Det är ju tack och lov ett väldigt litet hus :)

Det är så otroligt vackert med puts och huset får liksom en annan dimension. Men jag känner samtidigt emellanåt för att ersätta den med en träfasad, just för att det är så mycket man måste veta om putssammansättning, färg osv. Blir så komplicerat att göra något själv då. Ska definitivt kolla med målarkalk!

Det måste säkert inom kort göras en total omputsning av fasaden, men det kostar så galet mycket pengar, att vi gärna vill köpa oss lite tid att spara ihop mer. Därför tänkte jag försöka mig på att laga lite själv.

Vad gäller färgen, så är det såklart svårt att veta för en novis som mig vad det är. Men jag tror att de stora putssläppen kommer från att hängrännorna vart trasiga och vatten dränkt fasaden, dom är bytta och fixade men det gjordes aldrig någon reparation av fasaden av de tidigare ägarna. Nu börjar det bli akut på vissa ställen, där trästommen ligger något blottad :(

Har tagit in offerter på total omputsning i år och de som hittils svarat ger ett pris som kommer hamna på upp emot 400 000 kronor för det här pytte lilla huset. Det är för mycket just nu.

Kan man få puts och färg analyserat för att komma fram till vad det är? Hur vet man vad det är för färg som ligger idag?

Själva lagandet av fasaden känns okej... att hitta rätt sammansättningar känns värre :)
 
Vore synd att panela detta hus! Men viktigt att lappa o laga i väntan på den stora omputsningen
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.