C -CFG- skrev:
Ofan. Det enda jag får glädjas åt är att det inte var några större mängder jag drog bort torrt.
Resterande rester blötte jag ordentligt och tog bort med våtservetter.

Vi får väl se om lungorna kollapsar om sisådär 20 år…
det är ungefär lika sannolikt som att du åker på nån annan helt random sjukdom. Det är inte så att minsta lilla asbestfiber garanterat ger asbestrelateratde sjukdomar.
 
S Stefan1972 skrev:
det är ungefär lika sannolikt som att du åker på nån annan helt random sjukdom. Det är inte så att minsta lilla asbestfiber garanterat ger asbestrelateratde sjukdomar.
Tack, det var skönt att höra.
Googlande på asbest ger i 99% av fallen svar att det i princip är kört oavsett mängd (även om jag själv innerst inne vet om att det inte är så).
 
Luften i städer innehåller ca 1000 asbestfibrer per kubikmeter, så det är nog kört hur du än gör.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Luften i städer innehåller ca 1000 asbestfibrer per kubikmeter, så det är nog kört hur du än gör.
Haha, ja om det stämmer så försvann min oro helt och hållet nu :)
 
Kan informera om att provsvaren landade i min inkorg precis. Positivt för asbest!
 
useless useless skrev:
Luften i städer innehåller ca 1000 asbestfibrer per kubikmeter, så det är nog kört hur du än gör.
Lägg gärna ut en färsk källa på det. Asbest i bromsbelägg slutade vi med för 40 år sedan (nåja vi som körde gamla bilar spred det ju några år till).
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Lägg gärna ut en färsk källa på det. Asbest i bromsbelägg slutade vi med för 40 år sedan (nåja vi som körde gamla bilar spred det ju några år till).
Asbest är ju en naturlig mineral så med rätt mätmetoder kan man alltid hitta det mesta i luften som finns på vår jord. Citatet ska nog dock lyda upp till 1000 fibrer per kubikmeter luft. Mer på vissa ställen och mindre på andra såklart men principen gäller ju iallafall. De flesta får inte i sig mer fibrer vid en tillfällig kontaminering än vad de får i sig under en livstid helt normalt.
 
Düsseldorff
Jag läste rester av aspberger på rörledningar och tänkte fuck, nu måste du anlita en specialpedagog för att renovera källaren.
 
  • Haha
-CFG-
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Lägg gärna ut en färsk källa på det. Asbest i bromsbelägg slutade vi med för 40 år sedan (nåja vi som körde gamla bilar spred det ju några år till).
Det verkar vara dåligt med helt färska studier som går att läsa. Jag hittar en studie från 2018 som visar att Mashhad i Iran har mellan 11 och 14 fibrer per liter luft. Dom har nog inte haft förbud mot asbest lika länge som oss...

En annan studie från Sydkorea från 2003 visar på detta:

Tabell över koncentrationer av asbest och icke-asbestfibrer i luften i urbana och rurala områden, med data från Sydkorea.
 
zarkov zarkov skrev:
Det går inte att vara så kategorisk. Asbestfibrer syns inte för blotta ögat och enda sättet att veta är att skicka på analys. Rörisolering med gipsbinda fanns både med och utan asbest-tillsats, asbesten användes främst i böjar och avslut för att göra isoleringen starkare.

Jag menar inte att förringa faran med asbest men man behöver inte heller måla fan på väggen. Om rivningsarbetet redan är avslutat och rummen våttorkade, vad spelar det för roll nu? Antingen så skickar man på analys och blir säker på vad det är för material för framtida arbete på liknande utrustning eller så släpper man det. Gjort är gjort liksom, det tjänar inget till att gå och gräma sig av ovisshet.
Det är till 99% asbest när det sitter fast så på rören. Man hade ett lager asbestmassa direkt på röret sedan virade man ofta nöthårsisolering runt och ytterst virade man en binda som målades. För att forma fina böjar och avslut använde man även asbestmassa där.
 
En fråga till de som kanske var med på den tiden: Varför lindade man asbest runt rören innan man isolerade dom?
Jag har likadant på mina värmerör i husen, men har aldrig lyckats komma på vad den där asbestlindan längst in gör för nytta.


Gamla isolerade rör med synlig asbestlindning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
Asbest är ju en naturlig mineral så med rätt mätmetoder kan man alltid hitta det mesta i luften som finns på vår jord. Citatet ska nog dock lyda upp till 1000 fibrer per kubikmeter luft. Mer på vissa ställen och mindre på andra såklart men principen gäller ju iallafall. De flesta får inte i sig mer fibrer vid en tillfällig kontaminering än vad de får i sig under en livstid helt normalt.
Normalt bryts asbest i gruvor. Skulle Sveriges berggrund bestå av asbest i dagen skulle mineralen inte behövts ha importerats utan brutits i dagbrott. Så helt naturligt är det inte.
 
useless useless skrev:
En fråga till de som kanske var med på den tiden: Varför lindade man asbest runt rören innan man isolerade dom?
Jag har likadant på mina värmerör i husen, men har aldrig lyckats komma på vad den där asbestlindan längst in gör för nytta.


[bild]
Nu gissar jag (var inte med på den tiden) men nöthårsisolering är ju brännbart och man hade höga framledningstemperaturer på radiatorvattnet. Uppemot 100 grader om pannan kokade. Som en säkerhetsåtgärd skyddar ett lager obrännbart material nöthåren från att ta eld.
 
Det låter väldigt långsökt. Vattnet kan bara bli 100 grader (lite drygt då det är under tryck) och nöthåret självantänder inte vid den temperaturen. Sen kommer det ju i stort sett vara samma temperatur på båda sidor om asbesten. Visst, den isolerar lite så det är kanske 5 grader kallare på utsidan, men det borde inte ha någon avgörande betydelse?
 
Düsseldorff
imported_Benno imported_Benno skrev:
Nu gissar jag (var inte med på den tiden) men nöthårsisolering är ju brännbart och man hade höga framledningstemperaturer på radiatorvattnet. Uppemot 100 grader om pannan kokade. Som en säkerhetsåtgärd skyddar ett lager obrännbart material nöthåren från att ta eld.
Nöthår tar inte eld så lätt. Det krävs betydligt högre temperaturer för självantändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.