Ludwig skrev:
... TV!
Just! När pöjken ligger i sängen kl 19.30 så väljer jag och ibland vi att vårda våra hus ett par timmar istället för att se på TV/reklam. Och det tycker folk är konstigt???
 
.. och tänk hur

a: .. positivt långa kvällarna faktiskt blir utan t.ex. TV.
b: .. mycket man faktiskt hinner på en veckas kvällsjobbande. Ex: 5x2 tim!
c: .. nöjd man känner sig att man inte fastnade i TV-soffan och i stället gjorde något nyttigt med sin tid.
d: .. konstigt det är att folk inte inser hur mycket tid som finns att styra med om man inte slappar framför TV/dator på kvällarna hela tiden. Att sedan hävda att man inte "har tid" blir ju lite komiskt..

Nej, jag kollar inte så mycket på TV längre utan gör annat.
 
Visst blir man trött ibland och alldeles särskilt på en dels frågor och gliringar om att man aldrig blir klar. Oftast får vi dock höra att folk inte fattar att vi hinner så mycket men som nån skrev ovan... det blir många timmar av det om man låter bli en del annat. Vi tittar knappt på tv och vi har inte en massa andra aktiviteter där vi åker iväg och då blir det fort tid över för renoveringen och byggnadsvårdandet samt för varandra.

Jag blir alltid lika faschinerad/förskräckt när Arga Snickaren ber familjerna räkna på hur många timmar de kan hinna med att arbeta på huset varje vecka och de nästan alltid svarar under 10 timmar. Det är ju inte konstigt att de inte blir klara nångång då. Man kan prioritera om ganska mycket om man vill men det är ett fritt val och man måste inte, men då ska man kanske inte heller gnälla över att man inte får något gjort. :)

Jag tycker de där projekten som "måste" bli klara är värst. Som kök eller badrum som vi gjort ganska nyligen eller att byta tak eller fönster. Man måste hålla på för att det ska bli klart, då faller gärna motivationen när det blir tvång av det hela.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Just! När pöjken ligger i sängen kl 19.30 så väljer jag och ibland vi att vårda våra hus ett par timmar istället för att se på TV/reklam. Och det tycker folk är konstigt???
I allmänhet är svaret ja, är jag rädd för...
 
Jag blev lite "chockad" över hur mycket tid vår lilla nya familjemedlem faktiskt tar i anspråk och hur allt kring huset plötsligt från en dag till en annan blev en förhandlingsfråga och ett försakande av det ena eller det andra. Jag var nog inte riktigt beredd på "livspusslet". Hade planerat en time-out nu men så pajjade såklart pannan och då kunde jag såklart inte låta bli att ta tag i källaren.... :)

Vi har hållit på nu 1,5 år och renoverat huset och lagt ner många timmar på det. Men det går bra och är fantastiskt kul. Men som sagts så är de där måste-grejerna som ska fixas innan vintern det tråkigaste och det som hänger över mig som kan orsaka lite renoveringsförlamning ibland. Men mitt största problem är att jag blir så otroligt fokuserad på det projekt jag håller på med. Då har jag väldigt svårt att bara ge det en timme eller två. Jag vill hålla på hela dygnen! En slags mani kan man nog säga.
 
TV ???? :) Arga snickaren& co ger ju en ganska skev bild av allt byggeri. Vad säger yrkesfolket som ska förklara hur lång tid ett vanligt bygge tar? Sen finns det fina spinoffs, som när man minst anar det har man manipulerat sina ätteläggar! Äldsta dottern som klagar mest över hur sned mangårdsbyggnaden och hur fantastiskt rak bagarstugan är (!!??) blev i vintras helt hänförd över ett tv program där man vinterstädade och vårdade engelska slott..... så nu blir projektarbetet sista året i gymnasiet ådringsmålning och kurbits! Tro mej, det passar fröken petnoga! Kanske lite nytta med tokrenoveringen iaf.... :)
 
cederbusch skrev:
Jag blev lite "chockad" över hur mycket tid vår lilla nya familjemedlem faktiskt tar i anspråk och hur allt kring huset plötsligt från en dag till en annan blev en förhandlingsfråga och ett försakande av det ena eller det andra. Jag var nog inte riktigt beredd på "livspusslet". Hade planerat en time-out nu men så pajjade såklart pannan och då kunde jag såklart inte låta bli att ta tag i källaren.... :)

Vi har hållit på nu 1,5 år och renoverat huset och lagt ner många timmar på det. Men det går bra och är fantastiskt kul. Men som sagts så är de där måste-grejerna som ska fixas innan vintern det tråkigaste och det som hänger över mig som kan orsaka lite renoveringsförlamning ibland. Men mitt största problem är att jag blir så otroligt fokuserad på det projekt jag håller på med. Då har jag väldigt svårt att bara ge det en timme eller två. Jag vill hålla på hela dygnen! En slags mani kan man nog säga.
Vi har numera två små.... Tyckte man att tiden försvann med en liten så är det inget mot två.... Att måla en dörr tar plötsligt fyra gånger så lång tid, kalendertid altså.
 
Zynx skrev:
Vi har numera två små.... Tyckte man att tiden försvann med en liten så är det inget mot två.... Att måla en dörr tar plötsligt fyra gånger så lång tid, kalendertid altså.
Ja, och då skaffar vissa en tredje. Det är klart det tar mer tid när man förutom penslar skall göra rengöra barnen... :cool:
 
Å andra sidan är barnen små kort tid. Men jag känner igen mig, vi har stopp i maskineriet sedan nästan ett år, och jag tycker nog att det är rätt skönt. Också. För samtidigt leder ju det ännu mer till frustrationen över att det ALDRIG blir klart... :/
 
TorpSara skrev:
Å andra sidan är barnen små kort tid. :/
Alltid lika vackert att läsa och höra sådana rader. Jo, barnen skall man ta om hand, husen har man bara till låns en del av dess liv.
 
Ja att renovera i lite större omfattning kostar både mer i pengar och tid än man hade räknat med när man väl satte igång och då har ju inte jag renoverat byggnadsvårdsmässigt som många här och det tar väl ännu mera tid som man kan läsa här, mina delvis 4år alltså säg maj-okt som jag renoverat känns lite i sammanhanget men nog för min del då man hållt på själv och ger mig nog inte på en större liknande renovering på ett tag framöver, dels samla krafter igen ;) men givetvis ekonomiskt med.

Precis som livet i övrigt så har det ju varit upp och ned både fysiskt och psykologiskt, nu bodde vi i en annan mindre stuga undertiden, bara ca 10m ifrån renoveringshuset så det gick ingen nöd på oss så men saker ska bli gjorda och för att det ska bli klart måste saker hända :)

En sak är ju att man har ju skaffat sig erfarenheter både praktiskt och teoretiskt, då jag inte hade renoverat i den här omfattningen mer än vanlig tapetsering, lagt klickgolv etc.

Nu har ju inte vi några barn samt delvis första åren under renoveringen så var jag arbetslös på gott och ont så det gjorde väl sin nytta vad gäller arbetstimmar.

Jag ljuger nog inte om man ser på den totala arbetstiden så har nog 40-50% av tiden gått åt till tömmning av hus då det var fullt möblerat, planering, beställningar,hämtningar av matrial, åvc av bråte säkert mera som jag inte kommer på just nu, något man lätt inte tänker på när man börjar.


Renoveringstrött i all ära men när väl renoveringen är "klar" så kommer belöningen :D
 
Sophie skrev:
Jag tycker de där projekten som "måste" bli klara är värst. Som kök eller badrum som vi gjort ganska nyligen eller att byta tak eller fönster. Man måste hålla på för att det ska bli klart, då faller gärna motivationen när det blir tvång av det hela.
Jag håller så med..
Som på mitt projekt som jag länkade till tidigare, så är det ju lite stress med att få stugan stäng före vintern, efter tak bytet, och efterisolering. Vill liksom inte låta stugan vara "Öppen" över vintern..
Men som andra säger, så är det faktisk en belöning att se hur det har skridit fram under sommarens löp. Ännu bättre är det att veta att jag har klarat detta helt själv. :)
 
När jag känner att alla "inte hunnit saker" blir jobbiga brukar jag tänka på alla saker jag faktiskt hunnit göra, och då känns det alltid mycket bättre! :)
 
Man ska göra det man tycker är roligt, att hålla på för att man måste beror kanske på att man har tagit sig vatten över huvudet.
Ska man gör allt på "rätt" sätt så betyder det MASSOR med arbete.....kan/vill man inte utsätta sig för det ska man kanske tänka om och låta någon annan göra det åt en så att det inte behöver bli problem med hälsa och/eller familj.

Själv väljer jag enkla lösningar pga att jag inte tycker det är värt allt extra jobb.
 
Visst ska man väga ambitionsnivå till ork, familj och objekt. Inom byggnadsvård är det skynda långsamt som brukar ge bäst resultat. Vi bedömer att vårat lilla projekt är väl värt tiden och ansträngningen. :)
 
  • DSC_0279.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.