Bra fundringar.....som jag egentligen inte hade tänkt gå in på i denna tråd, MEN tanken är;

Jag/vi renoverar (eller piffar upp....kallat vad ni vill) huset medan mor och far bor kvar. Istället för att flytta ut så kommer föräldrarna bo kvar medan vi gör iordning huset allt eftersom. Det är inte direkt så att vi ska ta ALLT på en gång så att det inte ska gå att bo kvar.

Tanken är att jag lägger ner pengarna på kostnader i samband med renovering (material, jobbet gör jag/vi själva).....och köper loss huset när man inte har så mycket utgifter kvar till detta. När vi tar över huset ska föräldrarna bo kvar och betala endast räntan (som en hyra) medan vi betalar det andra.

Mina föräldrar känner att de vill flytta till en lgh utan underhåll och skötsel med ved, målning av hus, trädgård m.m. och vet att det finns goda möjligheter att få ganska bra betalt för huset. Problemet är att han inte vill eller orkar lägga ner sig på huset, för att få bra betalt och tycker därför att det är bättre att vi (jag och han) försöker få till något bra för oss alla. Och därför lade jag in denna tråd för att få lite tips och råd om vilka renoveringar som är vettiga att göra för att piffa upp huset.
 
harry73
Hur är det med fastighetskatt för ett hus som man hyr ut?
 
Är du den enda arvinge? Finns det inga syskon,halvsyskon som har del i framtida arv och kan betrakta din "rabatterade" huspriset som att du fick förskott på arvet ? Det kan annars blir så dumt att du investerar pengar i huset och köper den billigt men andra arvingar kan kräva dej på sin andel i arvet när den tiden kommer och det blir långa diskusioner om hur mycket du har lagt på huset osv .... och kan kanske bli sura redan idag?
Köp huset och renovera först när du äger den :). Säljer du huset senare med vinst så får du dela vinsten med föräldrarna ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.