Hej allihopa, det är så att jag planerar att renovera upp lite i en flygelutbuggnad som står intill en villa. Hela flygeln i sig är 80 kvm men jag har inte användning för hela ytan så jag har tänkt bygga upp en innervägg och göra ett nytt rum på ca 20-25 kvm.
Har dock lite problem med el, det finns för närvarande ett uttag där nere och jag kommer behöva fler, men dels är det uttaget bara på 6A och dessutom har jag hört att elen i huset är gammal och inte så bra. Kan inte mycket alls om sånt, men fick höra att jag kan dra nya ledningar och säkra upp till 10A där nere. Men kommer det utgöra stor belastning på husets el? Om inte det skulle gå, finns det i så fall något annat sätt att göra med elen?

Lägger upp lite bilder på rummet här nere, har tänkt att det lilla rummet på 20 kvm ska vara mot de 3 fönstrena och balkongdörren.
Vill gärna ha era synpunkter på vad ni tycker om att renovera där, ifall det ens skulle bli bra eller om jag kanske borde lägga ner min idé.

Mvh C/
 
  • stora rummet 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stora rummet 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stora rummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Infällda uttag i den nya väggen skadar nog inte. Sen blir rummen mycket trevligare med bra belysning. Skulle rekommendera två spotlightsskenor (230V) med dimmers. Planerade Ca 1,5 meter ut från långväggarna parareellt med dessa. Kanske lamputtag ovanför fönstren och vägguttag klamrade med kulo på ytterväggen. Samt ett eller två lamputtag med krok centrerat i taket. För typ ljuskrona.
Självklart ska du ju anlita en elektriker. ;)
 
Hm, låter som en del jobb, hade inte förväntat mig annat i och för sig haha. Men har du någon gissning på vad det skulle kosta att fixa allt det där.
Och tror du ens att det går, elen är ju som sagt dålig i huset så ja...:)
 
katapult skrev:
Hm, låter som en del jobb, hade inte förväntat mig annat i och för sig haha. Men har du någon gissning på vad det skulle kosta att fixa allt det där.
Och tror du ens att det går, elen är ju som sagt dålig i huset så ja...:)
Allting går. Sen hur mycket av den befintliga elen man får byta är svårt att säga.
Billigast är såklart att bestämma sig exakt hur man vill ha det innan man börjar och sen köper så mycket material själv som möjligt. Sen konkurrensutsätta elektrikerna på tex bello.se eller andra likvärdiga sidor... Finns många billiga elfirmor. Det gäller att hitta dem. ;)
 
Har någon sett över elinstallationen på länge? Om elen är riktigt gammal o risig finns det risk för att elektrikern inte vill ta i det utan att byta större delen, inkl centralen, men så illa kanske det inte är?
Äldre strömbrytare etc var klassade för max 6 A, men kablarna bör tåla en 10 A säkring så det beror på.
Någon ökning av "belastningen på huset el" borde du inte behöva bekymra dig om, om du inte tänker installera en elpatron el .dyl där ;)
 
Hm, huset är från 1930 har jag för mig, men har ingen aning om ifall elen är kollad på länge!
Har fått höra samma sak, att 10A säkring borde funka, men man kan väl aldrig vara helt säker.
Men antar att det kostar en del att byta ut hela elcentralen? :O
 
Är elen från 30-talet så bör allt bytas!

//Patrik
 
På 30- talet använde man ledningar med isolering av tyg och ngn. sorts gummiblandning. Dessa ledningar är idag extremt dåliga, gummit är numera ofta pulvriserat. Ledningarna fungera skapligt så länge man inte rör dem, även kraftiga vibrationer i huset (typ hammaslag vid ombyggnad) kan rubba isoleringen så att det blir kortslutning.

Om det är sådana ledningar så är det väldigt hög tid för byte.

Jag vet inte riktigt när "moderna" ledningar började användas, jag vet att i vårt fritidshus i Jämtland som byggdes 1955 så är det ledningar med modern isolering som verkar lika bra som om den vore ny.

Men om huset i den här tråden är byggt på 30- talet och har "gamla ledningar" så är det stor risk att det är originalinstallationen som är kvar, det är i så fall hög tid att byta ut ledningarna, framförallt om det skall renoveras i huset.
 
Slutet av 50-talet - början av 60-talet har jag fått bilden av att FK började användas.

//Patrik
 
Vårt hus hade el från 30-talet, så fort man plockade lite runt dosor och liknande när renoveringarna startade så började kortslutningarna, i stort sett öppna ledare i många av dosorna då all isolering fallit av, ett under att kåken inte brunnit upp.... Sen är det inte helt enkelt att dra ut skit-trådarna ur de gamla rören och få in ny FK, så på vissa ställen satt sig tråden så hårt att det var nya rör som gällde, eller utanpåliggande. De gamla plåtdosorna är ju inte helt roliga heller, apparaterna sitter ruttet med bara klorna i dessa så då kanske dessa också behöver bytas. Så i värsta fall kan du åka på en rejäl sanering när man väl börjar dra i eländet. Men å andra sidan skulle jag inte vilja ha kvar den gamla installationen så...
 
Hm, alltså det låter ju lite krångligt att byta ut hela elen i huset, kan man göra något separat för bara rummet. Har ni något förslag på vad som skulle vara enklast?
 
Jag tror att någon på plats behöver bedöma det först. Det finns väl en chans att förra ägaren låtit göra en översyn, vem vet.
Du bör kunna få en indikation utifrån åldern på alla befintliga strömställare och uttag - plast eller bakelit? Någorlunda modernt?
Med strömmen avslagen kan du också öppna ett par kopplingsdosor och känna på ledarna. Sprickfri fräsch PVC, tyg eller nåt annat?
Efter det kanske det går att bedöma ifall gruppen kan säkras upp till 10 A.
Sedan kan fler uttag monteras efter behov, beroende på hur hårt belastad gruppen redan är.
 
Man kan ju enkelt säga att om du känner behov av att säkra upp den delen till 10A och vet med dig att elen är dålig så bör man nog byta alla ledningar som tillhör aktuell säkring, ända från centralen.
 
Du kan ju byta ut elen på den gruppen som är för det rummet och sedan skriva en lapp och sätta på kylskåpet om att även resten av elen ska bytas ut i sinom tid.

Har en kund som har gamla OVIR-kablar i sitt hus, men som byter trådarna ett rum i taget. Det tillvägagångssättet funkar ju, mycket bättre än att låta det vara!

//Patrik
 
Bor Du i huset?
Trästomme?
Med el i ett skick som Du inte vet hur det är, men misstänker att det är risigt?

Hoppas Du har bra försäkringar då. El är faktiskt inte att leka med - det har vållat åtskilliga bränder och därmed även dödsfall.

Du behöver definitivt anlita en yrkesman som hjälper Dig att avgöra standarden på Din anläggning.

Ansvaret för att elen är säker i Ditt hus vilar på Dig, ägaren, ingen annan. En del i detta ansvar är att elanläggningar behöver kontrolleras med viss regelbundenhet, och ibland behöver ledningar bytas, ibland apparater (strömbrytare, vägguttag etc). Dett är inte konstigare än att tak behöver bytas ibland. Skillnaden är att man lättare ser när taket börjar läcka, och att det oftast går att torka upp eller byta lite trä som börjat ruttna, men på elen blir det mer fatalt - kortslutning eller glappkontakt som gör att det blir för varmt i en dosa så att det antänder torrt trä och papper som ligger mot sågspån...

Förslag: steg 1, IDAG: Skaffa bra brandvarnare, kanske flera som kommunicerar så att om en känner rök piper alla - se till att en finns där Ni sover., (eller testa de Ni kanske redan har...) Ta detta på allvar!!!

Steg 2, snarast: Ta dit en elbesiktningsman för att få en statusbedömning av anläggningen

Steg 3, ta dit en elfirma som åtgärdar ev brister - om läget anses alltför illa vid besiktning kan det bli aktuellt att stänga av delar eller hela anläggningen (ta ur vissa proppar kanske) tills reparation är klar. Detta kan kosta, ja. Värsta scenariot är väl att hela anläggningen bedöms farlig och behöver bytas snarast, i så fall gissar jag att storleksordningen 100 000 kan vara rätt "härad", men ta in priser från olika firmor. Givetvis blir det stor skillnad om ditt hus har 3 rum eller 9. Fördelen är att Ni kan passa på att höja upp huset till modern standard, med fler uttag och bättre belysning. Dessutom kan det ju vara läge att höja barnsäkerheten.

Att bo kvar med huvudet i sanden som en struts är inget alternativ! Skulle huset brinna ner (och ni själva överlever) kan det i värsta fall bli så att försäkringen inte gäller om Du inte gjort (låtit göra)det underhåll/den besiktning som kan anses rimligt att låta utföra...

Inser att detta kan kännas som en bitter kalk att svälja, men Ni har faktiskt inget alternativ om Ni inte skall gå över till fotogenlykta, dunsovsäck och trangia-kök. Kylskåp/Frysbox brukar bli problemet, liksom det blir svalt frampå hösten...

I värsta fall kan det bli så att Ni måste låna på huset/höja lånet, men rimligtvis borde det i alla fall gå att resonera med banken att arbetet höjer husets värde, och därför borde få läggas på just huslånet.
Lycka till, Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.