Hej forumet, min 90 åriga dementa släkting flyttade in på ett serviceboende som driva av kommunen för fyra år sedan. Jag har hand om hennes ekonomi och hon är knappt talbar kan varken läsa eller skriva. Kommunen har skickat en räkning varje månad från boendet på ca 6,000 kronor vilket jag tyckte var rimligt för omsorg, mat, hyra mm. Det är ett mindre rum med normal standard. Döm om min förvåning när det nu kom ett brev från kommunen (som också driver boendet) där de ber om ursäkt för att de missat debitera månadshyra på ca 5,500 kronor och nu vill ha betalt from oktober. De erbjuder en amorteringsplan under de kommande fem åren (hon är 90+ år) för den retroaktiva skulden på över 200,000 kronor. Något ursprungligt hyresavtal finns ej och i brevet låg ett förslag till hyresavtal med en extra måndashyra på 1,000 kronor from otober.

Är det rimligt att komma efter 4 år med efterkrav ?
Bör jag acceptera tillägget som då är tidsbestämt, eller kräva att ansvaret upphör om hon går bort eller flyttar ?
Vad säger lagen i liknande fall ?
 
  • Wow
  • Ledsen
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
Vad står det i hyresavtalet är tyvärr en bittra sanningen.
 
A atomlab skrev:
Vad står det i hyresavtalet är tyvärr en bittra sanningen.
Vad står det i hyresavtalet ? Visste ni inte om att den totala kostanden var 11.500kr/månad?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej forumet, min 90 åriga dementa släkting flyttade in på ett serviceboende som driva av kommunen för fyra år sedan. Jag har hand om hennes ekonomi och hon är knappt talbar kan varken läsa eller skriva. Kommunen har skickat en räkning varje månad från boendet på ca 6,000 kronor vilket jag tyckte var rimligt för omsorg, mat, hyra mm. Det är ett mindre rum med normal standard. Döm om min förvåning när det nu kom ett brev från kommunen (som också driver boendet) där de ber om ursäkt för att de missat debitera månadshyra på ca 5,500 kronor och nu vill ha betalt from oktober. De erbjuder en amorteringsplan under de kommande fem åren (hon är 90+ år) för den retroaktiva skulden på över 200,000 kronor. Något ursprungligt hyresavtal finns ej och i brevet låg ett förslag till hyresavtal med en extra måndashyra på 1,000 kronor from otober.

Är det rimligt att komma efter 4 år med efterkrav ?
Bör jag acceptera tillägget som då är tidsbestämt, eller kräva att ansvaret upphör om hon går bort eller flyttar ?
Vad säger lagen i liknande fall ?
Om det är hon som står på kontraktet och du bara sköter betalningen så bör inget vidare betalningsansvar ärvas efter att hon är gått bort. Kommunen kan väl visserligen kräva att skulden regleras av dödsboet men med tanke på hur stor summan är skulle jag kontakta en jurist innan jag tar några beslut i frågan.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Såna här misstag från kommunen som varje lokaltidningsreporter älskar att skriva om, Just saying...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 19 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Såna här misstag från kommunen som varje lokaltidningsreporter älskar att skriva om, Just saying...
Som journalist håller jag fullständigt med. Ring lokaltidningen eller din lokala P4-kanal!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Missade att du sa det inte fanns något hyreskontrakt. Var din släkting klar i knoppen när hon flyttade dit eller var föranledde flytten?

Kommunen får gott bevisa att hyran låg på 11500 för boendet. Finns troligen någon schablonsumma som man går efter. 6000kr låter dock billigt för boende med omsorg ²⁴/⁷ mat städning och hushållsartiklar.
 
  • Gilla
Pär Sköld och 6 till
  • Laddar…
Dessutom. Inget avtal, inget efterkrav. Annars blir det ju bara godtycke. Då kan de ju dra till med precis vad som helst i efterhand.

Stå på dig. Betala inte ett öre. Och gå till media.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
Man har väl dessutom bara 3år på sig att fakturera. Om det inte finns något tidigare skrivet som påvisar er skuld. Så bör det "enbart" vara 3år tillbaka som kan krävas.
Men, som sagt, gå till radio, eller tidning. Samt överklaga så mycket det går. För även om det finns något missat avtal, bör en påminnelse kommit tidigare.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
H
O olof63 skrev:
Hej forumet, min 90 åriga dementa släkting flyttade in på ett serviceboende som driva av kommunen för fyra år sedan. Jag har hand om hennes ekonomi och hon är knappt talbar kan varken läsa eller skriva. Kommunen har skickat en räkning varje månad från boendet på ca 6,000 kronor vilket jag tyckte var rimligt för omsorg, mat, hyra mm. Det är ett mindre rum med normal standard. Döm om min förvåning när det nu kom ett brev från kommunen (som också driver boendet) där de ber om ursäkt för att de missat debitera månadshyra på ca 5,500 kronor och nu vill ha betalt from oktober. De erbjuder en amorteringsplan under de kommande fem åren (hon är 90+ år) för den retroaktiva skulden på över 200,000 kronor. Något ursprungligt hyresavtal finns ej och i brevet låg ett förslag till hyresavtal med en extra måndashyra på 1,000 kronor from otober.

Är det rimligt att komma efter 4 år med efterkrav ?
Bör jag acceptera tillägget som då är tidsbestämt, eller kräva att ansvaret upphör om hon går bort eller flyttar ?
Vad säger lagen i liknande fall ?
Ta kontakt med Konsumentverket, ring dem eller maila. Hallo Konsument har bytt namn till Konsumentverket.
Kanske de kräva 3 år tillbaka istiden, samtidigt kan man ju se det som ett avtal när kommunen under 4 år skickat faktura på det beloppet som du har accepterat. Kommunen lär ha svårt att motbevisa då det inte finns ett hyresavtal. Prata med expertisen på Konsumentverket och/eller en jurist med specialitet hyresrätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Tack fö tipset, det finns inget hyresavtal tots att hon bott dör sedan 2019, de fakturor som kommit månadsvis har avsett omsorg, mat mm står inget om hyra på de fakturorna som jag betalat för hennes räkning,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Tack fö tipset, det finns inget hyresavtal tots att hon bott dör sedan 2019, de fakturor som kommit månadsvis har avsett omsorg, mat mm står inget om hyra på de fakturorna som jag betalat för hennes räkning,
Börja med att bestrida kravet och be om kopia på avtalen som finns, is i magen gäller nu.

Vad står det i avtalet kommunen vill att ni ska skriva på ?
 
  • Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
Tror dessutom inte att man kan gå längre än 3 år tillbaka.
Men som andra skriver, bestrid & gå till pressen!
 
Hon borde dessutom få någon typ av bostadstillägg och detta kan man nog bara kräva 3 månader tillbaka. Hela affären låter skamlig!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 13 till
  • Laddar…
Hej, tack för inptu det finns inget hyresavtal och kommunen skeiver i ett brev att det är deras misstag. Erbjuder som ko
mpensation att hon skall vörhåja betela hyra från septembwr i år, 5600 kr, samt ett påslag för retroaktiv hyra i max fem år, om 1,000 kr/månad motsvarande 60,000. Mina beräkningar om det skall gå tillbaks till 2019 med full hyra på säg 5000/månad blir ju 5 * 12 * 4 = 240,000 kronor. Hår nar ju kommunen erbjudit en rabatt så att det hon kan åka på max är 60,000 och inget skyldighet att betala när hon inte längre bor kvar. Var först bekymrad att de skulle kräva in hela skulden och fr@mtida dödsbo, men nu är det mu en rabatt inräknad på 80 %. Är det rimligt ? Avtal,finns inte som sagt och kommunen har misssat detta helt…
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.