Vad finns det för metoder och hjälpmedel för att resa stommen av väggsektioner som har byggts liggande på grunden?
Jag tänker mig en situation där 1 person använder sig av lift, vinsch eller något annat "enklare" lyft-utrustning för själva lyftmomentet. En kranbil är naturligtvis drömscenariot, men jag tänker att det måste ju finnas enklare/billigare alternativ?
 
Förr på den gamla tiden, bröt de upp saxar till lador med stockar vajerspel.
Det borde fungera nu med. Får du vinklat upp vinkel på väggen med bockar borde du kunna spela upp resten.
 
K kest skrev:
Förr på den gamla tiden, bröt de upp saxar till lador med stockar vajerspel.
Det borde fungera nu med. Får du vinklat upp vinkel på väggen med bockar borde du kunna spela upp resten.
Just att använda vajersepl låter intressant, men jag förstår inte hur det ska gå till. Man måste ju på något sätt få upp vajern till en hög punkt för att kunna "lyfta". Förklara gärna.
 
tommib
Nej, man behöver inte lyfta. Det räcker med att dra om man fixerar väggsektionen i botten först och får upp den till en liten lutning. Denna lilla lutning är det bockarna är till för.

Det blir dock väldigt stora krafter i början så både väggen och vajerspelet måste vara väl förankrade.
 
Jag har en gång gjort en liknande manöver men med en brygga. Jag gjorde så att vajerspelet sattes på en fast punkt säg 10 meter ifrån bryggan. Vajern drogs till den bortre änden av bryggan. Vajern fixerades dessutom vid toppen på en enkel A-ram, på ett mått från bryggfästet som var ungefär samma som bryggans längd. A-ramen kommer alltså från början luta FRÅN vajerspelet. A-ramen gjorde att jag fick en vinkel på vajern som från början var kanske 30 grader eller så från marken. A-ramen gjorde jag av vanligt regelvirke, måtten minns jag inte men 45x90 lär räcka till det mesta. A-ramen måste naturligtvis fixeras i underlaget på vettigt sätt. Snabbt, enkelt och smidigt!
Med samma tanke för en vägg på ca 2,5 meters höjd skulle du fixera A-ramen ca 2,5 meter in på vajern, från väggfästet räknat.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du hojta till. :D

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, a-ramen ersätter i det fallet att man pallar upp väggsektionen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Du använder en hjälpmast.

Tänk att väggsektionen ligger ner. I syllen fäster du en kraftig regel, 1-2 meter hög, som står rakt upp. Sedan låter du vajern gå från spelet, via toppen på hjälpmasten och till hammarbandet på väggsektionen. Därigenom får du en lyftkraft på väggsektionen redan från början.
 
-Tack för grymma tips, jag visste att svaren skulle finnas här :)
Jag antar att man fäster någon form av block/hjul på toppen av masten eller A-ramen, så att vajern kan löpa fritt.

Är det möjligen någon som har en bra bild på en sådan här (eller annan) lösning?
 
Nej, vajern får inte löpa fritt, i mitt fall så kan du tänka dig att väggen/bryggan utgör basen i en liksidig triangel, A-ramen utgör ena benet och vajern utgör det andra. När du börjar vinscha in vajern kommer hela triangeln att resa sig på hörnet där basen på A-ramen och väggen möts. Om vajern löper fritt kommer A-ramen lägga sig platt och inte göra någon nytta.

Har inga bilder från när jag lyfte bryggan men jag ska se om jag kan rita en enkel skiss...

edit: I Anders tips behöver du om jag förstår rätt inte fästa vajern i toppen på masten utan den kan bara ligga ovanpå den (en skåra i toppen på masten kan vara att rekommendera dock..) På så vis kommer vajern "lyfta från" masten när vinkeln blir sådan att masten inte gör någon nytta längre, och masten hänger bara med i rörelsen.
Här är det viktigt att masten sitter ordentligt fast i väggen så att den inte viker sig åt ena eller andra hållet. Förutom att fästa masten i botten skulle jag sätta en snedsträva mellan en bit upp på masten och en bit upp på väggen och en till åt sidan.
Anders, förstår jag din idé rätt?
 
Redigerat:
Snygg va!? :rofl:

Vill du vara riktigt avancerad gör du så att A-ramen har stöd i riktning mot trädet och mot basen av väggen, men att den inte sitter fast. Då kan du fortsätta att vinscha tills väggen står (nästan) rakt upp utan att behöva stanna för att lossa A-ramen. Den kommer då bara hänga i/med vajern när vinkeln är sådan att den inte gör någon nytta längre.
Handritad skiss av en A-ram och vinschmetod för att resa en vägg med träd som förankringspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
A
Måste ha varit en långsam vinsch! all växtlighet och djurliv hann tydligen försvinna från trädet innan väggen stod upprätt :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
whak och 6 till
  • Laddar…
A du vet, handvevad vinsch, man får inte inte överanstränga sig, måste ta avtalsenliga raster och så vidare... ;)
Och väggen är ju bara halvvägs uppe, det hann slå ut nya blad innan den stod på plats. :D
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Värt och tänka på är hur man får den att stanna uppe och inte fortsätter över till andra sidan, helst om man skall arbeta själv.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Precis, går inte att vara tydlig nog med den punkten. Själv skrev jag det först i mitt tredje inlägg, lite sent kanske. Det går att fixa till något smart stopp som gör att väggen inte kommer längre än den ska. Har du redan en upprätt anslutande vägg är det enkelt, men även om väggen är helt fristående går det att lösa.
 

youtube
raise wall by myself wire

Finns dock mycket konstigt, men kan kanske hitta nåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.