Låt mig veta hur det funkar för dig. Skulle gärna slippa gräva
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
P
Jag återkommer med en rapport om några dagar,
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

En radiolänk mellan två av dessa är väldigt smidigt och extremt stabilt. Kör så mellan två hus på +50m.
Det där är en bra teknik som lämpar sig väl för såna här applikationer, fiber är väl snäppet bättre i en del avseenden men det är ju inte alltid så smidigt att dra.
Vill man komma lite billigare undan så kan man även titta på TP-LINK, de har några olika modeller för utomhusmontering.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Givetvis är fiber eller tpkabel bättre, men om man nu inte vill gräva så är detta ett bättre alternativ till dagens wifi för punkt till punktförbindelser.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis är fiber eller tpkabel bättre, men om man nu inte vill gräva så är detta ett bättre alternativ till dagens wifi för punkt till punktförbindelser.
Det var det jag menade med att fiber inte alltid var så smidigt, då löser de här jobbet utmärkt och de är som du säger bättre på det än normala WiFi-grejor som byggs med andra prioriteringar. Om avstånden är lite längre väljer jag hellre en sådan lösning än tp-kabel med tanke på exempelvis åska.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
P
Nu har jag testat med den extender som jag hade liggade (TP-Link RE200) och det funkar - sisådär... Det funkar bra med den kamera jag tänkt använda för att testa min installation med utan problem idag. Dock tvivlar jag på att det kommer att funka en regnig höstdag med kameran som jag kommer att använda skarpt..

Jag fick låna en dyrare/bättre extender (TP-Link RE-650) av en kollega och fick ut ca 50 Mbits upp och ned. Så den skulle funka bra för mig. men för de pengarna kan jag ha roligare. Jag hade tänkt köpa något bättre än vad jag hade, men nu har jag tänkt om helt. Det blir tråd även för mig.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ja en radiobrygga kostar ju lite mer än tråd (cirka 2kkr för Ubiprylarna jag länkade förut), så även om det går nästan 10ggr fortare än TPlinkprylarna du testade så är det ju avsevärt dyrare än att dra en kabel. Funkar det så är det ju alltid bäst och billigast även om man kan bli lite trött i armarna....:)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.