Ja, jag ska mäta axeln ;) pratar bara lite hypoteser. Men då ska man alltså ha ett mellanlägg till varje klingbredd? För det verkar ju ovanligt med 20mm hål
 
M Magnus Larsson skrev:
Ja, jag ska mäta axeln ;) pratar bara lite hypoteser. Men då ska man alltså ha ett mellanlägg till varje klingbredd? För det verkar ju ovanligt med 20mm hål
Alla klingor jag köper har 30mm hål och kör alla med en och samma 30-20 distansring.
 
Bara ringen är tunnare än klingan så funkar det. Kolla CMT's katalog hos toolbox.se, jag köpte både klinga och distansring från dom till min såg. Har en 15 mm axel och köpte en 15/30 ring. 30 är bra, finns många klingor att välja på.
Har dom inte hemma i lager så fixar dom från Italien på en vecka utan extra cost.
 
Redigerat:
Tack det var det jag menade från början. Aja men då räcker det med en ring då
 
Vectrex, skulle du orka fota din klyvkniv när den är monterad? Jag antar att du kapat av botten på den?
Jag har lyckat tappa bort bulten till min klyvkniv också och fattar inte riktigt hur jag ska få frigång utan att slipa i godset på maskinen. Det är så tight mellan baksidan på klyvknivsfästet och stommen, typ 4mm
 
M Magnus Larsson skrev:
Vectrex, skulle du orka fota din klyvkniv när den är monterad? Jag antar att du kapat av botten på den?
Jag har lyckat tappa bort bulten till min klyvkniv också och fattar inte riktigt hur jag ska få frigång utan att slipa i godset på maskinen. Det är så tight mellan baksidan på klyvknivsfästet och stommen, typ 4mm
Nu har ju jag en AGS 12 som sagt. Ser ut som att jag kapat lite i botten ja.

En AGS 12 grensågblad som har blivit modifierad med kapade bitar i botten, ligger på en arbetsbänk bredvid en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AGS 12 sågblad monterat i såg med synliga kapmärken på metallbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en AGS 12 såg med skärblad som delvis är synligt och skruvdetaljer, tecken på kapning vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klyvkniv med prototypfäste monterat på en bordsågs klinga, omgiven av verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var klyvkniven på plats med ett prototypfäste.
Lyckades inte ställa dess förhållande till klingan på Olas sätt då allt kändes stumt fast skruven var ute, så jag shimsade in den med brickor.
Fick även tillverka en platta med två gängade hål att fästa allt i på baksidan av vaggan så muttrar byggde för mycket.
Det här får va en prototyp med okänd livstid så ska jag bygga 1.0 med lite finare delar och lite tunnare brickor för fininställning. Kniven sitter bra såhär iaf .
Tänkte beställa en fintandad klinga, en lite allround och en klyvklinga i närtiden. Låter det som en vettig setup? Ska komplettera med en notklinga i framtiden också.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
[bild]
Då var klyvkniven på plats med ett prototypfäste.
Lyckades inte ställa dess förhållande till klingan på Olas sätt då allt kändes stumt fast skruven var ute, så jag shimsade in den med brickor.
Fick även tillverka en platta med två gängade hål att fästa allt i på baksidan av vaggan så muttrar byggde för mycket.
Det här får va en prototyp med okänd livstid så ska jag bygga 1.0 med lite finare delar och lite tunnare brickor för fininställning. Kniven sitter bra såhär iaf .
Tänkte beställa en fintandad klinga, en lite allround och en klyvklinga i närtiden. Låter det som en vettig setup? Ska komplettera med en notklinga i framtiden också.
Det ser bra ut. Men att flytta klingan i sidled är relativt enkelt. Lossa skruven och knacka med gummiklubba eller hammare och träkloss på axeln för att flytta den. Jag har ju haft ute min axel helt och bytt lager men den satt hårt fast så jag fick banka rejält.
 
Jag lossade och bankade men det hände inte mycket. Men jag saknade typ 4mm och kunde ändå bara få 1mm den vägen så det kändes inte jätteviktigt. Provade mest för att se om det gick :)
 
Då vart det byggt ett spånutsug också då :D.
Inte så flådigt men det fungerar faktiskt väldigt bra.
Det är ett anpassat dammsugarmunstycke i botten och sen lite aluminiumprofiler med ett lock på som hakar i i underkant och spänns fast med en gammal dörrmagnet för att lätt kunna låssas vid klingbyte.
Hemmagjort spånutsug med dammsugarmunstycke och aluminiumprofiler under en sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort spånutsug med anpassat dammsugarmunstycke och aluminiumprofiler vid cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte ge mig på att 3D-printa spånuppsamlingskonstruktionen till min såg nu. Jag hittade länken till den ursprungliga konstruktionen, den för 50 mm diameter slang. Men då den den var lite för liten så uppdaterades den till 100 mm. Finns det någon 3D-fil för denna som jag kan ladda ner någonstans?
 
niklasekman niklasekman skrev:
Jag tänkte ge mig på att 3D-printa spånuppsamlingskonstruktionen till min såg nu. Jag hittade länken till den ursprungliga konstruktionen, den för 50 mm diameter slang. Men då den den var lite för liten så uppdaterades den till 100 mm. Finns det någon 3D-fil för denna som jag kan ladda ner någonstans?
Hej,

Det verkar inte gå att attacha STL filer här. PM:a mig din mailadress så kan jag skicka den till dig.
 
  • Gilla
niklasekman
  • Laddar…
Jag har ritat på en ny version av spånstosen som 3D-printas. Denna har oval anslutning och tanken är att det skall gå att tvinga dit en 100mm slang. Omkretsen på ovalen är samma som den tidigare cirkulära anslutningen.

Hela iden med detta är att det skall gå att vinkla klingan till 45 grader och inte bara 42 som det gjorde innan. Jag har också rundat av den lite för att förbättra aerodynamiken!
 
  • 3D-utskriven oval spånstos konstruerad för att ansluta 100mm slang och tillåta vinkling av klingan till 45 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-printad spånstos med oval anslutning för 100mm slang och förbättrad aerodynamik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lambr1 och 3 till
  • Laddar…
Tjusigt, är det Fusion360 som ger dessa "bilder"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.