A
Stötte på denna rackare igår kväll.. funderar på om det är elen från proppskåp och ut från fastigheten. Om jag inte minns fel så skulle en tjock elkabel ut från husets ena långsida när dem grävde längst fasaden.

En upptäckt elkabel inbyggd i grå betong och grus under renovering, med spekulationer om ytterligare kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur att man missade den, ligger ganska högt upp strax under betongen så jag får försöka skala av lite lätt innan runt om kring för säkerhets skull. Kan det ligga en till tro?
 
Kämpigt projekt men kul att följa :)
 
Jag hade bilat upp ett schakt under väggen och bytt ut hela det röret på en gång. Känns som att det kommer bli mer bekymmer i framtiden om du skarvar på båda sidorna och har kvar det gamla i mitten. Bila upp och sätt dit en ny T-koppling och skarva ovanför plattan istället?
 
A
Jag funderar på det faktiskt.. har tvättstugan på andra sidan med klinker som jag helst slipper borra upp annars hade jag borrat upp på andra sidan också en bit..
Om jag schaktar under kommer man åt då med att skruva dit muff och liknande? Jag har dessutom bef avloppet i garaget som går ihop på andra sidan tänkte kapa av, täppa igen och göra en ny koppling från huvudstammen istället.
 
A
Det går framåt! Vinkelslipen pajjade så jag behöver reklamera denna till en ny alt byter till en annan. Nu är planen att kapa upp armeringsjärnen och sedan ytterligare bila runt rören lite så jag kommer åt bättre när jag väl ska kapa av/lyfta upp dessa. Renoveringsarbete med armeringsjärn och rör synliga i en uppbruten betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir en del kross över ska sortera upp detta sen så jag kan använda det mesta till att fylla igen upp till 5cm ca som det tidigare var. Renoveringsarbetsplats med blåa säckar fulla av krossat material, verktyg och armeringsjärn på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
liten uppdatering.. bilar fortfarande nen det går framåt, milstolpe ikväll kan man säga.
Här e man nu! Fick tips om att schakta under för att komma åt och skarva rören men blir svårt att koppla då de går ihop precis under väggen!..

På lördag tänkte jag om tiden finns öppna upp på andra sidan och försöka få ut försiktigt nå några klinker plattor med minimal skada för att kunna bila upp lite och komma åt röret för att enklare kunna skarva nytt..

Dock blir huvud uppgiften att kapa av strax efter kopplingen till stammen från övervåning så jag får bort all gammal rör mot pannrummet och till brunnarna så röris direkt kan koppla på allting under så få timmar som möjligt :)
Avbruten betonggolv med exponerade rör och grus vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla rostiga rör som löper under en betongvägg i en grusfylld grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Armeringsjärn sticker upp ur uppbruten betonggolv med byggavfall och rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänkte återsnväbda armeringsjärnen så gott det går
 
A
Milstolpar! Börjar förstå den ångest folk får när man pratar om att byta stammar... Sjukt jobbigt och tar tid! Men det går framåt och dem stunderna när man lyfter bort ett rör och det är helt igenkloggat med gammal olja eller spricker jättelätt för att det är så sprött får en att tagga till!! Har en befintlig brunn som går från pannrummet och ut till garaget, sjukt omständigt att bila ut ett rör genom vägg..


Bilar upp längst brunn, sätter ett nytt minst 20cm från väggen. Kommer täppa igen befintlig rör för att bila upp ett nytt spår till det redan bilade röret i samma rum, det är ca14cm djupt till armeringsjärnen (som rören ligger under)och längden är ca 2m, brunnen går ner ca 10 cm det ger minst 3-4cm fall på två meter vilket bör vara ok! Hoppas på det annars får jag öppna upp några armeringsjärn för att komma lite djupare. En uppbruten betonggolv i ett garage med synligt rörarbete och armeringsjärn, grus och byggavfall runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsvy av ett gammalt, igentäppt och rostigt rör omgivet av små stenar, som illustrerar renoveringsutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igenkloggat avloppsrör som är öppnat för visning, omgivet av grus och betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbilat betonggolv i ett pannrum med synlig avloppsbrunn och spår efter rörledningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Grymt bra jobbat, vad du får slita med alla armeringsjärn! Ibland drygt att saker och ting har gjorts ordentligt :)
 
Nu har du redan gjort grovjobbet. Men ska du bila upp mer så hade jag rekommenderat en betongkap. Ser ut som en gigantisk vinkelslip typ. Kapar betongen som smör och även armeringsjärnen på ett enkelt sätt. Sen är det bara att lyfta ur "kakorna" du kapar upp.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja det det väldigt praktiskt... Ja lite bilning kvar dock inte helt under armeringsjärnen utan strax ovanpå för att spåra upp till nya brunnar som ska ner till grenrören som ska sitta i stammen. Sen blir det lite meck med t kopplingen från stammen i övervåning som går strax intill väggen. Funderar att schakta 10-15cm + väggens bredd (bara sten och jord där nu) för att borra ett hål från andra sidan lite snyggt för att sedan kapa denna och typ slå ner den bef t kopplingen. Sen är förhoppningen att man hyfsat enkelt kan skarva på den nya :)

När vi väl renoverar förråd då byter jag avloppet där också och då finns det ny plast från andra sidan redan.
 
A
Ja alltså man börjar bli lite less på all bilande . Får man effektiv tid 2timmar så hinner man göra en hel del så det går ändå framåt, har nog gått ner 3kg i samband med detta.

Rörmokaren var här och vi har en plan, väldigt behjälplig och trevlig. Jag höll på ramla av stolen när jag fick priset på en purus bigg från en internetleverantör . . Någonting säger mig att detta projekt kommer kosta mer än vad jag tänkte. Rörisen ska hjälpa med att köpa in en brunn till mig i samband med detta så lite billigare blir det iaf.

Nu har man spårat ny väg i pannrummet så denna del är klar! Nydragen ränna i betonggolv med installerad avloppsrör-del och närliggande byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska få ut denna brunn Nyspårad väg i betong för rörinstallation i pannrum, med synlig avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samt göra ny plats gör ny brunn till bastun sen hål i förrådet för att komma åt t kopplingen så kan man äntligen börja gjuta betong:)

En fråga, ska/bör/kan man återanvända allt som man bilat upp eller tätar det inte tillräckligt? Har mark radon så den vill man ju gärna hålla nere så mycket som möjligt.
 
A
Nu har man bilat klart! Mer eller mindre ska bara skala av yttersta fin betongen runt blivande bastu och hall för att gjuts nytt fall till nya brunnar. Har också bestämt mig att ha ett förrum med dusch intill bastun :)

Hålet på andra sidan är dessutom klart ganska bra mätt måste jag säga !
Uppbruten betonggolv med hål för nytt avlopp inför bastu och hallrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Nu har man tagit bort lite av ytskikt samt gjort klart luftspalt på ytterväggen. Fick bra tips och verkar lovande! Jobbat med lättare ståltråd för att få kryss mellan stålreglarna också så isoleringen inte touchar väggen.

Nu ska jag avvakta till all rör är på plats för att sedan grovgjuta detta och därefter ta bort sista ytskikt för att kunna flytspackla ny fall till brunnarna! Renoverad yttervägg med borttaget ytskikt och installerade stålreglar med ståltrådskryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
A
Jar en liten skiss på hur jag ska bygga denna bastu, Skiss av bastuprojekt med måttangivelser, layout för förrum, duschområde och bastu med markerade ventilationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer ha ett förrum med dusch och tänkte på golvväme, jämför man tvättstugan och bef dusch så är det väldigt stor skillnad, väldigt kallt i tvättstuga barfota...
Sen tänker jag alltid, när man ändå håller på..

Värmer man upp bastu innan så blir väl inte förrummet varmt? Inte på det sättet kan jag tänka mig. Läste då att det finns tre sätt att sätta golv värme(el)

(Läst i ett annat forum)
Det finns 3 metoder för detta. Alla med sina för/nackdelar.
Det måste alltid avgöras från fall till fall vilket som är bäst ur total synpunkt.

1. Bila upp golvet, gräva ur, isolera (200mm) och gjuta nytt är givetvis det Bästa ur energi och fukt synpunkt. Merarbetet är dock rejält! Ger dock den lägsta bygghöjden då man i detta fall givetvis lägger golvvärmen i plattan. = 0 mm bygghöjd.

2. Lägga någon typ av isolering ovanpå befintligt golv. Tex 30 mm cellplast. och gjuta in golvvärme ovanpå alternativt spårade XPS skivor med golvvärme i spåren. Ger en hyffsad isolering vilket sparar den största delen av energi kostnaden. Dock kan detta ställa till det något om grunden är fuktig/odränerad. Isoleringen i golvet blir som ett lock och fukt kan inte obehindrat passera upp igenom golvet. Lösningen bygger ochså rellativt mycket på höjden ca 50 mm plus golv.

3. Strunta i att isolera och gjut in golvvärmen i flytspackel ovanpå befintligt golv. Är den vanligaste lösningen för mindre utrymmen. Inte energimässigt optimalt direkt men ger ett golv som andas obehindrat och acceptabel bygghöjd.

På en så liten yta som 11m2 hade jag övervägt alternativ 2 eller 3 beroende på ev fukt.

Jag har möjlighet att bila ur minst 10cm då jag har en platta som säkert är ca25cm, men det känns overkill. Ytan är väldigt liten vilket således bör duga med alternativ 3 direkt på i flytspacklet vilket ligger naturligt i nästa steg..

Va tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.