hej alla glada! fick en förfrågan från en byggfirma att hjälpa mig att planera upp mina projekt under en 5årsperiod. då skulle jag få åtgärdsförslag, riktpris för varje års projekt. det hade ju helt klart underlättat med mina planer vad som är rimligt och orimligt. det skulle bli ett arvode på 6000-8000 spänn. slå ut det på 5år så verkar rätt billigt. han kunde ju inte garantera att han kunde utföra samtliga uppdrag. men han menade på att det underlättar och ha ett riktpris utifall jag tänkte förhandla med olika byggfirmor för utförandet. är det någon som har erfarenhet av ett sånt här upplägg? det verkar ju som ett vettigt upplägg...
 
Låter som ett vettigt upplägg däremot förstår jag inte varför han skall ha betalt för upplägget. Jag har fått in prisförslag på allt gratis.
 
Du skriver att du fick en förfrågan. Tog byggfirman kontakt med dig? Inte tvärtom?
Luktar irländsk asfaltsläggning... Jag hade sagt tack men nej tack.
 
be den firman fara och flyga typ, det är rena lurendrejeriet.

/Kent
 
Ni som kritiserar får ju gärna förklara varför - vad är det som är dåligt? :)
 
Jag tycker att idén att ta in proffs för planering, prioritering och kostnadssättning är rätt bra. Då minskar du risken att göra dåliga val. Sedan behöver du ju inte anlita just den firman till alla jobb. Handlar det om 2-3 dagars arbete är summan rimlig.
 
Jugend skrev:
Ni som kritiserar får ju gärna förklara varför - vad är det som är dåligt? :)
Jag är skeptisk till firmor som tar kontakt med mig och säger varför jag ska ge dem mina pengar. Jag föredrar att själv prioritera vad som ska göras, och sen söka upp nån som hjälper mig med det.

Min jämförelse med irländska asfaltsläggare grundar sig naturligtvis på alla problem villaägare haft med att de fått erbjudanden om billigt och bra arbete utfört, men som sedan fått ett (oavslutat) dyrt och dåligt arbete.
http://ttela.se/start/regionalanyheter/1.1547065-varning-for-irlandska-asfaltslaggare-
 
Irländarna är ju en helt bizarr jämförelse. Vet inte om alla deras jobb är dåliga? Är de verkligen alltid det? Det som är dåligt med dem är ju att de inte betalar avgifter eller hanterar sopor etc. En svart affär är alltid dåligt för kunden.
Det här handlar ju om en period över flera år, sånt sysslar ju inte irländarna med. Tycker det är seriösare än firmor som vill att man gör allt omgående tex.
 
Hmmm... De vill alltså ha betalt för att ge dig offerter (riktpris) på olika projekt de tycker att du ska utföra? De garanterar heller inte att de kommer att utföra jobben de räknat på!
Smart affärsidé! :rolleyes:

Tänk så här:
Vad har du att vinna på att ha ett flera år gammalt "riktpris" den dagen det blir aktuellt? Det är ju ändå de offerter du i slutändan begär in som avgör vad du kommer att få betala. Ett eventuellt "riktpris" som du fått för flera år sedan är knappast relevant ö.h.t. Begär du istället in 2-3 offerter inför varje nytt projekt får du ju per automatik ett aktuellt riktpris (helt gratis).

Dessa offerter kommer vanligtvis även att vara bindande under 1 månad. Detta torde knappast vara fallet för det aktuella företagets 5-årsofferter (på jobb som de uttryckligen sagt att de kanske inte kommer att utföra).
 
Jag skulle aldrig betala för att en hantverkare ger offerter, det ska de göra gratis.

TS driver ett företag i byggbranschen så jag gissar att han/hon kastade ut den här frågan för att testa en ny affärsidé.

Skulle jag vilja ha hjälp med att ta fram en ordentlig plan på vad som behöver åtgärdas på mitt hus hade jag snarare vänt mig till en byggtekniker/byggnadsingenjör av något slag.
 
Ja klart att det skall vara gratis. Däremot att man får råd och riktpriser är väl egentligen inget fel av en hantverkare? Dåligt att man äger en verksamhet och dyker upp här. Dock inte förvånad med tanke på hur rot-marknaden eldar på med oseriösa aktörer.
 
Nej, det är det så klart inte. Jag menade mot betalning.
 
Undrar ibland varför alla tar förgivet att just hantverkare ska jobba gratis... gör ni själva det ? ;)

Självfallet åker man och tittar på "normala" jobb och lämnar offerter "kostnadsfritt" men om ni verkligen tror att folk skulle få någon seriös hantverkare att lägga ner en eller två dagars jobb för det som TS beskriver så lär ni nog aldrig få uppleva detta för räknar man hur stora oddsen för hantverkaren är att få ett sådant totaljobb så betalar det sig knappast att göra detta titt som tätt... ;)
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Undrar ibland varför alla tar förgivet att just hantverkare ska jobba gratis... gör ni själva det ? ;)

Självfallet åker man och tittar på "normala" jobb och lämnar offerter "kostnadsfritt" men om ni verkligen tror att folk skulle få någon seriös hantverkare att lägga ner en eller två dagars jobb för det som TS beskriver så lär ni nog aldrig få uppleva detta för räknar man hur stora oddsen för hantverkaren är att få ett sådant totaljobb så betalar det sig knappast att göra detta titt som tätt... ;)
Hur många kontaktar folk och ger dom offerter utifall de kommer att göra t.ex. en renovering.

Kan iof vara en affärsidé att kolla upp senaste veckans fastighetsaffärer, lämna offert och ta betalt.

Kanske inte är fallet här men som det låter så är det inte långt ifrån en fuskfaktura. Eller ett troll.
 
Jag tror säkert att det är som Marlen skriver också men jag tror inte på "affärsidén" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.