Filtret sitter inte inuti värmepumpen, så om du inte hittar nåt utanför så finns det inte.
 
Uppföljande fråga:
I manualen för ventil-paketet står det att man efter rengöring ska fylla på med några centiliter köldbärare för att undvika luft i systemet. Ska detta fyllas på i den vanliga köldbärar-behållaren (plast-behållaren), och är det bara att skruva av locket och fylla på (medan pumpen är avstängd)?
 
Så länge du har nivå i kärlet så behövs det inte fyllas på. Du spiller ju bara ut nån centiliter när du rengör filtret...
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Tack, det låter bra! Har fått in en del luft i radiator-slingan i huset och vill helst undvika det helvetet här :).
 
V villasuperstar skrev:
I manualen för ventil-paketet står det att man efter rengöring ska fylla på med några centiliter köldbärare
Det är den som har gjort jobbet som ska ha en 4'a när det är klart.
 
  • Gilla
  • Haha
Duxus och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är den som har gjort jobbet som ska ha en 4'a när det är klart.
Haha, det låter bra! Måste ha missförstått manualen då ;)
 
Nu har jag samma problem, kan det här vara min klump? Vill inte börja röra i fel saker…
 
Jag har alltså lågtryckslarm enligt följande bilder:
 
  • Skärm som visar lågtryckslarm med möjliga orsaker till problemet i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar lågtryckslarm och instruktioner för åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något här i som skall rengöras, eller är jag helt ute o cyklar?
 
  • VVS-komponent med etikett som visar installation av rörmokarutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer larmloggen, är det köldbärare ut som är problemet? Hjälper det då att jag ger mig på filtret?
 
  • Skärmvisning av en larmlogg med temperaturvärden och status för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid bra att rengöra smutsfiltret. Köldbärare ut ligger väldigt lågt. Köldbärare in onormalt hög temperatur.
 
Är det på den grå klumpen som jag tog bild på som jag gör det?
 
Japp, filtret är under isoleringen på den grå"klumpen".
 
Ok, så det är alltså den understa med en liten vit knapp upptill som jag först skall vrida 90 grader och sen på ngt sätt få ut filtret?

Följdfrågor: spelar det ngn roll om jag vrider den 90 grader inåt mot väggen eller utåt från väggen? Den sitter så inklämd att jag inte tror det kan gå inåt dvs medurs…. Samt den sitter hårt som berget…kan den gå sönder om jag tar i?
 
  • Inklämd ventil med liten vit knapp och rost, kalkavlagringar, behöver vridas för filterbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.