Gravedigger säger

Gasgrill

Varmluftsugn med ånga

Slang med spolmunstycke i hon

Kylrum

Tråg

Mycket plasthinkar, byttor och folie
 
Yes!
Stort kylskåp, vore en dröm, helkaklat och bara rostfritt, helt i min smak-spola av efter dagens matlagning, underbart!
Men golvbrunnar och kylrum är liiiite för mycket storkök. Vi bor i en ganska vanlig villa...Ska titta på Norcool!
Varmluftsugn med ånga har jag aldrig hört talas om, berätta mer?
Soptunna på hjul blir det inte heller, men flera hinkar under diskbänken, en för sopor, en för kompost, en för typ mjölkförpackningar och en till hönsmat. Skåpet bredvid ska rymma, plaståtervinning, batterilåda, kartonghylla, pet-korg och aluminiumburkskorg. Var sak på sin plats, o då inbillar jag mig att det blir lättare att sortera, och åka till återvinningsstaion en gång i veckan.
Sen det där med öppna hyllor, jag hade tänkt ha muggar o vardagsglas på hyllor, är det en dålig idé?
Vad hjälpsamma ni är allihopa! Tack för alla tips!
mvh sara
 
Tänk enhetlighet. Du behöver egentligen bara fyra sorters glas och tre sorters tallrikar. Det du behöver är många av varje typ. Som sagt tidigare kolla blocket eller konkursauktioner. Vill du laga mycket mat enkelt, kolla in hur de gör i restaurangen i ditt lokala IKEA-varuhus. Kan ha en 4-meters grillkåpa i rostfritt och ett släcksystem med inergen liggande om du är intresserad; )
 
Ah, du skojar med mej nu ;O...det tog en stund...
Jo, faktiskt så tänkte jag ha finporslinet på ett annat ställe o inte i köket, vardagstallrikar är förbrukningsvara i detta hushåll, likaså glas o muggar...
Så vardagsporslin lättåtkomligt i ikea-hållare, glas på hyllan, bestick i korgar, 10-12 limpor bröd i utdragbar jättelåda, mjölk i 12 liters -pack i ena kylen inhandlas 3-4 stycken år gången, det går 10 liter om dan...
Detta låter inte som ett hem va? Mer som ett dagis eller en institution...
 
skämta om matlagning och kök? jag förstår inte.

När jag gör om mitt kök blir det betong, rostfritt och glas.
Vitt är färgen.
Gasspis, varmluftsugn, micro. Stor kyl, liten frys. Stor frys i källaren.
Två hoar (en vid spisen), mycket avställningsytor. Hyllor för bunkar, plåtar, glas, tallrikar och torrvaror.
Lådor för bestick, knivar och småprylar. Lådor för maskiner och konstigheter. Resten får hänga från taket.

Jag kanske bör diskutera det här med kärleken först.
 
Hemmakatten
Tat lugnt, så förfärligt mkt är det inte. Vi har 5 barn, varav 4 söner. När de var i tonåren (tätt emellan barnen) och med kompisar hemma ideligen var vi också ofta 10-12 till middag. Vi hade ett högst ordinärt kök, nog fick alla mat ändå. Ca 35-40 liter mjölk gjorde vi av med i veckan. Inte lika mkt som hos dig, men man måste faktiskt inte dricka flera liter mjölk om dagen per person. Storhandlade basvaror via internet med hemleverandet. Det är inte alltid storleken eller antalet kylar som är det avgörande. Har lagat mat till 100 personer i ett vanligt litet u-kök, lagat full julmiddag till stor familj på två elplattor + en ugn. Det mesta funkar faktiskt. Det viktigaste är dock att sätta ungarna i arbete och hjälpa till och ha egna ansvarsområden, först då kan det bli ett rimligt arbete hemma, framförallt om man jobbar heltid som jag gjorde. Med lite planering går allt bra, det är inte viktigast att ha många kylar eller tjusiga ugnar utan framförallt att umgås tillsammans när man lagar mat.
 
  • Gilla
Sparkish
  • Laddar…
Jo du gravedigger, diskutera med kärleken du, det låter som en bra ide...; )

O hemmakatten jag har lagat mat till SÅ många o SÅ länge i detta mycket opraktiska kök, mina drömmar skall i höst besannas, alla gånger jag svurit och snubblat i källartrappen med tunga kassar och värkande rygg ska nu få plåster på såren genom ett rationellt kök, lättarbetat för mig (och de som hjälper till). Jag skulle ju kunna föda 10-12 personer i en husvagn om det vore nödvändigt, men nu är det ju inte det, för jag får själv planera och trixa ihop ett kök precis som jag vill ha det och jag är väldigt glad över att det finns överdimensionerade maskiner för disk och matlagning som gör det snabbare, enklare och lättare för mig att arbeta i köket och planera inköp, m.m.. Det kommer att finnas plats för medhjälpare, och tjusiga ugnar och många kylar kommer att göra arbetet så mycket roligare!
Arbetsplikt har de små monstren redan ; ))
mvh sara
 
Kärleken meddelar att så länge det blir betong och vita lådor så är allt väl.
 
Hemmakatten
Förstår så väl att du är glad nu när du äntligen skall kunna få ditt drömkök, Sara. Det är förstås mycket roligare med stort och funktionellt kök.
Några tips från mig.
* Restaurangdisk har du ju bestämt redan, men en till vits med två är att man kan stoppa in grytor o kastruller i den andra och bli av med allt på en gång. Fråga; kan man stoppa in lite känsligare saker i en restaurangdisk som plastbyttor, tunnare glas?
* Två ugnar absolut! Vi hade (med tonåringarna hemma) två ugnar varav en var en kombiugn samt en micro med grill/crisp från Whirlpool. Hade inte klarat oss utan dessa. I dag har vi en vanlig ugn och en kombiugn. Underbart med steken i den ena ugnen och potatisgratängen i den andra.
* Extra bred spishäll, 80 eller 90 cm med 5 plattor (den i mitten extra stark eller för avlång panna). Stor familj kräver stora grytor och det ÄR lite trångt med 4 plattor på 60cm bredd.
* Din idé med stekhäll låter jättebra, men kompromissa inte med spishällen utan ha både bred spishäll OCH stekhäll. Tänk på att fläkten bör täcka allt, eventuellt kan man ha tvåfläktar bredvid varandra, kan bli ursnyggt.
* En av mina bästa investeringar i vårt nya kök är den infällda köksmaskinen, Bosch MEK7000. Motordelen är nedfälld i köksön med ett rostfritt lock på. Mycket lätt att använda, bara ta bort locket, ta fram degbunken, vispen, grönsaksrivare eller matberedaren och sätta på. NU bli den verkligen använd när jag slipper konka fram tunga maskiner ur skåpet. Alla delar går dessutom att slänga in i diskmaskinen.
* Absolut vatten i köksön. Vi har en diskho och matberedaren infällda i köksön. Viktigt med nära till vatten när man bereder mat. Annars använder man köksön sällan annat än som avlastningsplats.
* Sophink både vid köksbänk och i köksö. I köksön sitter vår sophink högst upp i ett 30-skåp under skivan. Bara att dra ut och skrapa ner i sopon. Jättebra. Vid själva diskbänken mittemot har vi en mer traditionell som sitter monterad i botten på köksskåpet.
* Glöm inte eluttag vid köksön.
 
A
Detta är ifrån ett avsnitt av Tv4s Bygglov, hos en familj på 12 personer. Snyggt tycker jag! Tycker dock att man kanske behöver mer på kyl å fryssidan, men det kanske kan ge lite inspiration iaf?
http://tv4.se/byggabo/bygglov/445910.html
 
En sak vi planerar in i vårat nya kök är ett rejält skafferi, ca 8 kvm där vi kommer att sätta upp hyllor och ha vår frys, konserver, mjöl och gryner, hushållsapparater på en bänk redo att användas, backar, pantflaskor... ja allt man inte vill ha I köket men gärna nära.
 
D
Är det inte risk att skafferiet blir varmt om du har frysen i det?
 
ridax: tror inte det ska bli varmt, men om det blir det så sätter vi in extra ventilation, ska blir så skönt att få bort alla pryttlar!
 
Å jag som trodde att jag var klar med planeringen av köket!!!
Det är jag inte alls det, upptäcker jag nu! Jag hade bestämt mig för sjuttioelfte gången och ritat om o ändrat hur många gånger som helst, sen hittar jag detta forum och vips står allt på ända igen. .....
Tack för alla tips, fortsätt tipsa, jag ritar och funderar.
Grejen är att jag har börjat om från början, helt förutsättningslöst, i tre månaders tid, ungefär en gång i veckan. Jag har varit på ikea, och på kvik Joch fått hjälp av konsulenter. Jag har diskuterat och stött och blött, och nu står allt på ända igen. Jag kan inte bestämma mig. O gubben som trodde att vi kunde börja beställa grejer snart...
Ska försöka få in en ritning på köks-måtten här så kanske någon kan titta på den och hjälpa mig komma till ett beslut??
mvh sara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.