Aha, ja nu är jag med - klart att den stöttande måste följa med upp.
Den där filmen visade ju en ganska smart lösning - perfekt, nu har jag en del att fundera på under helgen.

Stort tack för alla tips - otroligt värdefullt!
 
T ToRy skrev:
edit: I Anders tips behöver du om jag förstår rätt inte fästa vajern i toppen på masten utan den kan bara ligga ovanpå den (en skåra i toppen på masten kan vara att rekommendera dock..) På så vis kommer vajern "lyfta från" masten när vinkeln blir sådan att masten inte gör någon nytta längre, och masten hänger bara med i rörelsen.
Här är det viktigt att masten sitter ordentligt fast i väggen så att den inte viker sig åt ena eller andra hållet. Förutom att fästa masten i botten skulle jag sätta en snedsträva mellan en bit upp på masten och en bit upp på väggen och en till åt sidan.
Anders, förstår jag din idé rätt?
Jo, precis. Vore lättare att förklara med en skiss, men jag tror att ni fattar ändå.

Masten gör att man inte får den där hopplöst flack vinkeln när man börjar lyfta.

Och, ska jag påpeka, det är inte min idé. Det är en etablerad metod.
 
T topmount skrev:
Värt och tänka på är hur man får den att stanna uppe och inte fortsätter över till andra sidan, helst om man skall arbeta själv.
Om du låter hjälpmasten stå i 90 grader mot väggelementet, och fixerar den med en snedsträva, så får den även funktionen att den hindrar att väggelementet välter utåt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Fäst ett par rör i kofångaren på bilen + en vinsch. Sen är de bara o köra :)
Bil med kofångare, rör och vinsch lyfter en gul traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.