stefancrs skrev:
Vafan är det som har hänt där?
Utflyttningsfest i min stil.
 
  • Gilla
SwiftD och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
stefancrs skrev:
Kanske för att bli av med huset snabbare. Det är nog omsättning av objekt som är viktigast, inte slutpriserna.
Jo, men då tänker jag som så. Att skall man som mäklare alltid ta tag i städning och dylikt "kostnadsfritt" ifall säljarna är "lata"? Så om alla kunder skulle lära sig att "Ja, men välj Michael Johansson på Riksmäklaren till att sälja huset åt dig, för han städar och gör fint gratis!" :D ...nä, men lite så.

Jag är helt med på att det bör vara städat och det kan tyckas att mäklaren borde göra sig själv en tjänst och städa upp där, vilket jag faktiskt också tyckte vid första anblick av objektet. Men när jag sätter mig in i mäklarens situation, och där har jag en kund som verkar fullständigt skita i att göra i ordning, utan rent av verkar "lat" eller "slarvig", så hade jag inte känt mig så pigg på att göra denna kund en tjänst helt kostnadsfritt.
Jag reserverar mig dock för omständigheterna i detta fall och vem och i vilket hälsotillstånd säljaren är i samt hur avtalet mellan säljare och mäklare ser ut.


Sen varför säljaren inte har tömt huset på skit är ju en gåta, de har faktiskt pengar att tjäna på det.
Nej precis. Det tycker jag också är väldigt märkligt. Dock kan det handla om dödsfall eller vad det nu kan vara. Men det känns som att det oftast borde finnas möjligheter för någon på säljarens sida att ta tag i problemet.
Möjligtvis bor säljaren utomlands och har varken möjlighet eller råd att komma att städa upp. Men i det fallet borde säljaren ha frågat mäklaren om han kunde ordna hjälp med en snabb uppfräschning mot en viss ersättning, eller högre arvode vid försäljning.

Vad som helst men inte sälja ett hus i det skick som bilderna visar. Ser ju hemskt ut. Känner inte till trakten så jag vet inte om objektet går snabbt ändå. Det får vi se tids nog :)
 
BirgitS
I det här fallet kanske mäklaren tycker att det är bättre att huset ser dåligt ut därför att det är dåligt och mäklaren inte vill riskera att folk som bara tror att det behövs en lätt upprustning bokar visningar och sen backar ut, utan mäklaren vill ha dit de som kan se bortom bråten, dvs de som förstår vad det kan bli av huset efter mycket jobb. Det står att säljarna inte har någon driftskostnad och det betyder väl att huset står ouppvärmt, vilket väl kan ha lett till skador som inte syns på bilderna.
 
Martin_B skrev:
Inget roligt objekt som sagt. MEN jag har faktiskt sett värre, betydligt värre. 3 gånger så illa kanske. Var ett hus i Älvsered för flera år sedan. Det var riktigt fruktansvärt. Var tvungen att besöka det personligen då jag ändå var i knutarna (är ju rätt nära Ullared/Gekås).
Det var som taget ur en riktig skräckfilm alltså. Allting huller om buller, mögel överallt, taket höll på att rasa igen i källaren då det var helt uppruttet, putsen hade lossnat från fasaden så vatten bara rann in i konstruktionen, trädgården helt igenvuxen... alltså knappt i filmer ser man något sådant. Men det var ju en häftig upplevelse på sätt o vis :)
Har också besökt sådant objekt som var till salu. Taket skadat så att vatten rann in i huset och hade frostsprängt delar av fasaden. Bjälklag på bottenvåningen som sviktade så man inte vågade gå på dem. Hela källaren tokfuktig, full med mögel. Huset helt fullt med bråte. I denna röra hade en 80-årig tant levt tills hon hamnade på hemmet. Ligger ofta stor personlig tragik bakom dessa "trasiga" hus som man garvar lite lätt åt på internet. :(
 
Martin_B
Krokkodriljo skrev:
Nu ser det ut som obehöriga gått loss i huset och det är onödigt att visa i annonsen.
Jo, det håller jag helt med om.

För att om man inte är fullbokad på annat så är alternativkostnaden liten och kan man få en enda extra intressent så kan det betala sig flera gånger om, och/eller sälja det snabbare.
Men jag undrar bara hur du skulle kunna få det för mäklaren att betala sig flera gånger om, genom att han städar?

Ja, han kan få det sålt snabbare. Men det är ju lite så, att städningen nog inte gör någon jättestor skillnad i det avseendet heller. Är området attraktivt, så går ju objektet hyfsat snabbt ändå. Är det oattraktivt, så spelar det ingen roll om där inte är ett dammkorn, då kommer det att ta tid ändå.

Att det skulle betala sig flera gånger om för mäklaren att städa förstår jag inte av den anledningen att priset är satt till 195.000 kr, och han nästan garanterat redan ligger på minimidebiteringen, dvs. han får ju inte mer såvida han inte säljer för cirka 1.000.000 kr, vilket ju skulle vara helt osannolikt att han skulle komma upp i, än mindre överstiga, p.g.a en städning av fastigheten.

Ok, nu, mitt i alltihopa så läste jag på mäklarens sida för skojs skull. Det står följande:

Vår mäklartjänst
2 %
Minimiarvode 0 kr.
Fotografering 0 kr.
Bostadsvärdering 0 kr.
Fasta avgifter 0 kr.
Ett samtal till vår jurist 0 kr.


Ja, det innebär ju att han får 3900 kr i arvode för objektet om det säljs för 195.000. Så visst, varenda krona extra han kan krama ur objektet får han 2% av, vilket också innebär att han skulle kunna tjäna på att städa upp.
Frågan är hur mycket en städning är värt?

Om vi räknar bakåt och tar två timmar som du ger som exempel (det krävs det minst är jag övertygad om), så vill han säkert ha åtminstone 500 kr i timmen (inkl. moms etc.) (undrar om han vill slava för mindre).
Det innebär att han vill ha 1000 kr extra för städningen, så vida han inte vill arbeta gratis.
1000 kr x 50 = 50.000 kr. Detta innebär att han måste sälja objektet för 245.000 kr (istället för 195.000) för att få igen det han har lagt ut på städningen.
Och då undrar jag. Ökar fastighetens värde med 50.000 kr (när ju priset är satt till 195.000 till att börja med), bara för man städar upp där?

Summan av kardemumman, så får han nog alltså snällt städa gratis om han vill få fint där.

Det han kan vinna på att städa är att bli av med objektet snabbare, men då är vi åter tillbaka till det första resonemanget med attraktivt alt. oattraktivt område.

Väldigt ingående inlägg för en "skitsak", men jag var bara tvungen, om inte annat för skojs skull :D
 
Herregud vilket ruckel... fin häst på väggen dock *ryser i hela kroppen*

Det var en billig mäklare! 2%!
Hade jag varit mäklare till detta objekt och någon vill ha visning hade jag bara sagt "åk ut själv.. det finns ingen dörr så det är bara att knalla in"

Undrar vem säljaren är.. måste vara något arv eller nått
Undrar även vad för renovering dom gjorde 2006 hahah
 
Det var väl dörren man renoverade? Ser ut att vara en förrådsdörr från byggmax...
 
Martin_B
useless skrev:
Det var väl dörren man renoverade? Ser ut att vara en förrådsdörr från byggmax...
Ja men det är väl mer eller mindre en totalrenovering då? :D

Tryggt köp med andra ord!
 
"Blivande drömbostad för hemmafixaren"
"Ett objekt med potential"
"Endast din fantasi sätter gränserna"
 
Jag gillar formuleringen:
SMÅLAND IN PÅ "KNUTARNA"

Men det borde även ha stått:
"Medtag egen motorsåg."
 
Staffans2000
Glöm inte -flaggstång finns.samt -en oslipad diamant
 
Jag såg faktiskt en mäklarannons en gång med den ungefärliga formuleringen "Hus med stor potential för den renoveringskunnige, dock inte för dig med tummen mitt i handen". Där kommer man ju åtminstone lite närmare sanningen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Utanede 300 i Bispgården, pris 40 000 kr -billigast hittills?

Äldre torp samt gammalt kapell.
En fastighet för den händige.
Vatten och avlopp måste fixas, okänd kvalite på vattnet idag.
Avlopp till troligtvis enkammarbrunn, funktion okänd.
https://www.maklarringen.se/hus/bispgarden/ragunda/utanede-300-obj32478_1546165217
Äldre rött torp med vita knutar omgivet av snö, träd och andra små byggnader i landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Marlen Eskilsson skrev:
Utanede 300 i Bispgården, pris 40 000 kr -billigast hittills?

Äldre torp samt gammalt kapell.
En fastighet för den händige.
Vatten och avlopp måste fixas, okänd kvalite på vattnet idag.
Avlopp till troligtvis enkammarbrunn, funktion okänd.
[länk]
Såg inte ut att vara farligt mycket att göra,... dock kan sådant se helt annorlunda ut väl på plats som vi vet :D

Synd man inte fick se bilder från insidan av kapellet, då den byggnaden är betydligt mer intressant än själva bostadshuset!
 
Riktigt charmigt (om man vill bosätta sig i Jämtland)

Tänk sovrummet med elcentralen och tavlan över sängen.

Så långt från "Ljust och Fräscht" man kan komma :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.