Finns det några tumregler för hur lång kopparledare 25kvmm som behöver läggas ut för att få till ett 50 ohms jordtag i olika marktyper? Behöver bara ungefärliga uppgifter för att kunna uppskatta kostnaden - ett go/nogo beslut.

Användningen är lokalt jordtag för generator.
 
50 ohm ??? För en icke elektriker verkar det vara mycket högt för ett jordtag. Kanske menar du 50 mohm?
Allt beror ju sedan på vilken typ av mark det är t.ex. så är ju ett högt liggande sandlager betydligt sämre än en strandäng med inträngande saltvatten.
Jag hade en gång ett "jordtag" för åskskydd av en antenn, bestående av 5 m galvad 8mm stålwire nedgrävd i lerjord och på den mätte jag c:a 0,1 ohm om jag minns rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Har du möjlighet att sprida ut linorna som en kråkfot får du betydligt större nytta av samma längd. Samma om du kan hålla ett relativt vettigt djup på den dvs >1 m eller om du kompletterar med någon stång/rör så du kommer ner på lite djup det ger bra förbättring allt annat lika.

Det du ska försöka bedöma eller helst mäta är jordresistiviteten där du ska lägga jordtaget det är helt avgörande och kan skilja en hel del mot tumregler för olika jord/marktyper. Det är inga konstigheter att mäta upp det för ditt ändamål kräver inte några mer instrument än du redan har om jag förstått rätt av vad du brukar skriva om ibland.

Och kompletterar du med lite delar så du kan kalla det djupjordtag behöver du inte heller nå mer än max 100 ohm. Det är mest för att linor osv grunt lagda ofta är årstidsberoende som gränsen där ligger lägre max 50 ohm.

Praktiskt sett bör du klara dig med 20-30 m lina men mät först så kan du räkna sen. Och det Hasse mätt tror jag inte riktigt på även i bästa jordmån skulle han knappast klarat ens dina krav där.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Har kollat mera. Jag hade 2 st stänger av aluminium ( vinkel 20*20) och c:a1-1,5m långa, nedslagna på halva sträckan och i slutänden. Mätte med 5,5 siffrors instrument ( Keitley, lånad från jobbet) och mätte mot såväl skyddsjord som vattenradiatorsystemet i mitt hus. Tror faktiskt att mitt minne stämmer ganska bra, för jag räknade mycket och pratade med forskarna på högspänningslaboratoriet, så jag var ganska säker på att endast en fullträff av åskan skulle kunna vara skadlig för min ( dåvarande) amatörradiostation.
 
Beskriv gärna hur du hade det arrangerat Hasse dvs om du hade linor etc förutom dina två stänger och vad det var för jordmån där det låg mm. Oavsett jag är ytterst tveksam till att du hade ca: 0.1 ohm där det är inte lätt att komma ner i häradet några ohm vid tex ett stationsjordtag där man verkligen försöker få det bra. Någon km följelina eller sk blanknolla så kan det börja närma sig inte med två stänger av den dimensionen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag tror jag skulle köpa där, det var inte många kr dom ville ha ;)
 
Har försökt slå ner spett på flera olika ställen längs med järnvägen för en massa herrans år sedan och våra värden blev man förbluffad över var det blev bra och var det blev dåligt. Vi lärde oss aldrig på typ 20 jordtag var vi skulle få bra värden.
 
Det bästa jag hittat var 1,5 m under grannfastighetens trädgårdsland. Slog in ett spett, ca 4,5 m långt, från utgrävningen för en källarvåning.
 
Du räknar ut jordtagsresistansen med formeln

R=2 rho/L där rho är markresistiviteten och L är ledarens längd.

Markresistiviteten framgår av SS 4364000 (och även formeln ovan), bilaga 54ZA (i utgåva 2, jag har inte utgåva 3 hemma)

Några markresistiviteter:

Uppodlad mark 50 Ohmmeter
Mager eller grusig uppodlad mark 500 Ohmmeter
Stenmark 3000 Ohmmeter

För generatorbruk låter 50 Ohm lagom, för åskskydd brukar vi säga 10 Ohm. 50 mOhm tror jag inte är möjligt att nå, och jag är mycket tveksam till att du lyckas nå 0,1 Ohm jordtag. Jag vill minnas att jordtaget för Fenno-Scan är på cirka 0,4 Ohm, och det är typ 200 m i diameter rutnät.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Bäst är som sagt att TS mäter upp jordresistiviteten och utgår från aktuella förhållanden på platsen. Vill han sen räkna passar den förenklade praktiskt användbara formeln för resistans i jordtaget bra in dvs.

R = ln(4 x L/d) x rho / (2 x pi x L)

L - längd (meter)
d - diameter (meter)
rho - markresistivitet (ohm*meter)
 
  • Gilla
P.l
  • Laddar…
Nu blir jag lite snurrig av alla formler här. Den senaste gäller för...spett, eller? TS frågar efter horisontell jordlina vilket Millox ger en förenklad formel för om jag inte ser i kors.
 
Du kan använda den senare i båda fallen och just som förenklad, för fallet lina krävs då att den inte ligger för grunt då får man införa ytterligare faktorer i den. Och om man lägger kråkfot blir varje del i den mer korrekt behandlad enligt #11 pga större inverkan av L/d.

TS får som sagt börja mäta rho på sitt tänkta ställe innan dess behövs inga formler och i detta fallet är de mest av intresse för vissa av oss här ändå. Det går lätt att skatta ett vettigt utförande om man vet lite om förhållandena dvs rho utan några alltför djuplodande formler eller beräkningar. Exemplet i #11 är en rätt vettig utgångspunkt och som om man ser på den passar principiellt i många eltekniska tillämpningar med både RLC med i diverse klassiska lösningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok så det är djupet man tänker på när formeln för spett get ett lägre värde än formeln för rak lina? Å andra sidan är ju en lina lätt längre vilket trots allt vinner resistansmässigt.
 
Nu har jag varit ut och kollat i trädgården, där jordningen fanns. Visade sig att längden snarare var c:a 11 m. Grävdjupet uppskattar jag till 60-70 cm. Al-stängerna var 135 cm långa. Marken består av blålera utom närmaste halvmetern direkt vid huset, som är utfylld.
Att det var 0,1 ohm, kan jag inte garantera, men att det rörde sig om bråkdelar av ohm är jag ganska säker på, för med lite tur skulle det även funka för en direktträff av en "mindre" blixt ( typ 10-12 kA) utan att det skulle leta sig genom radioapparatens nätdel och vidare till elnätet. Hade tråkiga erfarenheter av just det, så jag tog hjälp av "Hams", som jobbade på åskforskningslabbet i Uppsala, för att försöka undvika att det skulle hända igen.
Handritad skiss som visar en gavels och en sida av ett hus med jordning och måttangivelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.