F Funkisfia skrev:
Ja och den genomskinliga grejen är i vägen
Allt är ju bara 2,5 år
Du får försöka jobba bakom den genomskinliga grejen, borde gå att komma åt där.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du får försöka jobba bakom den genomskinliga grejen, borde gå att komma åt där.
Den rubbas inte, inte ens med svärmetoden :)
Biltema är så långt bort och går inte att beställa, vad tror du om den här?
https://www.bauhaus.se/rensband-5mm-3m
 
Den genomskinliga grejen är vattenventilen till diskmaskinen.
Du kan lossa den (men glöm inte att stänga av diskmaskinsventilen på blandaren).
Sedan brukar grejerna i avloppet sitta relativt löst, man brukar kunna dra isär dom enkelt.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den genomskinliga grejen är vattenventilen till diskmaskinen.
Du kan lossa den (men glöm inte att stänga av diskmaskinsventilen på blandaren).
Sedan brukar grejerna i avloppet sitta relativt löst, man brukar kunna dra isär dom enkelt.
Oj nu var det många ord jag inte förstod.
Menar du att det gröna vredet inte borde sitta så hårt?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det stora runda längst upp är anslutningen till vasken underifrån.
Bättre då att försöka få bort silen som sitter i vasken, och försöka få ner en rensfjäder som jag kallar det, typ en styv "tråd" som kan leta sig ner i vattenlåset, och få bort det som täpper igen där.

Jag tänker på nått liknande detta: Rensband, hushåll - Biltema.se
Jag tror inte silen går att få loss, det är en sån jättestor fin ho allt sitter nog ihop Närbild på en diskho i rostfritt stål med en infälld sil och repor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Hitta en tång där käftarna är vinklade i 90 grader
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
F Funkisfia skrev:
Jag tror inte silen går att få loss, det är en sån jättestor fin ho allt sitter nog ihop[bild]
Om silen inte går att få loss, så ser det ju ut att vara tillräckligt stora hål i den för att få ner en rensfjäder ändå.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
F Funkisfia skrev:
Oj nu var det många ord jag inte förstod.
Menar du att det gröna vredet inte borde sitta så hårt?
Håller med Dilato, kommer du inte åt så är det enkelt att lossa den där Aquastop, genomskinliga plastgrunkan som sitter i vägen för dig. Du ser var kopplingen sitter i överkant, halvgenomskinlig plastring som inte borde sitta särskilt hårt, Som sagt stäng av vattnet till diskmaskinen först.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
F Funkisfia skrev:
Den rubbas inte, inte ens med svärmetoden :)
Biltema är så långt bort och går inte att beställa, vad tror du om den här?
[länk]
Ja, det är nått liknande, får du inte loss grejerna under vasken för att kunna rensa, så är det nog det enda alternativet.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hitta en tång där käftarna är vinklade i 90 grader
Det hade varit bra, men jag tog bara med en verktygslåda när jag flyttade från villan till stan. Ska jag köpa en tång kanske?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om silen inte går att få loss, så ser det ju ut att vara tillräckligt stora hål i den för att få ner en rensfjäder ändå.
Det var ju bra :D
 
H Harald Blåtumme skrev:
Håller med Dilato, kommer du inte åt så är det enkelt att lossa den där Aquastop, genomskinliga plastgrunkan som sitter i vägen för dig. Du ser var kopplingen sitter i överkant, halvgenomskinlig plastring som inte borde sitta särskilt hårt, Som sagt stäng av vattnet till diskmaskinen först.
Oj tack det låter jättesmart men jättekrångligt. Jag har bara bott här drygt två år jag vet inte var vattnet är, det låter som att jag kan orsaka vattenläcka. Jag som bara skulle ta bort lite hår typ :) Får fundera på om jag vågar
 
F Funkisfia skrev:
Det var ju bra :D
Har du försökt att ta tag med tången rakt uppifrån, så att käftarna gapar över hela det gröna plastlockets "handtag". Då får du mer kraft än om du tar med tången från sidan. Du behöver ju bara kunna vrida locket en liten bit så att låspinnarna hoppar förbi det smala. Men ta inte i för hårt som flera redan skrivit.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Har du stängt av vattnet kommer det bara litet dropp från vattnet som finns i rören, bara ha en handduk redo för att fånga upp ev spill. Det är lättare än du tror, typ samma slags kopplingar som till duschhandtag och tvättmaskiner med en gummipackning som sköter tätandet.

Eventuellt kan du få hålla emot med en skiftnyckel på metallrörets kopplingar ovanför plastmojängen om det flexar för mycket när du skruvar bort plastringskopplingen.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det är nått liknande, får du inte loss grejerna under vasken för att kunna rensa, så är det nog det enda alternativet.
Ja helst vill jag ju få loss det och göra rent, men jag tror att jag får gå förbi järnaffären imorgon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.