Jag har ingen aning om hur det förhåller sig med jordbuksfastigheter men kan tala om hur vi löser det med pågående omfattande tillbyggnad/ombyggnad/renovering av en villa.

Vi använder Handelsbanken och på frågan om hur mycket vi behövde låna så fick vi ärligt svara "inte en aning, antagligen sådär 1 - 2 Mkr". Upplägget blev en kredit om 500 000 som vi kan utnyttja under byggtiden. När vi utnyttjat krediten fullt ut så lägger de upp ett bolån på 500 000 och löser krediten med detta. Sedan har vi återigen 500 000 att utnyttja på krediten.

Fördelen är att vi inte behöver sitta med lånade pengar och betala ränta förrän vi faktiskt använt pengarna. Nackdelen är väl att räntan är något högre på krediten men denna betalas å andra sidan under kortare tid.

När allt är klart så tar vi bort krediten igen och kommer att ha t.ex. tre bolån om 500 000 vardera.
 
Jag tycker ni skall gå till biblioteket och låna böcker om byggnadsvård. Där kan ni få mycket inspiration och tips om hur man tar hand och renoverar gamla hus.

Jag citerar mig från en annan tråd:
Mycket kan bevaras och renoveras som exempelvis fönstren.

Jag kan rekommendera två böcker som jag läst nyligen när jag funderade på att köpa ett större 1800-tals hus.

Trähus, en handbok av Andreas af Malmborg & johan Månsson
Vårda och renovera trähus av Sören Thurell
 
Redigerat:
Nu är jag själv inne på att bygga ett nytt hus i gammal stil och fått rekommenderat en fönstertillverkare av en bekant som renoverat ett gammalt torp.

www.allarangensnickeri.se/ De bygger nya fönster och dörrar i gammal stil och verkar väldigt prisvärda/flexibla. Detta snickeri ligger i Göteborgsområdet men det finns säkert liknande i närheten av er.
 
Ett ord som inte nämn tidigare i tråden är "Pantbrev" - Det hela hänger på hur mycket som det finns pantbrev på fastigheten idag.
Dvs, för att låna på en fastighet så behöver man ett pantbrev. Låt säga att det idag finns pantbrev på er nya fastighet värd ca 3,600,000 på 1,000,000kr så kan ni belåna fastigheten till detta belopp utan extra kostnader bortsett från räntan.
Däremot vill ni låna mer än dessa 1,000,000kr som jag har som exempel så måste ni ta ett nytt pantbrev som då kostar 2% av lånebeloppet som överstiger 1,000,000kr + en avgift på 375kr.

Dvs, skall ni låna mer än det finns pantbrev på fastigheten så tillkommer en kostnad för att överhuvudtaget få lånet på 2% av låneskillingen. Så det skadar inte att kontrollera hur mycket det finns i pantbrev för att lättare skapa sig en uppfattning vad det kostar att låna.
Jag fick själv en liten kalldusch när jag köpte min fastighet för över 3,000,000 och insåg att det inte ens fanns pantbrev på en tredjedel av den summan.

Även en annan sak att nämna och det är ju frågan hur det fungerar i er situation - Lagfart skall betalas till en kostnad av 1,5% av köpeskillingen + En avgift på 875kr.
Köper ni för 400,000 så skall ni således betala 1,5% av detta i lagfart = 6000kr

Kanske småpengar i kalkylen men det skadar inte att känna till dem i alla fall.

Lycka till med nya fastigheten!
 
Landshypotek har i vilket fall tidigare haft flexibla lån, nästan som en checkkredit. Dvs. Du får ett lån beviljat som du utnyttjar precis hur mycket av du vill och kan betala in en stor summa en månad för att sen nyttja småposter eller stora poster av krediten när du behöver.
Givetvis kräver dom pantbrev som för andra lån.
 
Men hur fungerar det med pantbrev om man lånar genom byggnadslån/jordbrukskredit när man inte vet hur mycket man i slutändan kommer hamna på? För vad jag förstår är pantbrevet en kostnad på 2% av det man vill låna (såvida det inte redan finns ett pantbrev, vilket jag starkt tvivlar på då min svärfar fick ärva det av sina föräldrar som ensambarn). Eller bakar man in pantbrevskostnaden när man gör om det till bolån när allt är färdigt och man vet hur mycket det gick på?
 
Troligen funkar båda så du får ta ut pantbrev motsvarande kreditens belopp. Ska du sen omvandla krediten till ett fast lån så har du ju redan pantbrevet då. Vill du fortsätta behålla krediten tar du helt enkelt ut ett nytt pantbrev vid det tillfället.
 
Ni som har koll på landshypotek... hur skiljer sig den banken från andra banker såsom handelsbanken osv?
Har aldrig hört talas om detta förut men är det någon som har egen erfarenhet just av landshypotek?
 
Den är "medlemsägd" och inriktad helt på lantbrukssidan. Man får också viss återbäring på räntan givetvis beroende på årets resultat så man kan inte i förhand säga hur mycket det blir. Tror det är ett av sveriges äldsta låneinstitut.
 
Kul projekt. Du kommer inte att få några topplån på det här. Minst en bank kommer att fatta det här. Stå på er kring rabattten.

Grattis! Det är roligt att förvalta - det gör vi med!
 
Det låter ju som att det är en bank värd att kolla med då med andra ord :)
Det känns ju som om man är en låg risktagare, men eftersom både jag och min sambo inte har några lån och är helt novisa är det svårt att veta vad man borde få för rabatt för detta. Avtalar man inte bara en ränta utan avtalar man om rabatt också?

Det är superroligt med byggnadsvård ju mer man läser på och förstår att det mesta gamla går att fixa till så det blir som nytt.. :)
Allt från de fina trägolven som legat under plastmattor till spegeldörrar man av någon anledning låtit spika på någon sorts masonit.. Finns så mycket gammalt som man framför allt kan spara mycket pengar på!
 
Hej och grattis till en spännande renoveringsframtid.

Jag vill bara slänga in en kommentar om familjejuridiken kring denna gåva/arvsförskott till din sambo/er.

Detta är eg. viktigast för dina svärföräldrar och sambo för att få intentionen med gåvan att överensstämma med lagboken. Kolla gärna med en familjerättsjurist om ni inte redan gjort det...

Lycka till med renoveringen!

MVH
Magnus
 
Hej och tack du!
Vi har en jurist som har suttit och pysslat med detta under våren så den biten är helt löst.
Nu är det bara köpet kvar som beräknas bli någon gång i vinter :)
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
slacker skrev:
Även en annan sak att nämna och det är ju frågan hur det fungerar i er situation - Lagfart skall betalas till en kostnad av 1,5% av köpeskillingen + En avgift på 875kr.
Köper ni för 400,000 så skall ni således betala 1,5% av detta i lagfart = 6000kr
Men om köpeskillingen är lägre än taxeringsvärdet så baseras lagfartskostanden taxeringsvärdet istället.
Så om taxeringsvärdet är 2 milj så kostar lagfarten 30000+875. Lite större pengar.
Detta går dock att komma runt genom att utforma förvärvet som gåva med vederlag. Då blir lagfartskostnaden bara den administrativa avgiften 875kr!
 
Men det var ju sådär.. Det visste jag inte det där med lagfarten..
Gåva med vederlag.. innebär det en kombination med köp och gåva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.