Det är mycket som påstås inte löna sig. Ta ett ex: att byta fönster från kopplade 2-glas till 3-glas ska ha en återbetalningstid på 15-20 år och för den som tänkt sälja eller dö före denna tid så verkar påståendet vettigt men med 2-glasfönstrens tendens till kallras följer alltid att man vill överkompensera kyleffekten, som kommer ifrån kallraset, genom att höja radiatortermostaterna. Det dröjer säkerligen lika länge att "tjäna in" ditt aggregatbyte men en sparad kw borde vara mer intressant än merkostnaden för en x-tra elkostnad för elbatteriet. Om du "g..d förbjude" istället skulle välja att sätta in ett elbatteri (ex 600 watt)på tilluften efter aggregatet och justera ner avfrostningstermostaten ett par grader skulle du få en bättre inblåsningstemperatur och en bättre verkningsgrad på växlaren när det är kallt. ps. en annan fördel med ett nytt aggregat är att fläktdriften blir några hundralappar billigare/år vilket iofs de numera tillkrånglade filterkonstruktionerna äter upp ekonomiskt men ändå...
 
vad skulle ni rekomendera för aggregat då ?
 
Jag var ytterst nära att köra Enervent LT3 innan jag slog till på ett Heru 130 S EC 2A endast pga att det var mer rätt i dimensionering för mitt hus och inte behöva köra aggregatet för hårt.
 
Leo Zvar Från Kalixområdet?

Bor också i ett Sangis hus med RDAA 1-4-1.

I Januari förbrukade den 700kwh av total förbrukning 3500kwh ( -20-30 grader större delen av månaden. )
Normal fläkthastighet så förbrukar den 60w. Så är inte på fläktarna man sparar på ett byte.

Tänk på att vid byte av aggregat så måste köksfläkten bytas ut och dra imkanalen genom vägg/tak. Så är lite mer jobb/omkostnader än att bara köpa ett aggregat och montera det.
 
superpalten skrev:
Leo Zvar Från Kalixområdet?

Bor också i ett Sangis hus med RDAA 1-4-1.

I Januari förbrukade den 700kwh av total förbrukning 3500kwh ( -20-30 grader större delen av månaden. )
Normal fläkthastighet så förbrukar den 60w. Så är inte på fläktarna man sparar på ett byte.

Tänk på att vid byte av aggregat så måste köksfläkten bytas ut och dra imkanalen genom vägg/tak. Så är lite mer jobb/omkostnader än att bara köpa ett aggregat och montera det.


OJ!! När man googlar så hittar man sin egna tråd 1 år senare:)

Hur som helst ni kommer inte tro detta men IGÅR hittade jag problemet med min ventilation..

Klåparna som bodde här tidigare har bytt köksfläkten och gått ut med en ny kanal ut ur huset..

Jag gick upp på vinden o rev upp isoleringen hela vägen från rexoventen fram till köksfläkten o tror ni inte på fan felet låg där!!! Idioterna hade inte pluggat frånluftskanalen från köket så jag har dragit in -20 -30 grader rakt in i värmeväxlaren.. nu jävlar har jag 16-18-19 grader på tilluften :)

Har även börjat logga dedär aggregatet och det är en rejäl slukare som förbrukar 1.8kw med vilopauser för att värma upp inkommande luft...

Jag bor i umeå :)
 
Det blev byte av aggregat för mig. Monterade ett Fläktwoods RDAF

Kört ett år snart och är helnöjd.
 
Vad landade du i för pris och elförbrukning?
 
Med montering av frånluftsdon i köket och lite omdragning av rör och montera köksfläkten separat gick det på kring 35k inkl. köksfläkt isolering osv. Dock gjort allt själv och letat bästa möjliga pris för delarna. Att tänka på är att på en roterande växlare så går inte rören in i samma sidor som på en plattväxlare så man måste göra om dragningarna lite.

Elförbrukningen totalt huset är en bit under 9000kw (Bergvärme) Och FTX snurrar på i 60w/timme utan tillskott.
 
superpalten skrev:
Med montering av frånluftsdon i köket och lite omdragning av rör och montera köksfläkten separat gick det på kring 35k inkl. köksfläkt isolering osv. Dock gjort allt själv och letat bästa möjliga pris för delarna. Att tänka på är att på en roterande växlare så går inte rören in i samma sidor som på en plattväxlare så man måste göra om dragningarna lite.

Elförbrukningen totalt huset är en bit under 9000kw (Bergvärme) Och FTX snurrar på i 60w/timme utan tillskott.

Min pelletspanna brann upp i oktober ifjol så det fick bli bergvärme en ctc 408 som jag änsålänge e nöjd med... förbrukar 600kw mer nu i januari med bergvärme än förra året som var mild :) o så är inte ens pellets inräknad i förbrukningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.