Jag lyckades få tag i ett par glaspartier (skjutdörrar på skenor) till "rätt" pris. Grejorna har stått lagrade i några år, och ingen visste egentligen så mycket om dom.
När jag nu äntligen kommit till skott med bygget så visade det sig att det fattas ganska många plastbitar som håller dörrarna centrerade på skenan.
Jag kan inte hitta någon märkning på varken dörrar, skenor eller plastbitar.
Finns det någon här som känner igen plastbiten och kan tipsa om tillverkaren eller var man kan få tag på reservdelar?

plastaskit.jpg
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Kanske ett kort på glaspartiet hjälper folks minnen. Man tittar ju oftast inte på plastplupparna när man köper sånt, men kanske känner igen tillverkare när man ser glaspartiet. Bara en tanke.
 
Hmmm.... Det kan nog ligga en hel del i det.
Det verkar som att det finns en hel uppsjö av tillverkare.
Här är några bilder, tagna med min mobiltelefon.
Kanske någon kan känna igen något nu?

plastaskit2.jpg



plastaskit3.jpg



plastaskit4.jpg
 
Tycker att det ser ut att vara ett äldre Santex-parti... men jag kan ha fel.

Ta med dig "plastbiten" till en Santexåterförsäljare så kanske de kan hjälpa dig.
 
instämmer, santex parti borde det var, känner igen plast biten då vi lagar sådan partier emellanåt. santex, skulle det inte var dom, kolla med chucko eller technal...
 
Har samma/lika och behöver köpa sådan platsbit som ni. Kom du på vad det var för märke och vart köpte ni delar ifrån i så fall?
 
TS har inte varit på forumet sedan 2010 så från TS lär det inte komma något svar.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
S SM7TJC skrev:
Jag lyckades få tag i ett par glaspartier (skjutdörrar på skenor) till "rätt" pris. Grejorna har stått lagrade i några år, och ingen visste egentligen så mycket om dom.
När jag nu äntligen kommit till skott med bygget så visade det sig att det fattas ganska många plastbitar som håller dörrarna centrerade på skenan.
Jag kan inte hitta någon märkning på varken dörrar, skenor eller plastbitar.
Finns det någon här som känner igen plastbiten och kan tipsa om tillverkaren eller var man kan få tag på reservdelar?

[bild]
Ser ut som dessa från Santex
 
S SM7TJC skrev:
Jag lyckades få tag i ett par glaspartier (skjutdörrar på skenor) till "rätt" pris. Grejorna har stått lagrade i några år, och ingen visste egentligen så mycket om dom.
När jag nu äntligen kommit till skott med bygget så visade det sig att det fattas ganska många plastbitar som håller dörrarna centrerade på skenan.
Jag kan inte hitta någon märkning på varken dörrar, skenor eller plastbitar.
Finns det någon här som känner igen plastbiten och kan tipsa om tillverkaren eller var man kan få tag på reservdelar?

[bild]
B BeernuN skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Kanske ett kort på glaspartiet hjälper folks minnen. Man tittar ju oftast inte på plastplupparna när man köper sånt, men kanske känner igen tillverkare när man ser glaspartiet. Bara en tanke.
S SM7TJC skrev:
Jag lyckades få tag i ett par glaspartier (skjutdörrar på skenor) till "rätt" pris. Grejorna har stått lagrade i några år, och ingen visste egentligen så mycket om dom.
När jag nu äntligen kommit till skott med bygget så visade det sig att det fattas ganska många plastbitar som håller dörrarna centrerade på skenan.
Jag kan inte hitta någon märkning på varken dörrar, skenor eller plastbitar.
Finns det någon här som känner igen plastbiten och kan tipsa om tillverkaren eller var man kan få tag på reservdelar?

[bild]
Ja, det här var längesen! Men jag letar nu desperat efter sådana glidklossar till Santex skjutdörrar. Santex har gått i konkurs så det lär bli svårt att hitta i dag. Tacksam för tips!
 
Har du provat med någon tidigare återförsäljare? De kan ju eventuellt ha några liggande i lager... Eftersom du inte har fyllt i din profil tillräckligt mycket så kan jag inte ge några förslag, annat än att det fanns många återförsäljare i sverige.
 
Oj då, jag har missat att fylla i korrekt. Men jag bor i Lund och har inte hittat återförsäljare.
 
Många glasmästerier såld Santex. Har du provat med något sådant i Lund eller Malmö? Även XL-bygg hade Santex i sitt sortiment, kan kanske ha några reservdelar kvar??
 
Tack för tipset!
 
  • Gilla
nihe008
  • Laddar…
S SM7TJC skrev:
Jag lyckades få tag i ett par glaspartier (skjutdörrar på skenor) till "rätt" pris. Grejorna har stått lagrade i några år, och ingen visste egentligen så mycket om dom.
När jag nu äntligen kommit till skott med bygget så visade det sig att det fattas ganska många plastbitar som håller dörrarna centrerade på skenan.
Jag kan inte hitta någon märkning på varken dörrar, skenor eller plastbitar.
Finns det någon här som känner igen plastbiten och kan tipsa om tillverkaren eller var man kan få tag på reservdelar?

[bild]
Hej, är på jakt efter samma plastbitar, fick du tag i några, och i så fall var?
Allan
 
+1 på denna. Alla mina glidklossar är trasiga, känns onödigt att byta ut partierna pga detta men är en mindre verksamhet för att ändra läge på dem idag..
ingen annan som vet om det går att byta ut mot t.ex. rullhjul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.