GoForIt GoForIt skrev:
Jag brukar använda just Cascos Husfix. Gärna med en primer bakom.
Verkar som att K-rauta, Bauhaus och Beijer rekomenderar husfix. Och den tidigare ägaren trodde han hade fixat puts skadan själv och han skulle inte ha funderat över att använda kalk baserat skulle jag tro, han skrev att han köpt något på Jula eller Bauhaus.

Om det skulle ha varit ett puts med mer kalk ska den oskadade ytan vara ganska mjuk?
 
Kalkputs är som sagt väldigt mjölig så det märks ju direkt om det är det eller inte. Det kan man liksom smula sönder mellan fingrarna i princip. Drar man med en mejsel så ska man kunna få en ganska djup reva direkt. Det kan man inte med cementbaserade produkter, det blir ju hårt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag brukar använda just Cascos Husfix. Gärna med en primer bakom.
Vad är fördelen med husfix vs putsbruk? Lättare att applicera?
 
S Smeds skrev:
Vad är fördelen med husfix vs putsbruk? Lättare att applicera?
Lagningen håller längre, enligt min erfarenhet.
 
J Johnny_byggare skrev:
Av de alternativ av bruk du räknade upp så är KC-bruk det mest sannolikt har använts. Men sedan är frågan vilken styrka i KC bruket som passar med underlaget. Man rekommenderar murcement A till sockel på huset eftersom det utsätts för så mycket påfrestningar. Men då avser det nybyggd sockel. Här måste man hitta ett bruk som funkar med det befintliga. Om du vill vara helt säker på att få det rätt så är det nog bäst att konsultera en murare. Eller slå av en bit befintlig puts och ta med till en kunnig säljare på bygghandeln. Sista alternativet köpa en säck murcement A och putsa i. Spricker det i anslutningen efter en säsong så får man väl knacka bort lagningen och göra om det med ett mjukare bruk.
Kanske gör så att jag köper en säck av varje och test lagar 3 mindre områden (ettområde med A-bruk, ett med KC-bruk och ett med husfix), och så får jag se hur de håller. Bör man se sprickor och släpp efter bara en säsong?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Lagningen håller längre, enligt min erfarenhet.
Så din erfarenhet är att husfix lagningen håller längre, har annars fått en bild av att visa på detta forum anser att husfix håller sämre. Ska man förvänta sig att lagningen går sönder med tiden, fortare än resten av grunden?
 
S Smeds skrev:
Så din erfarenhet är att husfix lagningen håller längre, har annars fått en bild av att visa på detta forum anser att husfix håller sämre. Ska man förvänta sig att lagningen går sönder med tiden, fortare än resten av grunden?
Det beror väl på förutsättningarna. Finns det tillskjutande fukt i för stor utsträckning, eller t.ex. vibrationer så spricker ju allt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Det beror väl på förutsättningarna. Finns det tillskjutande fukt i för stor utsträckning, eller t.ex. vibrationer så spricker ju allt.
Jo, men det borde inte vara värre än med annan puts. Testade att lägga på lite husfix på en mindre yta och det var ju väldigt lätt att lägga på.
 
S Smeds skrev:
Jo, men det borde inte vara värre än med annan puts. Testade att lägga på lite husfix på en mindre yta och det var ju väldigt lätt att lägga på.
Husfix är lite som en blandning av riktigt bruk och lim. Kakel lim typ. Enklare än riktigt bruk att applicera ifall man är ovan. Det är stenhårt som ett A-bruk. Skall du laga mer än små hål skall du köra riktigt bruk. B-bruk är vanligast ovan mark. KC bruk är ett B-bruk. B-bruk tål inte frost särskilt bra men funkar om det är täckmålat. Ett A- bruk tål frost och är underlaget betong kan du köra på det tycker jag.
 
K kimtommy skrev:
Husfix är lite som en blandning av riktigt bruk och lim. Kakel lim typ. Enklare än riktigt bruk att applicera ifall man är ovan. Det är stenhårt som ett A-bruk. Skall du laga mer än små hål skall du köra riktigt bruk. B-bruk är vanligast ovan mark. KC bruk är ett B-bruk. B-bruk tål inte frost särskilt bra men funkar om det är täckmålat. Ett A- bruk tål frost och är underlaget betong kan du köra på det tycker jag.
Om Husfix är ett A-bruk med lite lim, varför ska man då använda ett rent A-bruk för större ytor? Då det är billigare?
Det är inte jättestora ytor som ska fixas, men dock lite mer än några hål.
 
Har knackat bort skadade delar och de lossnar väldigt enkelt. Det som inte är skadat sitter hårt fast och skadas inte av hammaren (metall) om man inte tar i väldigt mycket.
 
Husfix kostar ju betydligt mer än annat bruk
 
Det där ser ut som kc bruk. Kc bruk om man blandar det själv kan man göra i olika hårdhet, men är normalt i handeln kc putsbruk c. Jag skulle köra på det, och det är just laga puts du skall göra. Det kommer hålla fint fint.
Husfix eller liknande cement + massa tillsattser skulle jag hålla mig borta från.
 
G guggen skrev:
Det där ser ut som kc bruk. Kc bruk om man blandar det själv kan man göra i olika hårdhet, men är normalt i handeln kc putsbruk c. Jag skulle köra på det, och det är just laga puts du skall göra. Det kommer hålla fint fint.
Husfix eller liknande cement + massa tillsattser skulle jag hålla mig borta från.
Vad är anledningen till att hålla sig borta från husfix och liknande, några få personer verkar vara väldigt emot det.
Det som inte är skadat är inte alls poröst, stenhårt och ganska grått. Tror de målat utan en gång i tiden. Varför förespråkar du KC-bruk?
 
S Smeds skrev:
Vad är anledningen till att hålla sig borta från husfix och liknande, några få personer verkar vara väldigt emot det.
Det som inte är skadat är inte alls poröst, stenhårt och ganska grått. Tror de målat utan en gång i tiden. Varför förespråkar du KC-bruk?
Husfix är en produkt med cement och div kemikalier för att det skall härda snabbt som hemmafixare normalt använder för att laga håligheter/filler. Alltså helt motsatsen till hur cement skall torka. Här skall det lagas puts, då är det viktigt att det yttre skiktet inte är hårdare än det inre. Således är ett putsbruk c lämpligt utifrån de uppgifter ta lämnat (vilket är väldigt hårt jämfört med kalkputs).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.