Måttlösa skrev:
Vårt ställe ligger nära Kolmården, så det är långt till dina timmermän. Jag ville bara veta precis hur man hanterar lyftet, dvs om det finns någon speciell metod som gör det lättare att hantera. Annars tror jag vi helt enkelt tar det stegvis; lyfter och pallar upp omväxlande ena och andra sidan. Sakta och försiktigt. Det är bara ett par cm som väggen skall upp. Vi hade använt laservattenpass och markerat golvytan på fastspikade brädbitar, så vi kan se på millimetern hur mycket det sjönk.

Om du vill se vad vi har gjort så roar jag mig också med en sida på nätet, eller flera...
[länk]
Ok. Nu var det i och för sig inte ditt inlägg jag svarade på utan trådskaparen.
 
Jaha, ja det föll mig inte in att du svarade på något 4 inlägg högre upp..., sorry.
 
Gafsan, undrar om du kan bistå. Min svärmor har fått offert på syllbyten, även byten av timmerstockar och en del omläggning av golv på ett gammalt Torpställe inkl uthus och ladugård, kostnad 700 000! Exkl moms!! Det är specat så jag kan se att syllbyten exkl material i snitt går på ca 2 000 kr (exkl) per meter. Det låter mycket om jag säger så...

Du nämner ovan att det kostade 28 000 för arbete inkl 21 m stock. hur mycket mer stock bytte han hos er där ni bistod med material?
 
Syllbytet var egentligen den minsta delen. Timmermannen och jag lyfte ut 50 kvm golv, sedan lyfte och rätade han byggningen och det tog flera (halv)dagar, man kan inte lyfta för mycket i taget för då kan byggningen börja vandra! Arbete med nya grundstenar ingick också samt inläggning av nya bärlinor. Bärlinorna hade vi stoch till, ca 10m och "smålagningarna var kanske 8-10 m som vi hade stock till. Bjälklaget gjorde jag och maken själva. Jag tycker att det låter dyrt i er offert men det beror ju på hur mycket kringjobb det är. Ska golvet lyftas ut eller jobbar han utifrån?
 
Mycket av förberedelserna kan man göra själv om man är normalhändig. Lyfta ur golven, stötta upp bärlinor om inte lägga in nya själv osv. och låta timmermannen göra det han/hon är nödvändig för.
 
Hej
Angående syllbyte innifrån. Vi fick hjälp med syllbyte varav en syllstock innifrån. Vår timmerman hade en ihopsvetsad vinkel som han skruvade fast med fransk träskruv i de två stockvarv som låg ovanpå. Sen satte han domkraft under den del av vinkeln som stack ut en bit från väggen och lyfte. Innan hade han spikat ihop stockvarven över med en bräda och tjock spik som inte slogs in helt.
 
Måttlösa skrev:
Vårt ställe ligger nära Kolmården, så det är långt till dina timmermän. Jag ville bara veta precis hur man hanterar lyftet, dvs om det finns någon speciell metod som gör det lättare att hantera. Annars tror jag vi helt enkelt tar det stegvis; lyfter och pallar upp omväxlande ena och andra sidan. Sakta och försiktigt. Det är bara ett par cm som väggen skall upp. Vi hade använt laservattenpass och markerat golvytan på fastspikade brädbitar, så vi kan se på millimetern hur mycket det sjönk.

Om du vill se vad vi har gjort så roar jag mig också med en sida på nätet, eller flera...
[länk]
Numera är adressen: http://www.elajsa.se/Landet/Landet.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.