Ska totalrenovera ett mindre badrum med kakel och klinker + nytt porslin etc. Har varit i kontakt med en hantverkare som gav mig följande betalningsvillkor:

När arbetet påbörjas faktureras 50% av anbudssumman med 10 dagars betalningstid, resterande 50% faktureras när arbetet är klar med 7 dagars betalningstid. ROT-avdrag görs på slutfakturan.

Jag anser inte detta rimligt, eftersom det innebär att jag kommer att faktureras på 2/3 av min totala kostnad (med ROT-avdrag) innan arbetet knapp påbörjats. Själv har jag principen att bara betala för utfört arbete och material som inkommit. Samtidigt känner jag mig ovillig att betala för rivning eller något halvfärdigt.

Jag berättade detta för hantverkaren som då uppträdde väldigt förvånad, och han menade på att han följer branschens praxis, och av hans mångfald av kunder är jag den enda som har opponerat mig mot detta. Han menade också att jag förmodligen är överförsiktig, men att jag skyddas av Konsumenttjänstlagen, plus att ca 50% av arbetet är gjort efter de 10 dagar då första fakturan ska vara betald. Är detta praxis?

Jag gav som möjlighet att betala något delmoment är det är helt klart, t.ex. golvet, men det nappade han inte på.

Jag förstår förstås hans situation, han kan ju inte vara säker på att jag är seriös och betalningsförmögen när allt till sist ska betalas. Kan/bör man ordna någon slags garanti för att pengarna finns tillgängliga? Hur går man tillväga i så fall?
 
Ericc
namakemono skrev:
Ska totalrenovera ett mindre badrum med kakel och klinker + nytt porslin etc. Har varit i kontakt med en hantverkare som gav mig följande betalningsvillkor:

När arbetet påbörjas faktureras 50% av anbudssumman med 10 dagars betalningstid, resterande 50% faktureras när arbetet är klar med 7 dagars betalningstid. ROT-avdrag görs på slutfakturan.

Jag anser inte detta rimligt, eftersom det innebär att jag kommer att faktureras på 2/3 av min totala kostnad (med ROT-avdrag) innan arbetet knapp påbörjats. Själv har jag principen att bara betala för utfört arbete och material som inkommit. Samtidigt känner jag mig ovillig att betala för rivning eller något halvfärdigt.

Jag berättade detta för hantverkaren som då uppträdde väldigt förvånad, och han menade på att han följer branschens praxis, och av hans mångfald av kunder är jag den enda som har opponerat mig mot detta. Han menade också att jag förmodligen är överförsiktig, men att jag skyddas av Konsumenttjänstlagen, plus att ca 50% av arbetet är gjort efter de 10 dagar då första fakturan ska vara betald. Är detta praxis?

Jag gav som möjlighet att betala något delmoment är det är helt klart, t.ex. golvet, men det nappade han inte på.

Jag förstår förstås hans situation, han kan ju inte vara säker på att jag är seriös och betalningsförmögen när allt till sist ska betalas. Kan/bör man ordna någon slags garanti för att pengarna finns tillgängliga? Hur går man tillväga i så fall?
Hade du tyckt att det varit rimligt utan ROT-avdrag?Skillnaden är att DU sparar pengar med ROT- avdrag

Jag tycker den är rimlig, kanske lite tajt. Om du ska ha det badrummet besiktigat så bör du se till att ha beställt en besiktningsman som kan besiktiga direkt när det är klart. Se till att hålla inne c.a 10% tills badrummet har blivit godkänt.

Kom med ett motbud och försök mötas halvvägs, men någon större skillnad på betalningsplan går han nog inte med på.
Verkar du nöjd med honom och fått/tagit referenser som är bra så tycker jag att du ska köra.
 
Ekonomiska termen är "a conto" och brukar vara vanligt när jobbet går över en viss summa. I cateringbranchen är det mer eller mindra standard för belopp som överstiger 10 000kr. Huruvuda det är praxis i VVS-branchen kan jag inte svara på, men precis som Ericc tycker jag att det verkar rimligt.

Skulle det uppstå problem har du fortfarande 50% av betalningen att hålla inne.

En annan lösning är ju såklart att ta in en annan hantverkare....
 
Ingen av Er vet ju egentligen om den andra parten går att lita på så är det ett problem får man väl försöka mötas nånstans i mitten eller välja nån annan. Med tanke på alla dåliga badrumsrenoveringar man läser om både här och annorstädes skulle jag vara väldigt tveksam till att betala något som ännu inte är utfört. Jag skulle inte heller betala 50% av en bil utan att få se och provköra den om säljaren är en firma jag inte känner. Praxis i branschen är inget starkt skäl, speciellt inte i en bransch där man sätter kakel/klinkers :D
 
Det man inte vet är hur attraktivt jobbet är och hur mycket hantverkaren har att göra.

Har mycket svårt att tro att någon av de större firmorna skulle kräva dessa betalningsvillkor.

Men det är en prisfråga, de större firmorna tar kanske lite mer betalt.

Tänk om det blir fel på fallet, vilket inte är ovanligt.
Har man då inte betalat något, kan man antingen
1 Få det rättat ordentligt
2 Pruta riktigt ordentligt, säkert runt bortåt 30-40ksek

Har man betalat i förskott saknar man förhandlingsutrymme.

Sedan är det både lättare och svårare att ha med de stora firmorna att göra, men det man vet är att de för det mesta alltid är korrekta.
 
Jag skulle kunna tänka mig att betala för materialet när det finns på plats, och sedan när jobbet är färdigt så hantverkaren betalt för det som han/hon utfört. Om det är ett stort jobb över lång period så hade jag delat upp betalningen i delmoment.

Dessutom så är det 30 dagar som gäller som betalningstid om inget annat anges, så om han vill ha 50% när arbetet påbörjas så ändra 10 dagar till 30 dagar så lär badrummet vara färdigt innan du skall betala fakturan. Om inte så se till så du får in ett slutdatum när det skall vara färdigt och ett FETT vite som svider i skinnet på hantverkaren om han/hon inte blir klar till dess.

Om vi nu skulle leka med tanken att du inte införskaffade något material utan hela summan bara var arbetskostnad, så kommer hantverkaren få hela beloppet inom 10 dagar från påbörjande. Dels 50% från dig och resterande 50% från skatteverket och slutfakturan skulle vara på 0 kronor. Så har du otur och det är en bluffare så har han fått alla pengar för arbetet bara för han varit där någon timme en dag och påbörjat arbetet. Och efter det så har du inga som helst påtryckningsmedel mot honom längre....

Min hantverkare kom och fixade tättskiktet i min tvättstuga den 2 Januari och jag har ännu inte fått någon faktura att betala, så vad som är praxis skiljer sig åt en del...
 
Gladh skrev:
Min hantverkare kom och fixade tättskiktet i min tvättstuga den 2 Januari och jag har ännu inte fått någon faktura att betala, så vad som är praxis skiljer sig åt en del...
Det är min erfarenhet också, rörmokaren som fixat vår golvvärme och vårt badrum och köket har alltid fakturerat i efterskott, ibland har det dröjt ett par månader och det har varit summor långt över 20 000 pix. Detsamma gällde snickaren som hjälpt oss och takläggaren, båda dom gjorde klart antingen hela jobbet (taket) eller tog betalt för avgränsade delmoment (snickaren) men ingen krävde en krona i förskott. Tänkte inte på det i mitt tidigare inlägg faktiskt, men när jag nu kom på det så skulle jag vara än mer bestämd på att inte betala för arbete i våtrum innan det är gjort OCH besiktat.
 
Ericc
Jan-Å skrev:
Jag skulle inte heller betala 50% av en bil utan att få se och provköra den om säljaren är en firma jag inte känner. Praxis i branschen är inget starkt skäl, speciellt inte i en bransch där man sätter kakel/klinkers :D
Nu var ju tanken i detta fall att 50% skulle betalas 10 dagar efter arbetet färdigställts.

I vilken bilhall kan du hämta ut och köra bilen i 10 dagar och sedan betala resterande 50%?
 
Är inte en av förutsättningarna för ROT-avdrag att man inte får göra avdrag (dvs fakturera) för arbete som inte ännu utförts? Material kan jag förstå om man måste köpa in i förväg, men inte arbete.
 
Gladh skrev:
Dessutom så är det 30 dagar som gäller som betalningstid om inget annat anges, så om han vill ha 50% när arbetet påbörjas så ändra 10 dagar till 30 dagar så lär badrummet vara färdigt innan du skall betala fakturan.

Men nu hade han ju angett att det var 10 dagar som gällde... :rolleyes::surprised:

Personligen fakturerar jag alltid med betalningsvillkor på 10 dagar och har lite svårt att se varför jag skulle ge kunder en längre kredittid för något de redan fått... :blushing:

I fall liknande TS så beror det lite på från fall till fall hur man går tillväga.
Har jag koll på kunden så fakturerar jag allt när det är färdigt men i annat fall ser jag till att få betalt för materialet Innan jag startar arbetet...

Jobba gratis har man ju tvingats göra någon gång, men att dessutom behöva betala någon annans material ur egen ficka är mindre kul faktiskt... q(;^;)p
 
Om det där är praxis kan man nog diskutera. Väldigt lokalt, kanske. Jag har aldrig någonsin betalat på annat sätt än i efterskott, när hela jobbet varit klart.
Om det är ett utdraget arbete, med mycket materialinköp för hantverkaren, kan man tycka det är rimligt med någon slags lyftplan, så kunden betalar lite efter hand. Dock ska man se till att aldrig ha betalt alltihopa innan arbetet är garanterat klart.

Hur lång tid beräknas arbetet ta? Om det handlar om en vecka kanske det inte är så farligt. Då är ju arbetet klart när det är dags att betala den första fakturan. Men om hantverkaren bara åker dit och ställer en säck med kakelfix i ert badrum och sedan inte visar sig på en månad, då är det inte så kul att ligga ute med halva beloppet.
Det finns heller ingen anledning att inte dra ROT-avdraget på den första fakturan.
 
andersmc skrev:
Det finns heller ingen anledning att inte dra ROT-avdraget på den första fakturan.
Jo, det finns det ju...

ROT-avdraget får ju inte göras förrän arbetet är avslutat.:surprised:
 
namakemono skrev:
Ska totalrenovera ett mindre badrum med kakel och klinker + nytt porslin etc. Har varit i kontakt med en hantverkare som gav mig följande betalningsvillkor:

När arbetet påbörjas faktureras 50% av anbudssumman med 10 dagars betalningstid, resterande 50% faktureras när arbetet är klar med 7 dagars betalningstid. ROT-avdrag görs på slutfakturan.

Jag anser inte detta rimligt, eftersom det innebär att jag kommer att faktureras på 2/3 av min totala kostnad (med ROT-avdrag) innan arbetet knapp påbörjats. Själv har jag principen att bara betala för utfört arbete och material som inkommit. Samtidigt känner jag mig ovillig att betala för rivning eller något halvfärdigt.

Jag berättade detta för hantverkaren som då uppträdde väldigt förvånad, och han menade på att han följer branschens praxis, och av hans mångfald av kunder är jag den enda som har opponerat mig mot detta. Han menade också att jag förmodligen är överförsiktig, men att jag skyddas av Konsumenttjänstlagen, plus att ca 50% av arbetet är gjort efter de 10 dagar då första fakturan ska vara betald. Är detta praxis?

Jag gav som möjlighet att betala något delmoment är det är helt klart, t.ex. golvet, men det nappade han inte på.

Jag förstår förstås hans situation, han kan ju inte vara säker på att jag är seriös och betalningsförmögen när allt till sist ska betalas. Kan/bör man ordna någon slags garanti för att pengarna finns tillgängliga? Hur går man tillväga i så fall?
Om det är praxis kan jag inte svara på men jag känner till en hel del småfirmor som praktiserar varianter av denna hantverkares betalningsplan. Och jag tycker det är rimligt att båda parter tar en risk. Varför ska hantverkaren (om vi nu utgår ifrån att det är en seriös firma) stå för hela risken? Likväl som det finns många rötägg som utger sig för att vara hantverkare så finns det många kunder som efter avslutat och väl utfört arbete hittar anledningar till att inte betala.

I detta fallet tycker jag dessutom att det är ganska milda krav från hantverkaren. Om du har 10 dagar på dig att betala dom första 50% efter påbörjat arbete lär det stämma ganska bra med kostnaderna för det arbete som hantverkaren utfört så långt. Sista 50% borde du väl inte ha några invändnignar mot? Är jobbet inte klart och godkänt betalar du inte.
Är jobbet klart och godkänt finns det väl egentligen ingen anledning att inte betala med en gång?
 
Ericc skrev:
Nu var ju tanken i detta fall att 50% skulle betalas 10 dagar efter arbetet färdigställts.

I vilken bilhall kan du hämta ut och köra bilen i 10 dagar och sedan betala resterande 50%?
Nej tanken var att fakturera 50% av kostnaden samma dag som arbetet påbörjas med 10 dagars betalningstid utan någon som helst garanti för att arbetet är ens i närheten av att vara färdigt till 50% :rolleyes:

Förstår inte kommentaren om bilhallen :confused: Det Du svarar på har jag aldrig skrivit, läs inlägget innan Du kommenterar.
Det som står är att jag inte skulle betala 50 % i handpenning för en bil som jag inte sett och inte provkört OM jag inte kände till firman.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men nu hade han ju angett att det var 10 dagar som gällde... :rolleyes::surprised:

Personligen fakturerar jag alltid med betalningsvillkor på 10 dagar och har lite svårt att se varför jag skulle ge kunder en längre kredittid för något de redan fått... :blushing:

I fall liknande TS så beror det lite på från fall till fall hur man går tillväga.
Har jag koll på kunden så fakturerar jag allt när det är färdigt men i annat fall ser jag till att få betalt för materialet Innan jag startar arbetet...

Jobba gratis har man ju tvingats göra någon gång, men att dessutom behöva betala någon annans material ur egen ficka är mindre kul faktiskt... q(;^;)p
Det kan jag köpa, har Du levererat materialet in i mitt hus så kan jag tänka mej att betala det direkt. Jag kan betala 50% av anbudskostnaden efter 10 dagar också MEN det förutsätter att arbetet är riktigt utfört och klart till ca 50%. Det finns det ingen garanti för i det redovisade avtalet, det reagerade jag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.