Jag och min sambo har köpt en fastighet med tillhörande bostadshus, gårdshus och garage i en by i Hälsingland. Bostadshuset ska genomgå en ordentlig renovering innan vi kan flytta in: Nytt värmesystem, delvis ny fasad, isolering, fönsterrenovering, badrum, kök, wc och tvättstuga osv. En hel del alltså!

Det handlar om ett mycket charmigt hus med fyrluftsfönster "på höjden", högt i tak och fyra fungerande kakelugnar. Känslan är lite Villa-Villekulla som det ser ut nu :)

Vi kommer leja bort en hel del jobb eftersom vi har två små barn som tar (nästan )all vår tid! Dock så har vi renoverat en hel del i tidigare bostäder, så det kan mycket väl börja klia i fingrarna här med.

Kommer lägga upp både bilder och kalkyler för vårat projekt i den här tråden - och förhoppningsvis kan jag både få tips och fler uppslag med frågetecken som kommer dyka upp längs vägen.

Målet är att flytta in sommaren 2017 (vi har idag en sutterängvilla från 70-talet, så vi behöver ej bo i kaoset tack och lov) och det är en plan vi förhoppningsvis ska klara av!

Det första vi gjorde idag var att börja riva ut heltäckningsmattor som dolde en hel del vackra trägolv :)

Publicerar vidare i tråden senare!

Lägger upp en bild på huset.
13346212_1726749940912972_1475113466288713425_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
Mycket spännande! Det här skall följas med stort intresse! :)
 
Fint hus! Lycka till på vägen!
 
Tack för er uppmuntran ! Mycket som ska funderas kring nu :) Lägger med en till bild, den här gången från vardagsrummet där vi idag tagit bort mattorna. IMG_20160715_154031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Vilken dröm att få tag på sådant hus, som inte är sönderrenoverat. Låter som ni värdesätter detta i huset, härligt!

Hoppas ni inte (behöver) göra för mycket, relativt orörda hus blir ju bäst genom så lite renovering som möjligt... Och att man låter bli att modernisera och isolera för mycket... Hastig renovering mha hantverkare tror jag i många fall kan leda till onödig renovering på slentrian, så hoppas ni får fatt på "rätt" hantverkare... som inte bara vill gipsa, isolera med gullfiber, plasta in och byta ut dörrar, fönster osv... utan vill fortsätta med gamla tekniker...
 
Ja, absolut det är en dröm sedan länge för oss att få tag i ett hus som det här :) Vi vill absolut bevara det gamla så mycket som det går, men det ska ändå vara praktiskt, i bra skick och fungera för en barnfamilj.

Sedan vi fick tillträde (i fredags) har vi börjat kontrollera lite mer noggrant vad som måste bytas och vad som kan renoveras.
Nu mer tror vi att fönstrena kan sparas, men de behöver en rejäl översyn. Sen har vi också skrotat planerna på golvvärme eftersom trägolven under mattorna (i samtliga rum) är såpass fina så vi vill inte riva ut dem, nu tänker vi istället radiatorer med någon form av radiatorskydd kombinerat med fönsterbräda för att få till det så estetiskt som möjligt. Eventuellt ska vi tilläggsisolera trossbotten underifrån, dock är jag osäker mtp fukt osv så det kommer vi mest troligen avvakta med.

Osb+gips ser jag inte någon annan lösning på, då väggarna är stående timmer som nu är klädda med en tunn pappers/masonit-skiva. Här kanske det krävs någon extra regel för att få väggarna något så när raka. Då får vi också möjlighet att fälla in el och vattenrör.

Slutligen: Skickar med en bild på entrésidan av huset. Här finns en kallveranda som vi förhoppningsvis kan isolera utan att öppna upp allt för mycket på varken in- eller utsidan. IMG_20160512_134830 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
Har kört linisolering, OSB och gips på köket, så är inte nån fanatiker, men bara man undviker plast och gullfiber samt bevarar dörrar och fönster så... :) gamla fönster har riktigt bra isolervärden. Och kommer överleva nyproducerade... Kommer följa tråden. Ser ut att vara ett kanon objekt!
 
  • Gilla
Soderlund_hudik
  • Laddar…
Ah se där. Bara känslan av att veta att man har linisolering ;)

Ja håller helt med där. Nu har ju vi innanfönster på samtliga våra fönster, så det är väl det som inte är så praktiskt.

Tråkigt nog tog jag bort en masonitskiva på en av dubbeldörrarna till vardagsrummet igår och upptäckte att man "knackat" bort det dekorativa listverket för att få till en slät yta för masoniten. Det kändes trist.. Men det bör ju gå att återställa.
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
S
Men då är det ju bara att renovera fönstrena och sätter man energiglas i innerbågen då blir u-värdet 1,8. Gamla fönster kan se ut som skit men ändå vara friska.
Svenska byggnadsvårdsföreningen har skrivit mycket om det och du kan hitta en lokal byggnadsvårdskobsulent som kan hjälpa till med att ge råd. Speciellt viktigt om ni ska leja bort det mesta jobbet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Så hemskt mycket bökigare är inte lösa innanfönster, se till att några, helst bara de övre inre bågarna har gångjärn... Nya fönster dödar snabbt känslan i ett gammalt hus...
 
Helst vill jag behålla glaset i både innanfönster och ytterfönster. Jag har kontaktat en firma som både bygger och renoverar äldre fönster som ska få ta sig en titt på plats. Det blir spännande!

Vi kommer vara delaktiga i alla steg i renoveringen, inte lägga ut på helentreprenad, för att ha kontroll på vad som sker.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Även utan energiglas så är fönstrens förluster inte det man ska oroa sig mest för, bergvärme och isolering på vinden samt att det inte blåser in i huset är nog det jag tror på mest att ordna först... Sen bor ni ju mer norröver, men tror ändå detta är giltigt... Tror många bötar på fasadisoleringar och byter fönster för att sen upptäcka att vinsten inte var speciellt stor... Men det hänger ju som sagt på att man har en bra värmepump, har man inte det så kostar ju uppvärmningen massor... Men värmepumpen lönar sig ju långt tidigare än isolering... Om man nu inte har enkelglas och supertunna väggar...
 
  • Gilla
Meurman och 2 till
  • Laddar…
Tack det låter helt klart vettigt. Den isolering som ska bli av det är på vinden, där ligger idag ca 10-15 cm spån så det är nog läge att lägga på lite extra :)

I väggarna kan det bli lite isolering på insidan då vi ändå mest troligt måste regla upp för att få nåt att skruva osb-skivorna i.
 
Passar på att slänga ut en fråga. Tips på hur man isolerar upp en kallveranda? Min tanke är att antigen försöka öppna delvis av panelen på insidan för att kunna fylla upp med isolering, alternativt öppna utvändigt. Helst så att det blir så liten åverkan som möjligt förstås :D

Fönstrena tänker jag att man får beställa ett extra innanfönster till.

IMG_20160718_111606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint hus! Ligger det i Hudik eller i någon av byarna utanför?
Lycka till med renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.