J jonaserik skrev:
Det du menar med klockrent är helt beroende hur mycket värme som GV plockar ut och resten ska vidare till andra element, kontentan kan bli att det blir för lite till dom, men det är väl bara att prova



Att behålla ett T-rör med fördelare i kan nog inte vara riktigt, allt ska väl delas där så det blir varsitt rör till GV-fördelarna som enligt dig är för både 1-rörs och 2-rörs. delas det inte så blir det 2 st förbigångar ( fördelare ) och kanske dåligt flöde till GV, även omd et är en pump till GV
Jag ska se om jag kan förklara för dig
3 kw ur ett flöde från 55/45 till golv värmen
På 38/30 blir 0,028 lps Eller 1,7 lpm
För 60m2 på en slinga .
Flödet på slingan ska vara oförändrat efter
Installation av gv shunt.

Tar du 30 m2 som du ersätter blir det 0,014 lps
Utav dom 0,05 lps vid 150 Pascal på ett 15 rör
Som ofta används . Då har man en slinga som värmer en yta på 40 m2 i ett 55/45 system
Är nu sista radiatorn kvar har den 72% av
Flödet outspätt och 28% nerkylt
Som blandas in
Det här kommer fungera klockrent

vid ett tex 65/45 system
Behöver shunten 0,6 lpm som påspädning

ett av t rören räcker
Den med fördelaren
 
Kärt barn har många namn.
Jag kallar det ettrörssystem med bypass (strypning emellan T-stycken)
 
vvs facit Mattematik och beräkningar med skola, är du nog bättre på än vad jag är, jag har bara det i verkliga livet som kompitens och är inte att förakta. Hur ska GV då kopplas till befintliga rören i golvet, bara som en liten fråga, utan att du ska känna dig skriven på näsan. Många ggr så är mångårigt arbete bättre än teori. Det är nog så att konsulter kan räkna på saker, men det gäller mest i nybyggen av större karaktär och kanske inte en villa/hus med ett behov som ligger på ca max 9 Kw effeketbehov
 
J jonaserik skrev:
vvs facit Mattematik och beräkningar med skola, är du nog bättre på än vad jag är, jag har bara det i verkliga livet som kompitens och är inte att förakta. Hur ska GV då kopplas till befintliga rören i golvet, bara som en liten fråga, utan att du ska känna dig skriven på näsan. Många ggr så är mångårigt arbete bättre än teori. Det är nog så att konsulter kan räkna på saker, men det gäller mest i nybyggen av större karaktär och kanske inte en villa/hus med ett behov som ligger på ca max 9 Kw effeketbehov
mattematik och beräkningar är något jag
Tvingats lära mig då jag på 80 talet tröttnade
På ”språket ”
Så jag jobbar praktiskt men gör alla beräkningar själv
Så under dom + 40 år har det blivit en hel del
Olika Vvs lösningar
Så jag har både mångårigt arbete och teori
I bakgrunden

Ansluta GV shunten . Jonas Erik
Tillopp på tillopp och retur på retur
Enligt tillverkarens anvisning
Så enkelt är det
Mvh
 
V vvs facit skrev:
Tillopp på tillopp och retur på retur
Javisst på shuntgruppen ja, är rätt , men nu var det inkoppling på matarrören i golvet jag var ute efter, sen det med matematiken + arbetade år är en annan sak som är till fylles
 
J jonaserik skrev:
Javisst på shuntgruppen ja, är rätt , men nu var det inkoppling på matarrören i golvet jag var ute efter, sen det med matematiken + arbetade år är en annan sak som är till fylles
Det borde du se jonaserik
Behåll första t röret i flödesriktningen
Kapa och skarva ihop ett nytt t rör
Eller Linda om höger vänster muffen om det är en sån som läcker .
släpp på , läckagekontroll
Efter nertappning och man är på plats
Med allt material är det ca 30 minuters jobb
Och sen är det ihop igen
 
Det fungerar exakt så som VVS facit sa. Jag hade exakt det systemet i mitt förra hus och jag blandade in golvvärme utan problem.

Om man inte kan, så kan man ju alltid läsa facit
 
Redigerat:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.