Hej
jag är ny här o hoppas på lite hjälp. Har många barn o vill ha ett praktiskt nytt kök. Funderar på en restaurangdiskmaskin och en grillhäll, eller kanske ett stekbord? Erfarenheter någon? Var hittar man restaurangdiskmaskiner?
Tacksam för svar
Sara
 
Restaurangprylar brukar gå att hitta via gula sidorna. Ett tips är www.restaurangutrustning.se, men det kostar stora pengar som regel. Det är också prylar som drar rätt mycket el vid drift, och då kan det vara problem med säkringar och kabeldragning i huset. Det har ju dessutom en förmåga att inte vara standardmått på sakerna, vilket komplicerar byggandet av köket en hel del.

Det är naturligtvis praktiskt om man är riktigt många, men det är inte så häftigt om man skall sälja huset, det är dyrt att drifta, och dyrt att köpa in.
 
Hemmakatten
Jag skulle satsa på TVÅ vanliga diskmaskiner istället för en restaurangmaskin. Med två diskmaskiner har du alltid en där du kan ställa in smutsig disk. Från den andra tar du den rena disken direkt till bordet. Fördelen är ju att man slipper ha all den smutsiga disken ståendes på bänken i väntan på att maskinen skall diska klart.
 
A
Jg skulle också skaffa 2 maskiner i stället. En restaurang maskin tar visserligen kort tid för varje disk men det tar ju ett tag att fylla maskinen med vatten (man kör ju ett par diskar med samma vatten) och sen får man ju tänka på att man inte kan ha "vanligt" maskindiskmedel till, utan dunkar kopplade med slang. Maskinen står ju på så länge det är täkt att man ska använda den. Förutom det så är det ju inte en smidig liten nätt sak att placera.
 
Totte_S
Jag vet att en del skaffar två diskmaskiner, men då satsar på två st 40cm för att spara lite utrymme. De brukar väl ta i alla fall 9 kuvert eller? Ofta får man ju in fler kuvert än specifikationen. Måste vara skönt att kunna fylla en med grytor och annat skrymmande på ett rejält program, och spara lite energi med ekonomiprogram på glas och bestick.
 
Om du fortfarande är inne på en restaurangmaskin så kolla in blocket.se, där brukar konkursinventarier finnas att fynda!
 
Jag skulle nog ta en titt på bullernivån på en restaurangdiskmaskin jämfört med en hushållsmaskin först och främst.....Om jag kommer ihåg saken rätt kan man knappt prata med varandra i ett diskrum. Jag tror inte det har ändrat sig så mycket sedan jag var diskare för femton år sedan. Och det skvätter mycket vatten från dem också.
 
Det är också så att du blir tvungen att diska en hel del för hand såsom pannor & grytor innan du kan ställa in det i diskmaskin. Det blir helt enkelt inte lika rent som i en "vanlig" diskmaskin....


MvH
Bobbo
 
Köp en vanlig tyst diskmaskin med snabbprogram, ca 30 minuter är ok disktid. Tror inte att du diskar så mycket att det är lönt med restaurangvarianten. Hur många barn har du egentligen?
 
Hej alla
och tack för era svar. Jag väntar på prisuppgifter på s.k. underbänksdiskmaskiner från två återförsäljare nu, få se hur mycket de ska ha. Vi är ofta10-12 vid bordet, på helgerna kan det bli fler! Jag vill ha ett superrationellt kök eftersom det är min "arbetsplats", rostfritt, enkelt snabbjobbat o gott om svängrum, Jag ska ha två kylar, tre frysar har jag redan, och funderar på stekhäll eller grillhäll för att kunna laga mat till fler, dvs, fyra plattor och häll. Ugn blir med varmluft o grill, och i rätt höjd. Kom gärna med fler förslag ni som har byggt kök. Restaurangdisk blir det fast inte en "huvmaskin", det är de som låter o skvätter. Elen är inget problem, och det verkar finnas flera modeller i standard storlek.
Vi ska inte ha några överskåp , bara bänkskåp o lådskåp, förutom ugnen o disken som hamnar i bänkhöjd, stora bänkytor, köks-ö, öppna hyllor och så ska det vara lättstädat. Det som fattas i planeringen är vilka maskiner vi ska ha,
mvh sara
 
För spisen så välj den bredare varianten, då får stora kastruller och stekpannor bättre med plats. Kanske två ugnar vore att tänka på? När vi lagar mat till många så får fiskpinnar, köttbullar, biffar etc steka färdigt i ugnen. Då får alla varm mat samtidigt plus att det krävs mindre med arbetsinsats.
Två kylar låter toppen. Hos mina föräldrar har de en och en halv. "Halvan" är enbart för dryck.
 
perosara , öppna hyllor är inte lättstädat, och dessutom finns det inte mycket som är så snyggt att ha på dem. Planera inte att ha en massa saker på dem, utan välj ut det som ser bra ut, en ändå man vill ha lättillgängligt. Du kanske skall starta en egen tråd om ditt kök.

Har levt med en restaurangdisk på en camping nu i sommar, funktionen är ju rena drömmen, 3 minuter och rent! Dock så tror jag inte man vill ha maskinerna hemma. rätt fula, det droppar ut hit o dit, de låter rätt mycket när de väl körs. Disken är stekhet när man tar ur den ur maskinen. På campingar är folk rätt roliga oxå, tror att det bir bättre om man sprutar diskmedel i maskinen, snacka om skumbad! :p
 
perosara skrev:
Hej alla
och tack för era svar. Jag väntar på prisuppgifter på s.k. underbänksdiskmaskiner från två återförsäljare nu, få se hur mycket de ska ha. Vi är ofta10-12 vid bordet, på helgerna kan det bli fler! Jag vill ha ett superrationellt kök eftersom det är min "arbetsplats", rostfritt, enkelt snabbjobbat o gott om svängrum, Jag ska ha två kylar, tre frysar har jag redan, och funderar på stekhäll eller grillhäll för att kunna laga mat till fler, dvs, fyra plattor och häll. Ugn blir med varmluft o grill, och i rätt höjd. Kom gärna med fler förslag ni som har byggt kök. Restaurangdisk blir det fast inte en "huvmaskin", det är de som låter o skvätter. Elen är inget problem, och det verkar finnas flera modeller i standard storlek.
Vi ska inte ha några överskåp , bara bänkskåp o lådskåp, förutom ugnen o disken som hamnar i bänkhöjd, stora bänkytor, köks-ö, öppna hyllor och så ska det vara lättstädat. Det som fattas i planeringen är vilka maskiner vi ska ha,
mvh sara
Istället för 2 kylar... varför inte satsa på en kyl från Norcool? De har både extra breda och hörnkyl på 1200 liter. Vi ska ha en i en hörna. Då slipper man fundera på i vilken kyl man har vad...
 
Pratar man restaurangkök och vad man sedan saknar när man kommer hem till sitt eget kök är det några saker jag kommer att tänka på:
* En konservöppnare av bänkmodell med rejäl bajonett och vev
* Fler än en diskbänk (så att man kan hålla på med fler saker samtidigt: handdisk, skala morötter, tina kött, ... )
* Kran för att stänga till diskhon (på restauranger oftast under hon, men har sett att t.ex. Blanco har nåt liknande ovanpå)
* Rejäl silbricka i diskhon (inte en lite mesig standardbricka, utan storleksordningen 1/2–1 liter som rymmer rejält med potatisskal etc.)
* En soptunna på hjul som man kan dra fram dit den behövs för tillfället
* Golvbrunn (med korg i som går att lyfta ur och tömma på skräp )
* Slang för att kunna spola av bänkar och golvet

Av allt detta är det framförallt golvbrunn jag saknar mest själv. Det är fantastiskt enkelt att snabbt få det mest nedsmutsade kök skinande rent om man kan diska alla ytor, skölja av och skrapa ner vattnet i golvbrunnen, lyfta ur och tömma korgen och sedan bara skölja genom golvbrunnen med en hink vatten eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.