• Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är inte anborrningsbygelns två halvor symmetriska så man kan köpa två och bara använda delarna som saknar förgrening?
 
Men går det inte att dra ur värmekabeln ? Och sätta en riktig koppling dom här andra lösningarna känns ju lite osäkra.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade nog använt en mässingspropp och Loctite snöre, blir tätt och håller bra.
Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag ska fylla hela utrymmet i förgreningen med akvariesilikon (godkänt för dricksvatten). Jag skruvar alltså på ändproppen och fyller sedan med silikonet bakvägen så det ligger jämnt med huvudledningen. Då bildas inget litet stillastående utrymme där vattnet kan gucka till sig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte anborrningsbygelns två halvor symmetriska så man kan köpa två och bara använda delarna som saknar förgrening?
Nej poängen är att man vill använda halvan med förgreningen över hålet för där sitter det en O-ring som gör att det blir tätt. Den andra halvan garanterar inte att det blir tätt.

R RoBo skrev:
Men går det inte att dra ur värmekabeln ? Och sätta en riktig koppling dom här andra lösningarna känns ju lite osäkra.
Det går alldeles säkert att dra ut den. Det är att få i den igen som jag är orolig för. Det är 40 meter med en del knixar och jag kan inte få fatt i att fästa i den i bortre änden för att dra med en tråd, dragfjäder eller liknande. Så det går bort att riskera att behöva gräva upp alltihop.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag ska fylla hela utrymmet i förgreningen med akvariesilikon (godkänt för dricksvatten). Jag skruvar alltså på ändproppen och fyller sedan med silikonet bakvägen så det ligger jämnt med huvudledningen. Då bildas inget litet stillastående utrymme där vattnet kan gucka till sig.



Nej poängen är att man vill använda halvan med förgreningen över hålet för där sitter det en O-ring som gör att det blir tätt. Den andra halvan garanterar inte att det blir tätt.



Det går alldeles säkert att dra ut den. Det är att få i den igen som jag är orolig för. Det är 40 meter med en del knixar och jag kan inte få fatt i att fästa i den i bortre änden för att dra med en tråd, dragfjäder eller liknande. Så det går bort att riskera att behöva gräva upp alltihop.
Hej, hur har det gått?
Har liknande problem sedan igår med inkommande vatten i ca 50 år gammal slang från egen brunn som var i vägen för en plastspik som ska hålla undan lågspänningskabeln till gräsroboten. Blev en riktig fontän. Får prova med cykelslang och slangklämma temporärt. Gick det bra med den föreslagna permanenta lösningen?
 
J Jolund1 skrev:
Hej, hur har det gått?
Har liknande problem sedan igår med inkommande vatten i ca 50 år gammal slang från egen brunn som var i vägen för en plastspik som ska hålla undan lågspänningskabeln till gräsroboten. Blev en riktig fontän. Får prova med cykelslang och slangklämma temporärt. Gick det bra med den föreslagna permanenta lösningen?
Tyvärr var det inte optimalt med cykelslang+slangklämma - det går bra att få tätt för dagen men man är tvungen att dra åt klämmorna så hårt att PEM-slangen deformeras. När jag skulle sätta på T-kopplingen som skulle täta så passade inte den pga deformationen.
 
Jag fick i slutänden kapa slangen, dra ut en massa massa värmekabel (som hade fastnat i bortre änden!) och sätta dit en skarv-PRK.

Senare såg jag att det dykt upp en reparationsprodukt på Biltema med bindor som man lindar på röret som var specad för permanent lagning på PEM-slangar. Jag kikade snabbt nu men hittade inte.
 
Jag är inte säker på om det var denna jag såg där för nåt år sedan men det är i alla fall nåt åt det hållet:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-tillbehor/sjalvvulkaniserande-tejp-2000035785
"Mycket effektiv för tätning av läckor i rör och kopplingar i vatten- och avloppssystem. Perfekt för t ex droppande kopplingar eller vattenlås som tillfällig eller permanent lösning. Reparationer kan göras under tryck."
 
Gick det bra att få in värmekabeln igen?
 
Just varianten med slangklämma och cykelslang (i mitt fall gummi som följde med en cykelringklocka, skulle ge friktion mot styret). Räddade mig en sen kväll. Jag lyckades punktera ett rör när jag borrade för att sätta upp ny inredning i tvättstugan.

Men sedan fick jag bil bort det trasiga röret och tvättstugerenoveringen blev ett 10 ggr större projekt än jag hade tänkt. I mitt fall var det ett kopparör. Det var lite frestande att ara putsa igen hålet och gömma slangklämman....
 
H hempularen skrev:
Gick det bra att få in värmekabeln igen?
H hempularen skrev:
blev ett 10 ggr större projekt än jag hade tänkt
Haha, ja det blev ett 10 ggr större projekt i vårt fall också.
Som sagt så kunde vi inte fortsätta med den inköpta påskarvningskopplingen utan inköpte en PRK-skarv istället och förberedde oss på att dela slangen (och på kommande hårda tider).
Mycket riktigt så blev det strul direkt. Vi kunde inte ens få ut värmekabeln ur den "fria" änden. Det blev att gräva upp vattenslangen sisådär 15m tills vi kom till ett ställe där en rot från ett träd hade tagit strypgrepp från två håll på vattenslangen och plattat till den så värmekabeln satt fastklämd. Med rötterna bortsågade så löpte allting sedan fint, fick både ut värmekabeln och in igen utan problem. Nästan lite chockad över det.

När vi ändå var igång så grävde vi upp resten av slangen för att isolera den och lägga på ett grävskydd (och kolla ev rötter!) så projektet blev stort men så här i efterhand känns det klart värt det. :cool:
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.