det inte längre lönar sig att göra avdrag :)
 
storkarp skrev:
henri. Jävla borgare som sänkt skatten så mycket att det inte längre lönar sig att göra avdrag :)
Borgarna har väl inget med saken att göra? Det var ju likadant för 6 år sen.
 
Storkarp

Vet du vad väntar de födda 80-84?

De får bara grundpension. Man vill taga upp det med regeringen att ändra på systemet. Annars blir det inte så roligt.

Idag har vi vård som fungerar så där (jag menar de över 65). Om 10. 15 år blir det mycket sämre. Man ser redan en tendens till att /inte bry sig så mycket om gamlingar. Då blir det viktigare att kunna köpa den vården som ska krävas. Om 10-20 år kommer medelåldern att öka och vi tvungna att arbeta till 70-72 år ålder. Alla kommer vi inte att ha lätta och enkla arbeten. En del kommer att slita kroppen.
Kolla vem som har mest förslitnongsskador idag?
De tungt arbetande. Städare, murare...
Och lik förbaskat måste de arbeta med skadorna. Därför är det viktigt att lägga undan (en del kan göra det med huvudet) så mycket i kapital, att man ska kunna sluta arbeta lite tidigare eller att ha råd med att leva.
Och då menar jag inte några jorden runt resor.
Jag menar vård hjälp med städningen, tvätten att kunna besöka vårdcentralen (en sjuk gamling kan ej köra själv). Att kunna ha nöje i 65-75 är en annan sak. Men sen när du måste taga hjälp med att besöka apoteket...

Det är mycket man inte tänker på som ung.
Jag vill iaf vara ren i rumpan den dagen jag är 80.
Och vill inte att några idioter glömmer om mig på toaletten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.