J
C cpalm skrev:
Vad skulle det vara för ansvar som man tänker sig kunna utkräva av en 90-årig dement person?
Skulle det värsta hända och damen går bort kan skulden ligga kvar - om detta inte förtydligas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller inte med om att TS gjort fel.

TS skriver:

Som lekman tycker jag det är fullt rimligt att anta att den faktura kommunen skickar varje månad omfattar "allt". Det är möjligt att 6000 är en mycket låg avgift. Det är dock på inget sätt självklart att TS, utan erfarenhet eller kunskap inom området, borde ha insett det.
TS har gjort fel. Men det är ju med fullt rimlig god tro.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Skulle det värsta hända och damen går bort kan skulden ligga kvar - om detta inte förtydligas.
Så är det ju. I den mån det finns en skuld, det är väl mer det jag är inne på.

Om du leder in en dement person i ett rum och säger här skall du bo, då finns det inte en chans att du senare skulle kunna hävda att personen i fråga borde begripit några som helst konsekvenser av det. Att det borde finnas ett avtal, att det skulle kosta pengar, osv. Har man inte själv ordning på saker och ting lär det knappast gå att peka på att en dement borde haft det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad skulle det vara för ansvar som man tänker sig kunna utkräva av en 90-årig dement person?
Betalningsansvar, som andra nämnt. I teorin skulle ju kommunen exempelvis kunna driva in fordran av ett framtida dödsbo. Inte lätt att efteråt hävda att hon saknade rättshandlingsförmåga vid inflytt.

Och som nämnts tidigare är det tioårig preskriptionstid som gäller, inte tre som om det varit en konsumentfordran.

Och som sagt, dealen är ju gynnsam, så varför bråka när nedsidan är runt en kvarts miljon kr?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS har gjort fel. Men det är ju med fullt rimlig god tro.
Var TS fullmaktshavare vid inflytt? Det är många detaljer som jag tycker saknas för att säga åt ena eller andra hållet. Dock så är det inte orimligt att betala för tjänst som brukats. Men det borde på något sätt i lagen finnas en rimlighetsprincip så att man inte kan nyttja ett upplägg liknande detta för att sedan få någon på obestånd.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Preskriptionslagen gör ingen skillnad på vilken marknad man agerar. Som hempularen skrev så är det 3 år mellan näringsidkare och konsument. Mellan konsument och tjänster en kommun utför är det 10 år. Det gäller alltså även förseningsavgiften på biblioteket…
Jag har bestridit efterkrav på barnomsorgsavgift från kommun som har varit äldre än 3år och fått rätt efter hänvisande till ett prejudicerande fall som slagit fast att barnomsorgsavgift är en konsumentfodran även om den kommer från kommun.

Så inte helt självklart detta.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Lite uppföljning här, fick nytt avtal från kommunen som innebär att den retroaktiva hyran portioneras ut under hyresperioden. Det innebär att det vid avflyttning inte finns någon risk för efterkrav vilket var otydligt i första utkastet. Alla kan göra fel ibland så nu är vi överens med kommunen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.