Som ny medlem så hoppas jag på att någon kan svara mig om det verkligen skall vara såhär med min FTX ventilation då jag är nyinflyttad..

Huset är en norrbotten/sangisvilla från -82 som är väl isolerad med kallvind. vindens temperatur för tillfället är -6 ute -9,7

ska detta agreggat verkligen släppa ut endast 12-13 + grader i tilluften mätte inne i aggregatet där ger den +14 direkt efter växlarn ?

håller nämligen på att frysa ut hela huset med att max ha +19-20 inomhus då det är -9 ute :( får som inte upp värmen & elementen är glödheta och pannan går på max.

tallrikarna är justerade som dom skall vara enligt byggritningarna.

Vardagsrum har jag 2 tilluftskanaler den ena är justerad till 5mm den andra 4mm
sonens sovrum 3.5mm samt vårat sovrum 2.5mm.

frånluftstemperaturen är + 22-23 från dusch & toalett.
 
Redigerat:
Det kan gott äga sin riktighet att tilluftstempen, utan att eftervärmningsbatteriet är i drift, kan hålla 13 grader. De 9 grader som fattas tar ca ½ kw från radiatorsystemet för att kompensera. Hade du inte haft de 13 grader i inblåsning utan varit utsatt för tilluftstemperaturer från vanliga uteluftsventiler skulle värmesystemet belastats med ca 1,7 kw istället. De flesta tilluftsdon är riktbara. Prova med att styra luften där luftrörelserna inte är så kännbara eller kompensera 4-5 grader med elvärmaren i agregatet. De injusterade spalterna på 3-4 mm ger långa kastlängder som lätt kan ge kallras då de slår emot nån vägg el dyl vilket känns x-tra kyligt.
 
tyvärr kan jag inte justera riktningen på tallrikarna i taket,elspiralen i FTX går inte öka :/ verkar vara ett fast läge.

har nu kopplat ur elspiralen och då ger agregatet endast 10-11 grader i tilluften. så elspiralen ger ca 2-3 grader.. det är snålt :(
 
mätte värmen i elspiralen och den pendlade mellan +60 & +89 grader då den var inkopplad, borde inte den gå hela tiden ?


Nu när jag har kopplat ur elspiralen så har tilluftsfläkten stannat... begriper inte nått..
 
Redigerat:
exerg skrev:
[länk]
Det verkar stolligt nog så att det endast är ett avfrostningsbatteri.Dvs det förvärmer uteluften innan den går igenom växlaren vilket sänker växlarens verkningsgrad radikalt. Har du tänkt bo kvar i huset en längre tid skulle jag själv bytt ut det mot ett vettigt.


ja då är det bara att byta, jag tror jag håller på bli tokig på dendär.

finns det nån modell som det är bara att byta & inte alltför mycket bök & dra om rör osv.. ?
 
Det finns en hel del som passar i stort sett helt utan rörändringar. Tar du ett med roterande värmeväxlare så slipper du avfrostningsproblematiken.
 
Se mina trådar om RDAA i värmepumpsforum bytte nyligen till en roterande (Heru) Se dock upp när du installerar att det är en kors vvx innan så du inte gör som jag och växlade uteluft med frånluft. :)
 
Leo Zvar skrev:
mätte värmen i elspiralen och den pendlade mellan +60 & +89 grader då den var inkopplad, borde inte den gå hela tiden ?


Nu när jag har kopplat ur elspiralen så har tilluftsfläkten stannat... begriper inte nått..
Tilluften stannar när den är under 11 grad.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Tilluften stannar när den är under 11 grad.

ok det förklarar varför den stannade då... den gick igång efter ett tag för att sedan stanna igen...
 
Jag diskuterade med en ventilationskille igår som jobbar med dessa agregat och han säger att det inte lönar sig att byta ut aggregatet, han menar som på att det inte betalar tillbak sig., jag kan inte förstå hur han kan säga det då jag eldar för fulla muggar pellets för att klara av att värma kåken medans jag samtidigt kör 1.8kw batteriet i FTX för att den ska ge mig +13 tilluft .... med andra ord det billigaste alternativet är att stänga av ftx vilket absolut inte är bra.
 
Leo Zvar skrev:
ok det förklarar varför den stannade då... den gick igång efter ett tag för att sedan stanna igen...
Den gör så, efter den är nära gränsen.
 
Leo Zvar skrev:
Jag diskuterade med en ventilationskille igår som jobbar med dessa agregat och han säger att det inte lönar sig att byta ut aggregatet, han menar som på att det inte betalar tillbak sig., jag kan inte förstå hur han kan säga det då jag eldar för fulla muggar pellets för att klara av att värma kåken medans jag samtidigt kör 1.8kw batteriet i FTX för att den ska ge mig +13 tilluft .... med andra ord det billigaste alternativet är att stänga av ftx vilket absolut inte är bra.
Han menar nog att investeringen betalar inte igen sig. Men mitt agg drog i princip 500-700 kWh/ mån från sept till april pga el patron. Jag sket i återbetalnings tid och slog till. Ångrar inte en sekund att jag slängde ut skiten
 
Mattias_Jo1 skrev:
Han menar nog att investeringen betalar inte igen sig. Men mitt agg drog i princip 500-700 kWh/ mån från sept till april pga el patron. Jag sket i återbetalnings tid och slog till. Ångrar inte en sekund att jag slängde ut skiten

läser för fulla muggar i din tråd & blir mer & mer övertygad om att byta agregatet... =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.