Muff i all ära men är det vanligt rör typ normala VVS dimensioner så skulle jag nog hellre byta hela. Grönt blir det snart nog igen helt naturligt. Plåten vid böjen ser dessutom ut att ha varit fastlödd den också.
 
Låter man ett nytt rör ligga ute och pissar på det ibland får det snabbt en ganska bra patina.

Jag skulle be en rörmokare eller kopparslagare av den äldre skolan reparera det där. Antingen byta röret eller hårdlöda dit en skarvmuff.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
Hur vet man sånt??? :rofl:
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Eller gnida in resten av lampan med ketchup och sen spola av.
 
Det inre röret är nu uppmätt till 54 mm vilket som förväntat är en standardstorlek för hårda kopparrör.
Prisexempel jag hittat är att ett 2.5 m rör kostar runt 700:- och en skarvmuff en hundring. Fortsättning följer!
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att en händig hen kan rikta röret och få det riktigt rakt och fint igen.
Glödgar man koppar blir det riktigt mjukt och formbart även efter avsvalning. När det sen bearbetas hårdnar det igen.
 
B Bjober skrev:
Jag skulle tro att en händig hen kan rikta röret och få det riktigt rakt och fint igen.
Glödgar man koppar blir det riktigt mjukt och formbart även efter avsvalning. När det sen bearbetas hårdnar det igen.
Skulle tro att den bearbetningen kostar vääldigt mycket mer än att sätta dit en ny rörpipa.
 
M mikewse skrev:
Det inre röret är nu uppmätt till 54 mm vilket som förväntat är en standardstorlek för hårda kopparrör.
Prisexempel jag hittat är att ett 2.5 m rör kostar runt 700:- och en skarvmuff en hundring. Fortsättning följer!
Förslag, köp en rörpipa. Ta isär stolpen och skarva, om nödvändigt för höjden på hela stolpen, så att skarven blir nere i det grövre röret. Då behövs ingen muff. Det går att slaglöda kant mot kant, eller kona ut den gamla delen lite så det blir större yta att löda mot. Blir det för grovt är det enkelt att fila bort lite så det går ner i det grövre.
Behöver inte vara tätt och tåla kommunalt vattenledningstryck så muffen är överflödig.
 
B Bjober skrev:
Jag skulle tro att en händig hen kan rikta röret och få det riktigt rakt och fint igen.
Glödgar man koppar blir det riktigt mjukt och formbart även efter avsvalning. När det sen bearbetas hårdnar det igen.
Imponerande att detta kan gå! Jag känner inte att jag själv har potential att bestiga denna inlärningskurva men ska ta upp alternativet när jag tillfrågar rörmokare. I så fall får jag se till att röret inte går av när jag lyfter ur det.

Jag behöver ju räta ut röret en bit innan avlyftning så att "knäcken" släpper greppet om kabeln inuti. Kan uträtningen göras utan risk för att knäcka röret när man inte värmer?
 
M mikewse skrev:
Imponerande att detta kan gå! Jag känner inte att jag själv har potential att bestiga denna inlärningskurva men ska ta upp alternativet när jag tillfrågar rörmokare. I så fall får jag se till att röret inte går av när jag lyfter ur det.


Jag behöver ju räta ut röret en bit innan avlyftning så att "knäcken" släpper greppet om kabeln inuti. Kan uträtningen göras utan risk för att knäcka röret när man inte värmer?
Ja den duktige smeden som fixar att räta ut det nästan avböjda kopparröret och få det runt igen skulle jag också vilja se i aktion.
 
GoC GoC skrev:
Ja den duktige smeden som fixar att räta ut det nästan avböjda kopparröret och få det runt igen skulle jag också vilja se i aktion.
Känner lite likadant. Visst kan det gå men det kräver nog mer tid och pengar än vad ett nytt rör kostar. Dessutom är det ju nästan knäckt och det är svårt att reversera. Ska man rikta upp det så krävs det ju nästan att man driver nåt dorn genom det gradvis och det är knappast nån utrustning alla har.
 
Jag har fått hem skarvmuffen och har nu börjat greja med reparationen. Jag skruvade ihop några reglar för att böja upp och hålla fast stolpen med ett spännband medan jag sågade av den övre biten:

Skarvmuff i fokus uppstött med reglar och ett spännband på en snöfläckad mark med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick fint och jag har nu krokat av den övre biten. Knäcken har jag böjt tillbaka tillräckligt för att kabeln ska kunna löpa fint när jag ska dra upp resten av det inre röret:

Reparationsbild av böjd och avskuren stolpe med skarvmuff, vistande fals och röda pilar på fyrkantsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har ett litet krux. Den fyrkantiga plåtens hål är mindre än inre rörets diameter och röret har en fals / förminskning (se röda pilar) som passar i fyrkantsplåten. Kanske nån slags vattentätning? Det går alltså att vrida runt det inre röret men inte att dra upp det pga att hålet är för litet...

Jag ser undertill på den fyrkantiga plåten att den är lödad fast på det yttre röret så man skulle ju kunna värma loss den, men jag hade hoppats slippa ta hit någon med gas på plats. Har någon av er kunniga tips på hur jag kan lösa detta?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Finns det kanske någon teknik att lite snyggt vidga hålet i täckplåten nu när röret sitter i?
 
M mikewse skrev:
Finns det kanske någon teknik att lite snyggt vidga hålet i täckplåten nu när röret sitter i?
Ja du knackar/smider ut hålet genom att knacka med en kulhammare. Koppar är mjukt, därav det inte tålde tonåringens svingande i stolpen.
Som sagt, lätt som en plätt att göra hålet lite större, du behöver inte ens värma kopparplåten. Ta det bara försiktigt och knacka runt hela kanten.
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
R
Ja du kan ”dimpla” hålet större, är vanligt inom homebrew communityt.
typ som min bild nedan en kon på ena sidan och ett större rör som håller emot på andra sidan. 2 stora brickor i vardera ände samt en lång bult.

när man drar åt så öppnat man upp hålet och kan få en tight fin utbuktning som är lämplig för lödning.
 
  • Verktyg för att dimpla hål med en kon, lång bult, två brickor och ett motståndsverktyg på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.