Efter viss sammanvägning av alla inlägg tolkar jag svaret på min fråga ang om JAG ska betala en hantverkares, detta gäller väl alla typer av hantverkare verkar det som, resa med sin egen bil till jobbet, som under några veckor råkar vara i en bostad i närheten av den firma han är anställd på, så här: NEJ.

Men om hantverkaren hade haft egen firma o firmabil och kört ut till en som bor på landet för att utföra något arbete,
Vilken reseersättning skulle kunden då betala? Restid? Antal körda km? servicebil?
 
joelolax skrev:
Efter viss sammanvägning av alla inlägg tolkar jag svaret på min fråga ang om JAG ska betala en hantverkares, detta gäller väl alla typer av hantverkare verkar det som, resa med sin egen bil till jobbet, som under några veckor råkar vara i en bostad i närheten av den firma han är anställd på, så här: NEJ.

Men om hantverkaren hade haft egen firma o firmabil och kört ut till en som bor på landet för att utföra något arbete,
Vilken reseersättning skulle kunden då betala? Restid? Antal körda km? servicebil?
Det beror ju på vad hantverkaren har valt för debiteringsform
 
joelolax skrev:
Efter viss sammanvägning av alla inlägg tolkar jag svaret på min fråga ang om JAG ska betala en hantverkares, detta gäller väl alla typer av hantverkare verkar det som, resa med sin egen bil till jobbet, som under några veckor råkar vara i en bostad i närheten av den firma han är anställd på, så här: NEJ.

Men om hantverkaren hade haft egen firma o firmabil och kört ut till en som bor på landet för att utföra något arbete,
Vilken reseersättning skulle kunden då betala? Restid? Antal körda km? servicebil?
Inte lätt att svara på, då det finns femtielva olika sätt att debitera bilkostnaden till kund. Själv debiterar jag fem kronor + moms per kilometer. Taxametern går på så fort jag startar bilen för att köra ut till en kund.
 
Dr Trä skrev:
Så här ligger det till!

Har du anlitat en elektrikerfirma på löpande räkning så ska du betala från där firman ligger. (om elektrikern kör med egen bil i tjänsten så får han 18 kr/mil från företaget och detta ingår i "timpengen" för dig.) alltså du ska bara betala från firman och inte från hans bostad.

Vissa firmor startar sin arbetstid från firman 07.00 och är tillbaka på firman16.00, då tas oftast ingen servicebilavgift ut. Alternativt: kommer hantverkaren till er bostad 07.00 och åker 16.00. Då får ni betala för servicebil på X kr /dag. Är det ett fast pris så ingår detta i priset.

Det är inte ovanligt att firmor har en min. debitering på 4 tim + servicebil om det är mindre jobb.

Japp så ligger det till o de stora hela :)
Mycket intressant att du känner till samtliga Sveriges Elfirmors debiteringsrutiner när det gäller resekostnader.
Snitsigt att det är exakt lika på alla firmor med.

Eller så snackar du skit.
 
EyEr0n skrev:
Mycket intressant att du känner till samtliga Sveriges Elfirmors debiteringsrutiner när det gäller resekostnader.
Snitsigt att det är exakt lika på alla firmor med.

Eller så snackar du skit.
Sorry glömde skriva att traktor till kund kan bli dyrare om man bor i dina hemtrakter ;) x SEK /dag är ju jävligt exakt.
 
D Dr Trä skrev:
Byggnads har dem "förmånerna" tex. Detta beror på att man kan komma på jobb lite vart som helst och ibland långa resor och kanske verktyg i bil. Man kan inte dra av för resor till och från arbetet i deklarationen om man får milersättning från företaget. Varför skulle det förmånsbeskattas mellan arbetet och hemmet? Man måste ju komma till jobbet! Däremot åker man privat med firmabilen är det en annan sak. Har för mig att Skatteverket går med på 100 mil/år privat körning.
Hmm nja du kan inte resa til firman om du har firmabil i hemet endasat fåtalggr per/månad
Samt om du är plaserad i hemet så utgår man altid därifrån 07:00 eller enligt överenskomelse med kunden
Nu är inte jag elektriker men service Tekniker så jag jobbar under samma förutsätningar som mång aelektirker gör att dom utgår från hemt ;)
 
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Vad menar du med "ska ha"? Har firman innan arbetets start berättat att de debiterar på det viset, eller är jobbet redan klart och ni har fått en faktura?
Tack för svar! Men oj, det var ju flera år sedan. Ber verkligen om ursäkt.
Hade gärna velat svara då men kommer inte ihåg nu. Däremot minns jag att det blev stora bekymmer med just denna målerifirma i Blekinge. Skickade faktura mer än dubbelt så hög som överenskommet (ungefärligt pris givet via sms). Anlitade annan hantverkare för att avsluta renoveringen. Och... betalade endast det överenskomna till fulfirman..
Däremot försökte firman 7 månader senare få ut ROT för den hissnande felaktiga fakturan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.