Vår dotter hade Halloweenfest hemma den gångna helgen där det dök upp oinbjudna ungdomar som avvisades. Dagen efter upptäckte vi att dessa på vägen härifrån passade på att vandalisera på ett antal ställen.

Det mesta har vi kunnat lösa men en svår nöt är en utelampa/lyktstolpe från gissningsvis 50-tal. Den tillhör en väldigt snäll äldre man som är granne en bit ner på gatan. Han är mycket förtjust i den här lampan (som sattes upp av hans egen far en gång i tiden) så jag vill verkligen försöka återställa den. Se bilder nedan. Det ser ut som att den böjda stolpen är gjord av ett tjockt kopparrör. På det hela taget verkar mycket vara gjort av koppar.

Har ni tips om hur man kan reparera?

Byta rör:
Jag ser inga skruvar för isärmontering av olika delar så misstänker att hela lampan är i "ett stycke" och inte kan monteras isär enkelt. Eller någon som vet hur detta skulle gå till?

Reparera rör:
Möjligen skulle man kunna renkapa en bit av det gamla röret och försöka foga ihop med basen. Kanske sätta ett mindre rör som förstärkning inuti? Löda?

Böjd och skadad gammal kopparlyktstolpe på marken med lyktan liggande intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vandaliserad kopparrörslampstolpe från 50-talet, böjd och skadad, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad gammaldags utelampa med böjd och sliten kopparstolpe som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad gammal utelampa av koppar med en böjd stolpe och brutet glas ligger på gräsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänker att man kan göra den 15 cm kortare?
Sitter inneröret fast i basen?
 
Han får kontakta sitt fb, du står för självrisk? Låt en smed/elektriker fixa resten.
Kopparstolpe lär inte ha så stort åldersavdrag, men jag kan ha fel...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Dvillan
Tråkigt och ledsamt när sånt händer...
Går det att dra upp den övre stolpen från stolpen från fundamentet? Kanske går det kapa av stolpen där den krökt och sedan skjuta ner övre stolpen igen. Stolpen blir visserligen lite kortare.
 
Det där är garanterat ett hemmabygge gjort av en gammal rörmokare. Så finner du en sådan så fixar han lampan. Fästet ser ut att vara gjort en av förmänniska kung som är slaglödd på stolpen som ser ut att vara ett helt vanligt kopparrör. Så det går att fixa. Antingen kapa av den skadade biten och skarva på en ny bit med en helt vanlig skarvmuff. Slanglösa ihop. Eller en helt ny ”stolpe”. Fästet går att smälta lös och en ny ”stolpe” monteras.
Jag hade en gammal farbror (rörmokare) som höll på och gjorde diverse olika liknande grejer i fördelar av koppar.
 
Det fixar man inte själv om man inte är just en gammal rörmokare eller kanske plåtslagare. Röret går ju att ersätta men ska lödas ihop med det lilla kvadratiska taket samt med själva lampan.
Jag tror inte på försäkringsbolaget för dom kommer bara ersätta pengar för en billig skitlampa från byggtema.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha sett mer på bilderna så blir det inte snyggt med ett nytt kopparrör.
Så min rekommendation är att kapa bort den ”skadade delen” och skarva på en ny som går ner i ”foten”
Som sagt, detta skall en rörmokare kunna fixa.
Jag som son till en nu mer 88 år gammal rörmokare skulle enkelt kunna fixa detta. Kapa så att röret är runt, en lödmuff, fluss, tennlod och en gasolbrännare. Fixt å klart på en timma.
Kommer bli snyggt med en mugg över plåten på den undre grövre delen av stolpen
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fixar man inte själv om man inte är just en gammal rörmokare eller kanske plåtslagare. Röret går ju att ersätta men ska lödas ihop med det lilla kvadratiska taket samt med själva lampan.
Jag tror inte på försäkringsbolaget för dom kommer bara ersätta pengar för en billig skitlampa från byggtema.
Det är väl inte lött i övergången mellan den nedre och övre delen. Snarare bara nedstoppat och förminskningen uppe vid lampan är ju bara att löda loss och sätta på ett nytt rör. Men det blir fult. Så bättre att fixa det där stolpen är knäckt.
 
Jag hade reparerat , putsat hela lyktan blank och låta tidens tand bygga ny patina.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt, tack för alla idéer!

Rör losstagbart:
Jag har "känt" lite på innerröret som verkar sitta fast ganska bra i det nedre röret. Vill inte ta i för mycket innan jag har en plan men kan bli läge att testa i nästa steg.

Rörmokare:
Mycket intressant om rörmokare/hemmabygge och det låter ju lovande! Jag funderade lite på vad en förmänniska kung är och insåg att det var en förminskning :)
Jag ska höra mig för i bekantskapskretsen om någon känner till en rörmokare av den äldre skolan. Tips i Göteborgsområdet mottages annars gärna!

Löda skarv:
Låter ju smidigt med en lödad skarvmuff men hur starkt blir det? Kan ju blåsa bra och det blir ju en del hävarm upp till lyktan som är vindfång...
 
GoC GoC skrev:
Efter att ha sett mer på bilderna så blir det inte snyggt med ett nytt kopparrör.
Så min rekommendation är att kapa bort den ”skadade delen” och skarva på en ny som går ner i ”foten”
Som sagt, detta skall en rörmokare kunna fixa.
Jag som son till en nu mer 88 år gammal rörmokare skulle enkelt kunna fixa detta. Kapa så att röret är runt, en lödmuff, fluss, tennlod och en gasolbrännare. Fixt å klart på en timma.
Kommer bli snyggt med en mugg över plåten på den undre grövre delen av stolpen
Förstår jag dig rätt att du tänker att den påskarvade rörbiten sticks ned i bottenröret och alltså inte syns?

Vad menas med "mugg över plåten"?
 
M mikewse skrev:
Förstår jag dig rätt att du tänker att den påskarvade rörbiten sticks ned i bottenröret och alltså inte syns?

Vad menas med "mugg över plåten"?
Endera blir stolpen lite kortare om skarven sätts under den fyrkantiga plåten som är uppepå det nedre grövre röret. Eller ungefär lika lång om muffen placeras över den fyrkantiga plåten. Skulle tro att det röret som nu är böjt är lika långt som hela stolpen.
Allt verkar oavsett vara byggt av vanliga hårda kopparrör av grövre dimension.
 
M mikewse skrev:
Fantastiskt, tack för alla idéer!

Rör losstagbart:
Jag har "känt" lite på innerröret som verkar sitta fast ganska bra i det nedre röret. Vill inte ta i för mycket innan jag har en plan men kan bli läge att testa i nästa steg.

Rörmokare:
Mycket intressant om rörmokare/hemmabygge och det låter ju lovande! Jag funderade lite på vad en förmänniska kung är och insåg att det var en förminskning :)
Jag ska höra mig för i bekantskapskretsen om någon känner till en rörmokare av den äldre skolan. Tips i Göteborgsområdet mottages annars gärna!

Löda skarv:
Låter ju smidigt med en lödad skarvmuff men hur starkt blir det? Kan ju blåsa bra och det blir ju en del hävarm upp till lyktan som är vindfång...
En slaglödd skarvmuff blir lika stark som röret.
I min ungdom, på 70-talet, byggde vi pistoler av kopparrör där vi lödde fast en femöring för att täppa till ena ändan.
Laddade med Kinapuffar (då var det 1g svartkrut i som och dom small bra) och sköt stenkulor. I dag absolut livsfarligt, men kul var det :) Men man lärde sig ganska mycket av att ha en far med rörverkstad som man kunde vara och greja i när man var i 14-års åldern. Att själv få lära sig svetsa och löda Mm. Verkar vara helt bortglömt i dagens barnauppfostran.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Låter bra! Är det en sådan här skarvmuff vi pratar om?
Skarvmuff i metall för byggprojekt.
https://www.vvsobygg.se/sortiment/r...d-stopp-for-inv-loding-olika-dimensioner.html

Jag har känt lite mer på lyktstolpen och det inre röret går att vrida i det yttre så det verkar stämma bra att stolpen sitter löst och är nedstucken till botten i det grövre röret. Det bör alltså gå bra att lyfta ur alltihop men jag vill inte råka dra av kabeln inuti röret så jag får först se till att den löper fritt samt förlänga den med en dragtråd så länge vi håller på och grejar.

OT:
Håller helt med om det fantastiska i att ha haft sin barn- och ungdomstid i en värld utan datorer, TV-spel och smartphones. På den tiden höll ju i princip alla ungar på med att skapa eller bygga något som syntes i den verkliga världen. Jag är helt övertygad om att kunskapen att bygga och skapa saker samtidigt skapar respekt för det som finns byggt runtomkring en, och gör att man t ex är mindre benägen att förstöra och vandalisera. Och kanske också är mindre benägen att byta ut ett 1.5 år gammalt kök för att man vill visa sin egen stil. Tyvärr uppfattar många av dagens barn och föräldrar att sakerna runt omkring en skapas via klick i en webbshop och deras egen kreativitet begränsas till att skicka roliga bilder till varandra på sociala medier. Jag tror inte det är bra för samhället i längden och hoppas att vi förr eller senare hittar tillbaka till att alla ska kunna bygga saker, reparera saker, och kunna odla sin egen potatis.
 
  • Gilla
Gavel och 2 till
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Låter bra! Är det en sådan här skarvmuff vi pratar om?
[bild]
[länk]

Jag har känt lite mer på lyktstolpen och det inre röret går att vrida i det yttre så det verkar stämma bra att stolpen sitter löst och är nedstucken till botten i det grövre röret. Det bör alltså gå bra att lyfta ur alltihop men jag vill inte råka dra av kabeln inuti röret så jag får först se till att den löper fritt samt förlänga den med en dragtråd så länge vi håller på och grejar.

OT:
Håller helt med om det fantastiska i att ha haft sin barn- och ungdomstid i en värld utan datorer, TV-spel och smartphones. På den tiden höll ju i princip alla ungar på med att skapa eller bygga något som syntes i den verkliga världen. Jag är helt övertygad om att kunskapen att bygga och skapa saker samtidigt skapar respekt för det som finns byggt runtomkring en, och gör att man t ex är mindre benägen att förstöra och vandalisera. Och kanske också är mindre benägen att byta ut ett 1.5 år gammalt kök för att man vill visa sin egen stil. Tyvärr uppfattar många av dagens barn och föräldrar att sakerna runt omkring en skapas via klick i en webbshop och deras egen kreativitet begränsas till att skicka roliga bilder till varandra på sociala medier. Jag tror inte det är bra för samhället i längden och hoppas att vi förr eller senare hittar tillbaka till att alla ska kunna bygga saker, reparera saker, och kunna odla sin egen potatis.
Exakt en sådan muff är det ja.
 
  • Gilla
wagon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.