D
Har du kollat Bildelsbasen? Vet inget om BMW och deras modeller (och du har ju inte exakt sagt vilken modell det gäller). Men det finns t.ex. många 6-växlade lådor som gått under 10,000 mil trots att de är några år. T.ex. en 2003a som gått 6,000 mil.
 
Har du fått prisuppgift på vad det skulle kosta att renovera den nuvarande lådan? Jag skulle hellre ha en renoverad låda än en begagnad. Kanske t.o.m. värt att själv betala mellanskillnaden upp till renovering.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Trevligt med många svar :)
Utbudet i Tyskland och England verkar inte vara mycket större, och konstigt nog är prisläget mycket högre där. Har några offerter på utbytes eller renovering men det ser jag inte som ekonomiskt försvarsbart. Om vi går tillbaka till huvudfrågan, vad har jag rätt till? Har jag något att säga till om när det gäller detta.?
 
du har rätt till att dom åtgärdar felet.
 
camaro1969 skrev:
du har rätt till att dom åtgärdar felet.
Hur dom vill?
 
gissningsvis inte.. men jag törs inte säga vart gränsen går...

jag skulle, om jag va dig, be dem renovera lådan i första hand.
då antar jag de medföljer garantier.

om inte så skulle de få sätta in valfri låda mot en extra garant på just lådan.

jag skulle stå på mig ganska bra i ett sådant fall...
 
Vi behöver veta om det är manuell eller automat, en manuell låda håller oftast hela bilen ut, en automat har mer begränsad livslängd.
En del fabrikat har tagit bort oljebyte på automaterna, bla BMW, och där kan man räkna att lådan går på övertid från 20" mil.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
D09
En renoverad låda hade kanske varit ett alternativ

Taxibilar byter väl låda vid runt 25000 på Volvo?
 
D09 skrev:
En renoverad låda hade kanske varit ett alternativ

Taxibilar byter väl låda vid runt 25000 på Volvo?
jag tror aldrig växellådor byts i förebyggande syfte, utan när de går sönder..

vanligtvis har moderna automatlådor ingen bytesintervall av oljan, medans taxibilar kan ha på tex 12000 mil
 
D09
camaro1969 skrev:
jag tror aldrig växellådor byts i förebyggande syfte, utan när de går sönder..

vanligtvis har moderna automatlådor ingen bytesintervall av oljan, medans taxibilar kan ha på tex 12000 mil
Det var min Volvo meks uppgift.

Det är väl för att undvika oplanerat driftstopp.

Tydligen brukar Volvos lådor ge sig mellan 20-25 men min gick närmare 40

Rekommend bytesintervall 5000 på oljan av mekgubben. Även om Volvo uppger annan info.

Enligt uppgift skulle en renoverad låda vara så gott som ny men dom kostar också.
 
Det är en zf Ga6hp19z automatlåda. Tycker det är märkligt att jag inte hittar någonting om vad som generellt gäller. Jag borde ju inte vara den enda som råkat ut för detta. Är ju inte specifikt för växellådan heller, utan samma problem hade ju kunnat uppstå vid tex motorbyte osv
 
Kanske ska tillägga också att jag ser inget större problem med att dom monterar en låda som gått lite mer. Inom rimliga gränser. Var mest nyfiken på om jag kan ställa några krav på hur det ska utföras eller om det helt är upp till firman.
 
Redigerat:
Det minsta kravet du kan ställa är ju att de byter oljan i lådan i vart fall. För egen del hade jag också varit kluven, för 20000 mil börjar bli långt för en växellåda. Vet du vad det kostar att få en renoverad låda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.