Soderlund_hudik skrev:
Aha spännande. Ska bli kul att se hur det blir för er (y) Det är väl så att det är den metoden man bör använda om man vill byggnadsvårda så mycket det går.
Det ska absolut bli spännande, hehe! Ja alltså byggnadsvård är lite svårt begrepp, kan syfta på så otroligt mycket olika saker, men i vårt fall försöker vi återställa huset till ca 10,20-tal, sen kanske man inte lyckas med det på alla sätt, och ibland måste man ju kompromissa, så någon form av vård för byggnaden, absolut! :D
 
  • Gilla
Soderlund_hudik
  • Laddar…
Snickarna har nu kommit igång med att byta ut syllstockarna. Riktigt roligt och skönt att det börjar röra på sig!
Ett "problem" som uppstår är att det mellan den nya syllstocken och golvets isolering inte går att få riktigt tätt. Risken är att det blir kalldrag med kalla och oekonomiska golv till följd.

Så vi ska ta ställning till om vi vill riva ut golven för att byta ut sågspånsisoleringen, eller chansa och behålla det som det är. Tips? :)

Ny syllstock under konstruktion vid husgrund med synligt isoleringsmaterial och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av hus med byte av syllstock och exponerad isolering vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter inte golvbjälkarna laxade i syllen? Alltså, är inte golvet i höjd med överkant på syllen?
Är det stående timmer med 2 st liggande stockar nederst? Nu är inte jag någon timmerman, men vi har gjort precis exakt samma sak för några veckor sedan och då går golvbjälkarna i syllen (dom livar så att säga), alltså försvinner golvdragsproblemet...
 
Insåg nu att ni inte hade golven öppna! Ja då blir det ju lite knivigare, skulle man kunna ha satt dit en vindpapp (svårt att lerkling mot "S ågspånet") innan man monterade syllen? Nu är kanske det för sent då iförsig... Kanske skulle man kunna borra hål genom golvet runt om och spruta i lösull? Det är iförsig kanske inte själva isolering som är problemet, snarare draget? Man kan ju ha hur mycket isolering som helst och ändå få ett kalldrag... Lycka till!
 
  • Gilla
Soderlund_hudik
  • Laddar…
Tack för input! Ja exakt, eftersom vi inte har golven öppna så går det inte att nå från insidan. Kanske skulle kunna gå att få i lite extra isolering genom hål (vi ska ju ändå regla ut väggen totalt 70-75 mm på insidan, så hålen kanske man kan dölja), men som du nämner så blir nog draget kvar ändå isåfall.

Möjligtvis en lösning, men nu är det som sagt ändå för sent :p
Hade själv en tanke kring vindpapp, att man slår den från källaren och mot vinkeln undergolv/syllstock. Dock blir det nog svårt att ändå få det helt tätt, och kallraset kvarstår ju ändå om det saknas isolering på sina ställen.

Som det ser ut så lutar det ut att vi river ut golven och byter spån mot isolering och lägger in golvvärme. Blir ju klart behagligaste lösningen när allt är klart! Däremot rätt mycket dyrare renoveringskostnad.
 
Soderlund_hudik skrev:
Tack för input! Ja exakt, eftersom vi inte har golven öppna så går det inte att nå från insidan. Kanske skulle kunna gå att få i lite extra isolering genom hål (vi ska ju ändå regla ut väggen totalt 70-75 mm på insidan, så hålen kanske man kan dölja), men som du nämner så blir nog draget kvar ändå isåfall.

Möjligtvis en lösning, men nu är det som sagt ändå för sent :p
Hade själv en tanke kring vindpapp, att man slår den från källaren och mot vinkeln undergolv/syllstock. Dock blir det nog svårt att ändå få det helt tätt, och kallraset kvarstår ju ändå om det saknas isolering på sina ställen.

Som det ser ut så lutar det ut att vi river ut golven och byter spån mot isolering och lägger in golvvärme. Blir ju klart behagligaste lösningen när allt är klart! Däremot rätt mycket dyrare renoveringskostnad.
Ja då får ni ju bättre koll på bjälkarna också hur dom ser ut, och om trossbotten behöver lagas/bytas någonstans! Då kan ni ju lägga en vindpapp/duk (difföppen), sen lin eller cellulosa, eller kutterspån! När det gäller ekonomin så är ju lin dyrt, sen cellulosa, och sist, allra längst ner, kutterspån, finns på granngården, galet billigt i jämförelse, gäller bara att packa det riktigt ordentligt och låta det sätta sig ett tag (fråga mig inte vad ett tag är dock).. Då får man lite värmespill ner i grunden också, vilket är bra! Hellre en hundring mer i kvartalet i elkostnad än fukt i grunden, för om det är någonting jag har lärt mig så är det att fukt alltid finns, överallt, det går inte att "bygga" bort det... så lika bra att förbereda sig lite på det. :) Nu kanske ni hade källare under hela huset, då spelar det ju mindre roll.. :)

När det gäller golvvärme så är det ju relativt obeprövat och ingen vet ju inte riktigt hur länge eller hur pass "säkert" det är, ni renoverar ju huset för att stå i 100 år till, golvvärme har ju inte funnits så superlänge... Men det är bara min åsikt, sen tycker jag att gamla gjutjärns-element har sin charm. Och behaglighets-faktorn kan nog bli hyffsat ok bara man slipper dragiga golv. Men folk tjatade halvt hål i huvudet på mig när jag sa att vi inte skulle ha golvvärme, vi hade nämligen alla golven på nedervåningen upprivna när vi köpte huset.. Men vi är alla olika, och följer våra egna övertygelser! :) Lycka till!
 
Folk brukar ju säga att med golvvärme (eller tofflor) så kan man sänka tempen nån grad, för man fryser lätt om fötterna även om kroppen är varm... Sen håller jag nog med, att golvvärme under massiva trägolv i gamla hus inte känns helt rätt... I en hall eller ett badrum med klinkers tycker jag dock det är mycket motiverat, något jag gärna skulle haft eller överväger fixa när renoveringen når dit.

Om ni ska regla på väggarna från insidan så är det väl ofta fris på golven inne, så lägger man inte om golven kan det nog se lite knasigt ut. Jag är själv i valet och kvalet om man ska planera att regla på eller ej, jag reglade på i köket vi håller på med nu, men det var för att få raka väggar att sätta skåp mot, få in all el etc. i väggarna. Jag är väldigt nyfiken på vad egentligen en vanlig "tunn" plankvägg isolerar. Har förstått att just "drag" är det man verkligen vill undvika, jag är ju uppväxt i ett hus med stående plank och gjutjärnsradiatorer men det tilläggsisolerades på det glada 80-talet, dock minns jag inte att jag som 5-6 år nånsin frös...
 
JohanLun skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vad egentligen en vanlig "tunn" plankvägg isolerar. Har förstått att just "drag" är det man verkligen vill undvika, jag är ju uppväxt i ett hus med stående plank och gjutjärnsradiatorer men det tilläggsisolerades på det glada 80-talet, dock minns jag inte att jag som 5-6 år nånsin frös...
Håller med dig om draget! Tror också det är det absolut viktigare, fönster dörrar etc...

Vi har ju lyckats hitta ett hus som vi inte vill förändra utseendet på, så får återkomma om det funkar med enbart 12 cm tjockt timmer om något år! :) Men i vårt förra hus så hade vissa delar av huset tilläggsisolertas (invändigt) och andra inte, (nu är det väldigt många olika faktorer som spelar in) men jag upplevde inte att dom utrymmen som var tilläggsisolerade hade "kallare" element eller var mindre dragigare.. Svårt att avgöra om rummet "läcker" mycket eller inte, syns ju egentligen bara på veden/elen, om man hade möjlighet att bara värma upp vissa rum i taget.. oj, nu blev det ett väldigt långt resonemang, men men, jag är som du, väldigt nyfiken! :)
 
Redigerat:
Jo, jag har idag, om jag minns rätt, 3" stående plank, med ~2-3cm kalkputs på insidan. Utsidan är först (original) papp, luftspalt, liggande panel, på 30-talet putsat, sedan tilläggsisolerat utanpå detta, 2 lager gullfiber (är det 70?). Uppvärmning i huset (150kvm med bergvärme och myseldning 1-2 gånger i veckan) har dragit ca 7-8.000 kWh (har inte läst av på några veckor och satte dit mätaren på VP för precis ett år sen).

Tyvärr förstör tilläggsisoleringen utseendet, så på lång sikt vill jag ta bort den. Plus att jag påbörjat byte från 3-glas tillbaka till 2-glas (lösa innanfönster). Lite mer kommer det säkert dra. Men är det inte jättemycket mer så skulle det kännas bättre att INTE tilläggsisolera från insida (köket fick somsagt 45mm linisolering och uppriktning av väggarna för köksskåpen).

Skulle vara intressant med en tråd vad olika gamla hus "drar" i värme, endel påstår ju att det alltid är svindyrt, kallt och dragigt i gamla hus. Jag tror ju att om vanliga 2-glas är tätade, man har bra isolering på vindsplan och ett vettig värmekälla så borde det funka ändå. Men vill gärna få detta bekräftat...
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Meurman skrev:
Ja då får ni ju bättre koll på bjälkarna också hur dom ser ut, och om trossbotten behöver lagas/bytas någonstans! Då kan ni ju lägga en vindpapp/duk (difföppen), sen lin eller cellulosa, eller kutterspån! När det gäller ekonomin så är ju lin dyrt, sen cellulosa, och sist, allra längst ner, kutterspån, finns på granngården, galet billigt i jämförelse, gäller bara att packa det riktigt ordentligt och låta det sätta sig ett tag (fråga mig inte vad ett tag är dock).. Då får man lite värmespill ner i grunden också, vilket är bra! Hellre en hundring mer i kvartalet i elkostnad än fukt i grunden, för om det är någonting jag har lärt mig så är det att fukt alltid finns, överallt, det går inte att "bygga" bort det... så lika bra att förbereda sig lite på det. :) Nu kanske ni hade källare under hela huset, då spelar det ju mindre roll.. :)

När det gäller golvvärme så är det ju relativt obeprövat och ingen vet ju inte riktigt hur länge eller hur pass "säkert" det är, ni renoverar ju huset för att stå i 100 år till, golvvärme har ju inte funnits så superlänge... Men det är bara min åsikt, sen tycker jag att gamla gjutjärns-element har sin charm. Och behaglighets-faktorn kan nog bli hyffsat ok bara man slipper dragiga golv. Men folk tjatade halvt hål i huvudet på mig när jag sa att vi inte skulle ha golvvärme, vi hade nämligen alla golven på nedervåningen upprivna när vi köpte huset.. Men vi är alla olika, och följer våra egna övertygelser! :) Lycka till!
Ja det med att få ner värme till källaren är jag inne på med! Det är ju en stängd källare med jordgolv, så nog är det bra att få ner lite värme. Jag har/är lite inne på att plasta marken sen lägga på isolerskivor (cellplast) för att få till en isolerad och halvuppvärmd grund. På så vis bör man även kunna minska de ev kalldragen i golven tycker jag.

Att ha golvvärme är mest för komfortens skull, men skulle även gärna slippa ha radiatorer i framförallt köket :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Folk brukar ju säga att med golvvärme (eller tofflor) så kan man sänka tempen nån grad, för man fryser lätt om fötterna även om kroppen är varm... Sen håller jag nog med, att golvvärme under massiva trägolv i gamla hus inte känns helt rätt... I en hall eller ett badrum med klinkers tycker jag dock det är mycket motiverat, något jag gärna skulle haft eller överväger fixa när renoveringen når dit.

Om ni ska regla på väggarna från insidan så är det väl ofta fris på golven inne, så lägger man inte om golven kan det nog se lite knasigt ut. Jag är själv i valet och kvalet om man ska planera att regla på eller ej, jag reglade på i köket vi håller på med nu, men det var för att få raka väggar att sätta skåp mot, få in all el etc. i väggarna. Jag är väldigt nyfiken på vad egentligen en vanlig "tunn" plankvägg isolerar. Har förstått att just "drag" är det man verkligen vill undvika, jag är ju uppväxt i ett hus med stående plank och gjutjärnsradiatorer men det tilläggsisolerades på det glada 80-talet, dock minns jag inte att jag som 5-6 år nånsin frös...
Vi har ingen fris i något av rummen. Kommer dock fundera över att göra det vid ev omläggning med nytt golv! Vi kommer regla upp för att underlätta el-infällnad, få till lite rakare väggar osv. Innerväggar kommer vi i minsta mån regla ut på, för att försöka behålla så mycket rymd som möjligt i rummet.

Vi har en kallveranda idag som kommer isoleras upp och lägga klinkers på, där kommer vi installera golvvärme. Lika så med badrummet. I övrigt så fortsätter vi spåna hur vi ska göra :) På övervåningen blir det dock radiatorer.

Beträffande väggtjocklekar osv: Vi har stående timmer ca 15 cm tjocka ca (om jag gissar), sedan kommer en vindpapp och panelen direkt mot. Så det enda som isolerar är ju timret.
Vinden har vi nu också tilläggsisolerat med 50 cm cellulosa.
Det blir nytillverkade 2-glasfönster i gammal stil (beställt från snickare på orten).

Man skulle ju kunna få ner uppvärmningskostnaderna en hel del med att tilläggsisolera på utsidan osv, men vi väljer att inte göra det nu så får vi se vad månadskostnaden landar på när allt är klart :)

Mvh
 
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
Soderlund_hudik skrev:
I övrigt så fortsätter vi spåna hur vi ska göra :)
Spåna på, eller välj lin ;) :D
Vinden har vi nu också tilläggsisolerat med 50 cm cellulosa.
Tror det gör mycket, och det ändrar ju inte utseendet!
Det blir nytillverkade 2-glasfönster i gammal stil (beställt från snickare på orten).
(y)
Man skulle ju kunna få ner uppvärmningskostnaderna en hel del med att tilläggsisolera på utsidan osv, men vi väljer att inte göra det nu så får vi se vad månadskostnaden landar på när allt är klart :)
(y)
 
JohanLun skrev:
Spåna på, eller välj lin ;) :D

Tror det gör mycket, och det ändrar ju inte utseendet!
(y)

(y)
Haha ja den landade rätt okej ;)

Jo men exakt, vinden var det första som jag tänkte på (10 cm spån innan och dir.verkande el = dyrt :eek: )
 
Soderlund_hudik skrev:
Ja det med att få ner värme till källaren är jag inne på med! Det är ju en stängd källare med jordgolv, så nog är det bra att få ner lite värme. Jag har/är lite inne på att plasta marken sen lägga på isolerskivor (cellplast) för att få till en isolerad och halvuppvärmd grund. På så vis bör man även kunna minska de ev kalldragen i golven tycker jag.

Att ha golvvärme är mest för komfortens skull, men skulle även gärna slippa ha radiatorer i framförallt köket :)
Ja men dåså! :) När det gälle plast, så kan man ju vänta nått år och se hur det känns, jag är lite rädd för plast eftersom det inte låter eventuell fukt vandra tillbaka, alltså eventuell kondens som blir i källaren i ditt fall... men det är bara jag! Hehe... :) Teoretiskt skulle ju denna fukt kunna vandra in i huset och ut genom väggarna, så det kanske inte är någon större fara med det, eftersom ni har en difföppen konstruktion i övrigt, utan plast så att säga. Väldigt spännande projekt! Hoppas ni håller ett högre tempo än oss så vi hinner lära oss lite av er! :D
 
Meurman skrev:
Ja men dåså! :) När det gälle plast, så kan man ju vänta nått år och se hur det känns, jag är lite rädd för plast eftersom det inte låter eventuell fukt vandra tillbaka, alltså eventuell kondens som blir i källaren i ditt fall... men det är bara jag! Hehe... :) Teoretiskt skulle ju denna fukt kunna vandra in i huset och ut genom väggarna, så det kanske inte är någon större fara med det, eftersom ni har en difföppen konstruktion i övrigt, utan plast så att säga. Väldigt spännande projekt! Hoppas ni håller ett högre tempo än oss så vi hinner lära oss lite av er! :D
Skulle inte gissa att det är någon risk att lägga plast på marken? Just för att det bör inte påverka något annat än att fukten blir kvar i just marken :) Tänkte från början att man kunde isolera upp trossbotten från undersidan direkt på undergolvet - men tänkte om pga risk för kondens i konstruktionen osv!

Men absolut hela huset kommer kunna andas iom att vi inte har diff-spärr väggarna osv!
Haha fast vi verkar renovera på lite olika sätt ;) Men vi ska vara färdiga till senast 31 aug nästa år hade vi tänkt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.