Hej i helgen var vi och tittade på ett reviderat (putsat) 20 tals hus.

Putsen har släppt på en del ställen dels på sockeln samt lite på fasaden på ngr ställen (ställerna där putsen släppt är utspritt och inte i klungor)

vår fråga är mer om detta är ngt man borde vara orolig för (dyrt att laga, orsak mm)
sedan så märkte vi vid ett ställe att putsen släppt ända in till "trästommen" (se gärna bifogade bilder).
Trädet verkar vara murket, poröst som mjöl, antagligen på grund av att de utsatts för vind och väta. Är detta ngt man borde vara orolig för (att det spridits sig eller kan det räcka med att byta ut just den plankan?) eller ser det utifrån bilderna ut att vara angrippet?

Tacksam för råd och svar då vi båda är nybörjare när det gäller hus :)
 
  • P8200131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8200130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Att putsa om är dyrt, räkna med 1000kr/kvm fasad, normalt hus har ofta runt 200kvm fasad....
Ofta räcker det att "knacka ner" det dåliga och lappa ihop, det är billigare, kanske 6-700kr/kvm
 
Är det bara dåligt där det syns på bilden?

Det sre ut som det har suttit en trappa mot väggen där tidigare. vatten som stått på trappsteget har sugits in i väggen och skadat putsen.

Det innebär att just den här skadan ger ingen oro för större putskador.

Det murkna träet behöver man nog undersöka lite grundligare, sannolikt är det inte så allvarligt, men som sagt man bör nog kontrollera så det inte är mer allmänt murket inne i väggen.

Det viktiga är att säkerställa att man får stopp på fukttillförseln (vilket man tydligen gjort genom att riva trappan).

Om man ex. tänker sig att man bygger en ny trappa. Så skall man ha en fuktspärr mellan trappan och väggen, det skall finnas membran (en sorts tät duk) uppvikt på väggen, täckt med plåt, typ 20 - 30 cm upp på väggen.

Gör man det så kommer det att täcka den nuvarande skadan och förhindra nya skador. Alternativt kan man tänka sig en ganska lokal nedknackning och omputsning. En sådan blir aldrig riktigt snygg, kommer alltid att synas att man lappat putsen. Om man sedan ändå vill ha en trappa där så kan den byggas med lite avstånd till väggen, minst 10cm men helst 20- 30cm. annars kan snö ändå ligga mot väggen från trappan, och regn stänker upp på väggen om väggen står för nära trappan.
 
Mikael_L
En liten pytteanmärkning, men kan vara bra ifall ni pratar med hantverkare eller ska googla.

Det heter revetera (revetering, reveterat hus).
 
sad_ant skrev:
Att putsa om är dyrt, räkna med 1000kr/kvm fasad, normalt hus har ofta runt 200kvm fasad....
Ofta räcker det att "knacka ner" det dåliga och lappa ihop, det är billigare, kanske 6-700kr/kvm
1000kr per kvadrat, är du galen pöjk :)

Jag betalade 38500 + moms för putsa mitt hus på insidan (70kvm golvyta, alla invändiga väggar).

Det var polacker, de jobbade 10 timmar om dagen och var två man. Efter en vecka var allt putsat utom fönstersmygar och dörrposter. Det tog en vecka till för en man.

Glömde jag säga att bruk ingick och att det var vitt?

Har ingen aning hur de gick ihop på det men de har gjort rätt mycket mer hos mig så de tog säkert igen det på ett annat ställe :)

Dock så fick jag äran att knacka ner putsen...
 
tack så mycket för era råd.

ja det är "bara"på de två ställerna (enligt bilderna) där det ser som värst ut
jo det stämmer, det har faktiskt varit en trappa där innan som de nuvarande ägarna har tagit bort (av vilken anledningen vet jag inte) men det är säkert som Hemapularen skrev att det kan vara anledningen till varför fukt har kommit dit.

Det finns dock ställen på mitten och övre delen av fasaden där pusten också släppt (inte i klungor då utan lite var stans, samt att det är bara ytligt och inte gått igenom till träet som man ser på bilderna)

Har läst någonstans att om ett äldre hus har tilläggsisolerats så kan putsen släppa pga det, ngt som vet? De nuvarande ägarna har nämligen tilläggsisolerat fasaden innifrån..

Men hur skulle ni göra, ska man försöka ta bort den dåliga biten(träet) för att sedan täcka över med ny puts eller räcker inte det?
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
En liten pytteanmärkning, men kan vara bra ifall ni pratar med hantverkare eller ska googla.

Det heter revetera (revetering, reveterat hus).
Jag kollade lite nu, det verkar heta revitera ungefär lika ofta ... :)
 
Det var då konstigt...när jag googlar på "revitera" resp "revetera" får jag tiotals gånger fler träffar på det senare. Jag konstarerar dessutom att inga av träffarna på "revitera" är skrivna av fackmän utan flertalet är från inlägg på byggahus, flashback o dyl. Den vedertagna stavningen verkar alltså vara "revetera"...gissar att "revitera" antingen är en missuppfattning eller påverkat av något dialektalt uttal...
 
Thomas59
Farzan skrev:
Det var då konstigt...när jag googlar på "revitera" resp "revetera" får jag tiotals gånger fler träffar på det senare. Jag konstarerar dessutom att inga av träffarna på "revitera" är skrivna av fackmän utan flertalet är från inlägg på byggahus, flashback o dyl. Den vedertagna stavningen verkar alltså vara "revetera"...gissar att "revitera" antingen är en missuppfattning eller påverkat av något dialektalt uttal...
Det heter i vilket fall inte REVIDERA som trådskaparen skriver men det är inte så svårt att förstå vad han/hon menar i alla fall:D.

Det är iofs möjlig att huset är reviderat :) vid något tillfälle men då har det kanske inte med putsen att göra. Pratar man om puts manar man troligen revetera.

Se tex Wikipedia: "Revetering (från latinets vestire = kläda och franskans revêtir = bekläda) eller rappning är en teknik för att klä en trävägg, först med ett fästmedel, vanligen träpluggar, vassmattor eller ståltrådsnät, och därpå med puts.
 
Mikael_L
OK då, inte lika ofta. :surprised:

Jag kollade faktiskt inte antal träffar utan konstaterade bara att snabbt att båda skrivningarna verkar vanliga.
 
En liten fundering bara från en som egentligen är ganska okunnig i ämnet, men inte fasen blir trä helt murket och mjöligt bara av att utsättas för väder och vind? Krävs väl flera år av instängd fukt alternativ biologisk påverkan?
 
Bifuel du har en poäng där, tycker med att träet inte borde ha blivit så pass "mjöligt" som det var på första bilden.
det smulades sönder när man kände på det och då började man så klart undra om det inte varit öppet in till träet under en längre tid? .fast kan det ändå bli så pass skadat av "enbart" vind och vatten?
 
Mikael_L skrev:
OK då, inte lika ofta. :surprised:

Jag kollade faktiskt inte antal träffar utan konstaterade bara att snabbt att båda skrivningarna verkar vanliga.
...men det betyder ju inte att båda är rätt. (Förlåt, men jag är svenskalärare. Kunde inte låta bli... :)
 
man kan revetera/revitera direkt på trä om man använder kalkputs, inte cementprudukter då detta är mycket mer genomsläppligt för fukten, Kan gå in men lika snabbt ut. Bäst är ett låghydralislt kalkbruk, Hydraliskt kalkbruk är hårdare och inte lika genomsläppligt.

Vett ett 250 år gammalt reverterat hus som putsats med kalkbruk. För tre år sedan putsades då var stommen finfin. de putsade om med KC bruk nu har det börjat mögla.

mvh plexi
 
Åbacka skrev:
...men det betyder ju inte att båda är rätt. (Förlåt, men jag är svenskalärare. Kunde inte låta bli... :)
Du menar "svensklärare"? (Förlåt, men jag kunde inte låta bli... :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.