Hej!

Vi är ett yngre par som blivit erbjudna att köpa en släktgård (bostadshus, ladugård med till hörande stall, betesmark och skogsmark) för en billig peng.
Hela fastigheten värderas någonstans runt 3,6 mkr. och vi betalar 400 tkr för detta.
Min fråga är om någon har någon insikt i hur det funkar med renoveringslån eftersom bostadhuset (även om det är ett vackert skal) måste totalrenoveras.
Vad jag förstår får man låna omkring 75% av fastighetens värde, men då undrar jag om det för vår del gäller endast bodstadhuset som vi faktiskt ska renovera eller om man kan tillgodose sig hela värdet på jordbruksfastigheten (3,6 mkr) och slippa topplån?
Bostadshuset är värt 400 tkr och om man bara får 75% av 400 tkr så kommer vi ju inte så långt om vi ska köpa nytt kök, två badrum och allt annat vad som ska tänkas göra.

Jag är helt ny på detta med lån och renovering och det är även min sambo.
Uppskattar alla svar jag kan få! :)

Tack på förhand!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hela fastigheten får belånas!
 
Okej! *pust*
Hur ser räntorna ut om man jämför under själva renoveringen (när man kontinuerligt tar ut pengar för renoveringen) och när man sedan gör om det till bolån?
Vad kan man räkna på att få för ränta om man till exempel tar ett lån på 1.5 mkr för en fastighet som är värd 3.6 mkr?
 
Ta offert på bolån hos olika banker och jämför! Någonstans kring 3% kommer ni nog hamna!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Förresten är fastigheten värderad i nuvarande skick till 3,6?
 
Om ni får fastigheten värderad til 3,6 milj (banken ni ska lånas av gör en värdering) så behöver ni inte ta något renoveringslån utan då tar ni ett bolån med fastigheten som säkerhet (spelar ingen roll vad ni betalar för fastigheten). Ränta på bolån ligger just nu runt 3-4 %
 
Vore jag i er sits skulle jag ta kontakt med Landshypotek och Handelsbankens lantbrukssida som borde kunna ge er bra vilkor.
Grattis förresten, inte ofta nån får 3,2milj. rakt av sådär... Närå,ja ä inte avis :D
 
Hela fastigheten är i dagens läge värderad till 3.6-3.7 mkr.
Men eftersom man kommer ta ner skog för 300 tkr för att hjälpa till för att lösa ut min sambos syster så lär det väl hamna runt 3.3 mkr istället.

Men kan man med bolån låna lite i taget eller lånar man en klumpsumma och renoverar för det?
Anledningen till varför jag undrar är för att vi har haft en dialog med en avlägsen släkting som har ett byggföretag som ska genomföra renoveringen av gårdshuset. Det är tänkt att dom byter fönster och sätter träpanelen (då vi har eternit idag) på våren nästa år och sedan gör resterande invändiga arbete på hösten därefter. Detta för att dom har mycket takarbeten på sommaren.Som liten gentjänst så skjuter dom upp fakturorna från hösten till i början av 2015 så vi utnyttjar så mycket som möjligt av rotavdraget.
Därför antog jag att renoveringslån var mer fördelaktigt så man slipper ta ett lån på 1.5 mkr och betala ränta på det under den långa perioden som det blir eftersom vi inte kommer att bo i huset förrän det mest nödvändiga som toalett, kök och dylikt är klart.. och det blir det ju på hösten. Men jag kanske är fel ute?

Tack för alla era svar! Har letat överallt men det verkar inte osm sagt vara så vanligt att man får 3.2 mkr bara sådär.
Har förmodligen dom mest generösa svärföräldrarna in the history of mankind :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nu ska inte jag lägga mig i era familjeaffärer men skog för 300K till systern var inte mycket om hela fastigheten är värd 3,6:D
 
Jag skrev fel! det ska vara 700 tkr skog som ska tas ner och vi kommer betala 400 tkr som går direkt till systern.. Resten vet jag inte hur det kompenseras men hon är nöjd hon med så det har löst sig på något sätt iallafall :)
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Nu handlar det om ansvaret att ta över och förvalta en släktgård... det ansvaret är värt en hel del också. Jag tror inte det blir populärt i släkten om de renoverar och säljer gården och festar upp pengarna.

Önskar er lycka till med att renovera och förvalta fastigheten.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Man kan väl ta 2 st bolån med, prata med banken så löser det sig säkert.
 
Vi är väldigt måna om att förvara den gamla historia som finns i huset. Har till och med målat om stolar, ett linneskåp och två byråar som funnits så länge min svärfar kan minnas. Det fina med huset är just det faktum att det är min svärfars föräldrahem och har gått i släkten sedan sent 1700-tal. Så för oss är det inget country house rescue som vi sedan ska sälja utan detta är något vi ska förvalta till nästa generation. Så precis som det är en ynnest att få ta över denna släktgård så är man även nervös eftersom man vill att det ska bli så bra som möjligt - samma hus, fast en liten del av oss i det liksom :)
 
  • Gilla
Jugend och 2 till
  • Laddar…
Kan vara bra att tänka på, ni kommer inte få bolån på gården utan det heter jordbruks kredit och det är helt andra regler som gäller då. Samt att det är inte alla banker som ger detta. Fick själv lära mig massa om detta när jag köpte gård.
 
Okej!
Handelsbanken har ju lite om jordbruk och skog på sin hemsida som jag läste lite om.. Det är en hel djungel med lån, men hittar inte så mycket om just när det kommer till gårdar. Hur skiljer det sig från ett bolån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.