M mlb88 skrev:
Man får värdera om huset en gång i månaden om man vill för att utöka sitt bolån.

Vad man däremot inte får göra är att ändra det amorteringsgrundande värdet oftare än vart 5e år.
Ah, tack! Då lärde jag mig något nytt! :D
 
  • Gilla
fredrik1989 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att med dagens elpriser är den mest värdeökande investering man kan göra är värme systemet och allt som sänker driftskostnader.
Folk kommer att vilja betala mer för hus ju läge driftkostnader det är. Åtminstone efter denna vinter.
Kvar kommer bara att vara att få mäklarna med på banan
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 5 till
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Har ni precis har köpt huset så vänta med större renoveringar. Om ett år kommer ni hitta nya och bättre lösningar eftersom ni bott in er och vet vad som fungerar eller inte. Ni ska kanske byta plats på spisen eller helt byta planlösning? Och 1995 är inget jättegammalt kök…:)
Fokusera luftvärmepumpen och på att känna efter. Pengarna du har till att renovera försvinner inte på 6 månader..:)

Jag har renoverat 3 hus och inget av dem blev som jag tänkte första månaden efter köpet.
 
  • Gilla
Malvis och 8 till
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Instämmer med flera andra.

Fula golv är inget fel.

Trista köksluckor är heller inget fel. Möjligen kan du byta kyl och frys mot nåt nyare som drar mindre el för en tusenlapp på blocket.

Om det är någon gång man ska konvertera till vattenburet så är det nu. Jag skulle definitivt gå på det. Om du är snickare kan du kanske göra en del moment själv, fråga rörisen.

Luftvärmepump är bättre än inget men vi körde på bergvärme och kapade 70 % av elräkningarna.

Det andra med att öppna upp, avvakta lite med det, flytta in och dröm och skissa ett bra tag.

Man får tänka lite "hus eller hämtpizza" när man har 85 % belåningsgrad. Var lite snåla, smarta och långsiktiga.
 
  • Gilla
Floffe och 2 till
  • Laddar…
S
Vi håller på med ett köksbyte nu under hösten och vårt kök är från 1984. Vi har bott i huset i åtta år nu och har innan köket gjort alla ”coola” saker först: ny el, dränerat om, byte av stammar, ny el, takbyte och sånt.
Just det vi bytte fjärrvärmecentralen från -82 till en ny också.
Fungerade kök är liksom inte första prio att byta.
:p

Du kan köpa begagnade vitvaror och hålla liv i köket om det behövs.
 
  • Gilla
PNI och 4 till
  • Laddar…
@
S sinuslinus skrev:
Vi håller på med ett köksbyte nu under hösten och vårt kök är från 1984. Vi har bott i huset i åtta år nu och har innan köket gjort alla ”coola” saker först: ny el, dränerat om, byte av stammar, ny el, takbyte och sånt.
Just det vi bytte fjärrvärmecentralen från -82 till en ny också.
Fungerade kök är liksom inte första prio att byta.
:p

Du kan köpa begagnade vitvaror och hålla liv i köket om det behövs.
Va?! Ni måste vara unika! ;) Alla andra byter t.ex. kök och renoverar toaletterna... Men skiter i att byta de 60 åriga gjutjärns rören som nästan rostat sönder. :crysmile:
 
  • Gilla
Malvis och 3 till
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Är med på vad ni trycker på, har ännu inte upplevt en vinter i villa så möjligtvis svårare för mig att se hur det ser ut under vintrarna.

Idén var att med tanke på att jag har väldigt bra rabatter på allt material, även en del andra yrkesgrupper så hade ett nytt kök kommit bra under vad många andra betalar, och därmed att istället öka värdet på huset 5% så hade det ökat 10% iochmed vad jag betalat för det. Därav kom tanken upp att vi kunde renovera köket och sen eventuellt låna upp och investera i nytt värmesystem. Men där behöver vi kanske tänka om och göra tvärtom istället.

Som sagt så kommer en luftvärmepump installeras och enligt energideklarationens återgärdsförslag så kommer förbrukningen sänkas från 13000kwh till strax under 10000 ink hushållsel/år. Vårt orosmoment är även att vitvarorna är från 90-talet och dels drar mer el men även kryper på deras sista år.
Välkommen till villalivet... Jag bodde i lägenhet i 13 år och jag minns knappt om jag hade elräkningear... Äga och drifta ett hus is a different ballgame...
 
M
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Om banken medger så skulle jag rekommendera att konvertera huset till ett vattenburet system med bergvärmepump alt luft/vattenvärmepump beroende på förutsättningar, framför en köksrenovering. Själva installerade vi en bergvärmepump (Thermia Atlas 3-12 kW) för ett år sedan, har kapat förbrukning från ett årssnitt på 21000 kWh till ca 10000 kWh. Vi bor i en 1.5 plansvilla med källare och fristående garage. Värmer all yta, i källare och garage har vi satt in fläktkonvektorer som ger ett riktigt behagligt klimat och får luften att cirkulera, resten av huset med vattenburna radiatorer.

Värt att tillägga är att vi tog detta beslut efter första vintern i vårt hus efter att ha haft elräkning på 5000kr, ca 3000 kWh, en månad (januari 2021), vilket vi tyckte var dyrt då.
 
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Hur ser taket ut? Bra läge för solceller?
Fönster?
Fasad?

Därefter invändigt
Räkna på om det är vettigt att byta värmesystem (beroende på förbrukning, möjligheter till energieffektivisering etc)
Därefter rum för rum, prioritera vad som är viktigast och kostar mest
Gör ett rum i taget, inte som många som river halva huset, och bor i bästa fall i en "byggbod" flera år.
Räkna dessutom med överraskningar här och där, så vilken budget i har, räkna upp 30%
Och som nämns, räkna inte med att kunna låna på huset framöver
 
Hade definitivt satsat på värmesystemet. Om det är bergvärme ni vill ha tar ni det direkt så länge ni har pengar till det. Inga halvtaskiga omvägar via luft/luft etc. Sedan är det som vanligt, tak, fasad och dränering att se över innan man börjar med det "roliga"...

I dagsläget är det nog tveksamt till om något leder till högre värdering. Svårt att säga med tanke på att det mesta är lite upp o ner.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Hade definitivt satsat på värmesystemet. Om det är bergvärme ni vill ha tar ni det direkt så länge ni har pengar till det. Inga halvtaskiga omvägar via luft/luft etc. Sedan är det som vanligt, tak, fasad och dränering att se över innan man börjar med det "roliga"...

I dagsläget är det nog tveksamt till om något leder till högre värdering. Svårt att säga med tanke på att det mesta är lite upp o ner.
Ska tjafsa emot lite här
Om tak, fönster, fasad är kass är det inte värt ge sig på värmesystemet, menar jag iallafall

Samt gör en uträkning

Jag har 185 kvm, med direktverkande el och 4x8 pool som jag fått ner till 12000 kwh(bara 8000 köpta pga solceller)
Så man bör räkna på det, sen kan såklart el gå upp till 30kr/kwh, men då är vi körde allihop ändå
 
Fairlane Fairlane skrev:
Generellt tycker jag man bör börja med viktiga saker, som att huset har ett bra tak, vettig dränering etc. Sen värmesystemet och sist lyx som nytt kök och golv, om de fungerar, men mäklaren vet ju vad som säljer på platsen i fråga.
Ta köket sist. Det är ren lyx och smaken är som baken. Kostar du på 200 tusen och nästa ägare inte gillar färg/ stil börjar de om med 200 tusen på ett tyckande i onödan... Men ett säkert tak och värmesystem behöver alla liksom dränering. Det viktiga är att huset är säkert och komfortabelt att bo i .
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Ska tjafsa emot lite här
Om tak, fönster, fasad är kass är det inte värt ge sig på värmesystemet, menar jag iallafall

Samt gör en uträkning

Jag har 185 kvm, med direktverkande el och 4x8 pool som jag fått ner till 12000 kwh(bara 8000 köpta pga solceller)
Så man bör räkna på det, sen kan såklart el gå upp till 30kr/kwh, men då är vi körde allihop ändå
Vi behöver inte tjafsa, jag håller med dig. Dåligt formulerat av mig.
 
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Renovering i syfte att "öka värde" är som att kasta pengar i sjön.
Det fins ingen naturlag som säger att framtida köpare värderar din renovering högre än kostnaden för renovering.
Satsa på renovering som tryggar framtida livslängd, ekonomi och funktion.
Tex. värmesystem, isolering, yttertak/vattenavrinning, fönster/dörrar mm. Du får då ett bättre boende och lägre boendekostnad på sikt.
Kosmetisk renovering ger ingen märkbar värdehöjning. I bästa fall värdehöjning motsvarande kostnaden.
Lycka till
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Ska tjafsa emot lite här
Om tak, fönster, fasad är kass är det inte värt ge sig på värmesystemet, menar jag iallafall
Kass som i murkna eller kassa som i läcker värme? Värmepumpar har om något kortare återbetalningstid ju sämre isolering man har. Men det är klart mögel och rasrisk måste prioriteras över pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.