Det verkar vara vitt skilda uppfattningar om vad som är rimligt och inte.

Rekommendationerna man kan hitta här och var för konsumeter är entydiga
(t.ex. http://www.husohem.se/Global/Info/Hantverkaravtal.pdf)

"Betala inte i förskott utan när arbetet är klart."

(om delbetalninga) "Betalningen bör vidare vara knuten till utförda moment och betalningen skall aldrig ske i förtid!"

Så det är väl lite märkligt att den "praxis" som ibland tillämpas ser ut som det gör?

Det som gör mig obekväm med de betalningsvillkor som jag fick (men inte godkänt) är att jag är jag blir tvingad att betala 50% av anbudsumman efter 10 dagar, oavsett hur arbetet fortskrider. Det kan ju resultera i en avsevärd förskottsbetalning om arbetet går långsamt eller helt stannar.

Enligt hantverkaren bör arbetet ta ca 3 veckor, men ska säkert vara färdigt inom 4 veckor.

Vore det inte mer rimligt att ha en betalningsplan där 50% faktureras när man gjort färdigt ett moment som motsvarar ca halva jobbet, med kort betalningstid 1-2 dagar om så önskas, och de övriga 50 % när arbetet är helt klart och godkänt? I båda fakturorna görs ROT-avdrag för arbetet som faktureras? Denna lösningen skulle kännas betydligt mer bekväm för mig som konsument, och den skulle inte skilja sig betydligt från den ursprungliga betalningsvillkoren om arbetet fortskrider som lovat (något mindre framtung dock). Hur skulle denna lösning se ut från hantverkarens sida?

En fråga är förstås vilket moment är halvvägs under normal arbetsgång? Golvet färdiglagt med golvvärme och klinker?

--

Texten ovan svarar nog på några av de frågorna som dök upp:

Ericc: Hade du tyckt att det varit rimligt utan ROT-avdrag?
Nej, det är är egentligen situationen att tvingas betala något man inte har någon aning om som är problemet.

andersmc: Hur lång tid beräknas arbetet ta?
3-4 veckor
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, det finns det ju...

ROT-avdraget får ju inte göras förrän arbetet är avslutat.:surprised:
Hur snabbt får man som hantverkare kompensationen för ROT-avdraget?
 
namakemono skrev:
Hur snabbt får man som hantverkare kompensationen för ROT-avdraget?
När kunden betalt fakturan ska ansökan göras till RSV och då har det tidigare tagit ca. 10 dagar.
Har hört någon nyligen som sa att man nu kan söka det via internet och att det då ska ta 5 dagar men jag vet inte med säkerhet att det fungerar så.
 
Jag tycker trådskaparen har helt rätt i sin oro över betalningsplanen. Det finns en enkel regel att följa om man vill slippa problem och det är att ALDRIG betala för saker man inte fått. Kan man inte enas om att betala hela summan i efterskott (vilket konsumenten förstås alltid måste sträva efter, rimligt eller inte) - gör det enkelt för er - betala materialet när det finns hos er. Betala för själva badrumsbygget etappvis och då baserat på nedlagda timmar.

Det kan möjligen vara värt att betänka att få firmor tar över redan gjort arbete när tätskiktet ligger på plats - det kommer man säkert vilja göra om för att lämna garanti på arbetet. Detta kan ju också påverka betalningsplanen i den meningen att man vill klumpa ihop moment efter/ink tätguckat. En bra milstolpe i projektet kan därför vara precis innan tätgucka ska på. Nästa milstolpe kan vara när kakel etc är på plats och det är dags för slutmontering.

Vad gäller betalningstiden så skrev någon att det är 30 dagar som gäller om inte annat anges. Det känns inte rätt. Visst sjutton är det 10 dagar som gäller om inte annat anges? Det är jag rätt säker på.

Namake....glöm de 50 procenten, hitta andra milstolpar enligt ovan.
 
Om jag inte tar helt fel så ska privatpersoner betala när arbetet är slutfört utan dröjsmål, det är mellan företag som det är 30 dagar som gäller (om inget annat avtalats)
www.konsumentverket.se/
 
Gör upp med hantverkaren vad som ska vara klart efter 10 dagar och skriv in att är inte samtliga punkter klara så håller du inne betalningen, är allt klart så betalar du OMG.
Be också att du får vara med och kontrollera fallet INNAN tätskiktning, verkar som om 90% av badrummen i trådarna har bakfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.