peternicklas skrev:
Kilen ser ut att vara alldeles för hög. Man brukar ta en 2*6 eller 2*8 och klyva den diagonalt. Hur hög är kilen?
Se förstaposten i tråden!
 
peternicklas
Lindrian skrev:
Se förstaposten i tråden!
Står inte hur hög den är.
 
peternicklas skrev:
Står inte hur hög den är.
Förvisso. Jag vet inte det på rak arm, men 10cm kanske.
 
peternicklas
Lindrian skrev:
Förvisso. Jag vet inte det på rak arm, men 10cm kanske.
Jag la en som var 45 hög när jag bytade tak. Där har du felet på ditt problem.
 
Jag har fått för mig att vid takfoten sätts dubbla lager papp,åtminstone gjorde jag det hemma på garaget.
Alltså råspont-pappremsa-fotplåt-papp.

Fast nu när jag tänker efter så har jag fäst rännkrokar i takfotsbrädan och inte på råsponten, så det kanske blir lite annorlunda då.

Tycker i alla fall inte det ser bra ut att pappen är skuren vid varje rännkrok och råsponten är synlig där under.
 
Allt löste sig.

De höll med mig och bytte hela takfoten. Rev upp råsponten, tog bort kilen, och körde istället med bärläkt på tvären.

Den horisontella skarven som uppstod när de skar loss pappen fäste dem med asfaltsklister, så det ser iaf gediget ut.

@Ws1: De använde dubbla papp här med. Råspont -> papp -> fotplåt -> papp -> läkt
 
  • Gilla
JonasFapejo och 3 till
  • Laddar…
V
Dom skulle lagt en klyvd 145.
Den dom satte var för hög och för kort vilket gör att det blir fel lutning när plåtar mm är på plats!
Jag hade lagt råsponten sedan en klyvd 145 i hela takfotens längd (ovan råsponten), blir kanon om man fräser ut för rännkrokarna i den också!

Nu löste dom det ändå, verkar vara en ok byggare som kan erkänna att det blivit fel och göra om! Så kallade "lärepengar" :)
 
Lånar denna
Hoppas på svar ändå

Våra takgubbar har skruvat fast fågellisten genom takfotsplåten. Vi har takfotskil så nederdelen av pannan vilar direkt på fågellisten.
Jag påstår att det är fel, men de säger att man gör så när man har takfotskil. Jag tycker man istället får fästa fågellisten högre dvs på nedersta bärläktet, som pannan "hänger" på.

Jag tycker de som alternativ får riva bort fågelbanden.

Bekymmer
Axelman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.